اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

نخستین جشنواره ملی دوسالانه ایران‌بانان برگزیدگان خود را شناخت

 

نخستین جشنواره ملی دوسالانه ایران‌بانان برگزیدگان خود را شناخت

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، اختتامیه نخستین جشنواره ملی دوسالانه ایران‌بانان به‌همت شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی، با حضور حسین اله‌بداشتی مدیر کل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و داوران این جشنواره، امروز چهارشنبه ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۰ در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد. همچنین مخاطبان به‌صورت آنلاین این مراسم را همراهی کردند.

مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با عرض تسلیت به‌مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله حسین درباره هدف برگزاری این جشنواره بیان کرد: «با شروع مجدد فعالیت‌های دفتر، پیشنهاد ارزیابی عملکرد تشکل‌ها در حوزه‌های تخصصی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مطرح و با رویکرد حمایت و تقدیر از تشکل‌های فعال برگزاری این جشنواره برنامه‌ریزی شد.»

او برگزاری کارگره‌های توانمندسازی را از برنامه‌های ۱۴۰۰ این دفتر اعلام و برای شرکت در سوگواره عکاسی ایام محرم از علاقه‌مندان دعوت کرد.

مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزاری این جشنواره را پل ارتباطی برای همکاری بین وزارتخانه و تشکل‌ها عنوان و ابراز امیدواری کرد با پایان کرونا فعالیت تشکل‌ها رونق بگیرد و قدم‌های خوبی در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برداشته شود.

در ادامه احمد طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران به بهانه آغاز قرن جدید به بررسی تاریخچه فعالیت انجمن‌ها و سمن‌ها در ایران پرداخت.

او با اشاره به اینکه موضوع سمن در ایران بین دو دوره ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۵ و بعد از آن تا کنون تقسیم می‌شود، افزود: «در دوره اول و با انقلاب مشروطه تغییر و تحول فرهنگی و اجتماعی در ایران به وجود آمد و تجار صاحب نماینده در مجلس آن دوران شدند. همچنین در این دوران بسیاری از گروه‌ها دارای حقوق مدنی و قانونی شدند و با اهمیت پیدا کردن حوزه آموزش مدرسه‌سازی گسترده در سراسر کشور انجام و اداره آن‌ها به افراد غیر حکومتی واگذار شد.»

او همچنین انجمن آثار ملی را از مهم‌ترین سمن‌های حوزه میراث‌فرهنگی در گذشته عنوان کرد که البته در ادامه به بخش دولتی واگذار شد.

احمدی رصد کردن موضوع انتخابی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی بودن را از مهم‌ترین ویژگی‌های یک انجمن و سمن موثر دانست و نقش آگاهی‌بخشی را برای آن بسیار با اهمیت عنوان کرد.

در ادامه مراسم پس از پخش کلیپی از جلسات داوری برای حاضران در جلسه و افرادی که به صورت آنلاین با مراسم همراه بودند، بیانیه این هیئت متشکل از علیرضا قلی‌نژاد پیربازاری، احمد بیرانوند، رضا ملاحسینی، آزاده عابدین‌زاده، حسن میرزایی، ابوالفضل میرقاسمی، حسام نراق، نگار نادری‌پور، علی فعله‌گری توسط قلی‌نژاد قرائت و برگزیدگان تشکل‌های برتر به شرح زیر اعلام شد:

تشکل‌های برگزیده در حوزه‌های سه‌گانه: 

انجمن زیگورات شوش استان خوزستان
انجمن دوستداران و حافظان میراث‌فرهنگی گلپایگان استان اصفهان
انجمن دوستداران و پژوهشگران توسعه گردشگری دزفول (دژ پارس) استان خوزستان

تشکل‌های برتر:

تشکل‌های برتر در حوزه بحران: انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی تیران و کرون استان اصفهان
تشکل برتر در حوزه مناطق روستایی و کم‌برخوردار: انجمن آیین کیش تالش استان گیلان
تشکل برتر در حوزه صنایع‌دستی: انجمن جمعیت همیاران سبز استان گیلان
همچنین از مطصفی فاطمی مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد و علی مالمیر مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان به پاس بهترین همکاری و همراهی با تشکل‌ها تقدیر شد.

بندانی از استان گلستان و تلقند از استان بوشهر دو کارشناسی بودند که به‌دلیل بیشترین همکاری با تشکل‌ها توسط هیئت داوران انتخاب و معرفی شدند.

در ادامه به احترام و بزرگداشت مرحوم مهدی بامداد از فعالان حوزه‌های مردم‌نهاد لوح تقدیری به دختر این بزرگوار تقدیم شد.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.