اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

نشست تخصصی مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی

شالبافیان: پایگاه‌ها نقاط ثقل گردشگری کشور هستند.

شالبافیان: پایگاه‌ها نقاط ثقل گردشگری کشور هستند

 به‌گزارش خبرنگار میراث‌‌آریا، علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور امروز یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ در پنجمین همایش سراسری افق تحول که با حضور مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی در محل سالن آمفی تئاتر وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، گفت: «از ابتکار دکتر دارابی برای برگزاری این همایش تشکر می‌کنم. آسیبی که در سال‌های قبل به سازمان وقت وارد شده بود، به دلیل میزان کم هم‌افزایی در بخش‌های مختلف بود. خوشبختانه طی یک سال گذشته معاون میراث‌فرهنگی کشور تلاش زیادی برای هم‌افزایی میان بخش‌های مختلف وزارتخانه انجام داده است که موجب افزایش ارتباط میان صف و ستاد شده است.»

او افزود: «در حوزه گردشگری داخلی با وجود آنکه تلاش کردیم تا توزیع مکانی سفر داشته باشیم، سفرها محدود به چند استان است. همچنین در حوزه ورودی گردشگران خارجی از نظر گردشگری فرهنگی و تاریخی دیدن جاذبه‌ها با وجود ظرفیت‌های عظیم تاریخی و فرهنگی کشور محدود به چند استان شده است.»

معاون گردشگری کشور تصریح کرد: «پایگاه‌ها نقاط ثقل گردشگری کشور هستند. در حوزه گردشگری تاریخی بهتر از پایگاه‌های ملی و جهانی نداریم. اگر قصد داریم گردشگری داخلی و ورودی گردشگری خارجی را از تمرکز مکانی نجات دهیم، باید به سمت پایگاه‌ها برویم، معتقدیم پایگاه‌ها منابع گردشگری هستند.»

شالبافیان گفت: «باید زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را در پایگاه‌های ملی و جهانی فراهم کنیم تا میزبان گردشگران داخلی و خارجی شوند. پایگاه‌ها محور ایجاد مسیرهای جدید گردشگری هستند.»

او ادامه داد: «یکی از موضوعاتی که می‌توانیم محور غرب کشور را برجسته کنیم، ثبت جهانی آثار است. آن چیزی که در حوزه ستاد خدمات سفر و در بخش گردشگری داخلی انجام دادیم، دریافت لیست پایگاه‌های ملی و جهانی بود تا مقصدهای جدید را به مردم معرفی کنیم.»

معاون گردشگری کشور تأکید کرد: «پایگاها را محور خاص تورهای گردشگری می‌دانیم؛ مانند کلیساگردی. این پایگاه‌ها می‌توانند محلی برای برگزاری رویدادهای ملی و موضوعی باشند.»

شالبافیان افزود: «در معاونت گردشگری پیگیریم تا رویدادهایی را به صورت موضوعی در پایگاه‌ها برگزار کنیم. برای تحقق تمامی این موارد باید پایگاه‌ها را دسترسی‌پذیرتر کنیم.»

او تصریح کرد: «ارتباط‌پذیری بهتر پایگاه‌ها با جامعه هدف برای ارائه محتوای شایسته از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین پایگاه‌ها را نباید در محل خود پایگاه معرفی کنیم. باید موضوع رویت‌پذیری پایگاه‌ها را نیز در نظر بگیریم.»

معاون گردشگری کشور با بیان اینکه باید از ظرفیت جاذبه‌های مکمل در کنار ظرفیت‌های پایگاه‌ها باید استفاده شود، اظهار کرد: «در معاونت گردشگری سطح‌بندی جاذبه‌های گردشگری کشور را آغاز کردیم، برای تحقق این موضوع جاذبه‌های پایگاه‌های ملی و جهانی را از منظر مناسب بودن برای میزبانی گردشگران رتبه‌بندی خواهیم کرد.»

شالبافیان گفت: «همان‌طور که دکتر دارابی اعلام کردند، معاونان گردشگری استان‌ها باید عضو شورای پایگاه‌ها شوند.»

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.