اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

رشد ۱۰ برابری سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور در حوزه گردشگری/ عزم راسخ دولت مردمی برای استفاده از ظرفیتی پنهان

رشد ۱۰ برابری سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور در حوزه گردشگری/ عزم راسخ دولت مردمی برای استفاده از ظرفیتی پنهان

«هر ایرانی وطن‌دوست و ملتزم به قانون، مورد احترام است.» این بخشی از صحبت‌های رئیس قوه قضائیه است که روز گذشته در دیدار دبیران کارگروه‌های تخصصی شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور و مدیران ذیربط در وزارت امور خارجه بیان کرد.

میراث‌آریا: صحبت‌های رئیس قوه قضائیه درباره ایرانیان خارج از کشور و نیز بهره‌گیری از ظرفیت‌های آنان در حوزه‌های مختلف خصوصا حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری، مورد استقبال مدیران بخش‌های مختلف و کارشناسان این حوزه قرار گرفت.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار با دبیران کارگروه‌های تخصصی شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور در سخنان خود گفت: استفاده از ظرفیت و سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور ضروری است.

او با بیان این که با حُسن‌خلق و کرامت با گردشگران برخورد کنیم، افزود: بدون‌تردید ضروری است که ما از ظرفیت‌ها، تخصص و سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور بهره بگیریم و نباید این فرصت را از دست بدهیم.

فرصت‌های ایرانیان خارج از کشور شناسایی شود

رئیس قوه قضائیه در این نشست با بیان اینکه از نظر اسلام عزیز، حب‌وطن جزئی از ایمان محسوب می‌شود، اظهار کرد: هر ایرانی اعم از ایرانیان داخل و خارج از کشور در پناه قانون هستند و قوانین جمهوری اسلامی ایران شامل حال همه ایرانیان است (به استثنای مواردی خاص که پیش‌بینی‌های مربوطه در خود قانون شده است)؛ هر ایرانی وطن‌دوست و ملتزم به قانون، مورد احترام است؛ البته هر ایرانی که التزام بیشتری به قانون داشته باشد، طبیعتاً از حمایت بیشتر قانون نیز بهره‌مند است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به فرصت‌هایی که می‌تواند از ناحیه ایرانیان خارج از کشور ایجاد شود، گفت: چه ایرانیان مقیم در خارج از کشور و چه ایرانیانی که به خارج از کشور رفت‌وآمد دارند، هم واجد فرصت و هم واجد آسیب می‌باشند؛ یکی از کارویژه‌های شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور باید شناسایی و احصای این فرصت‌ها و آسیب‌ها باشد. متاسفانه همانطور که در این جلسه نیز از ناحیه شما تاکید شد اقدامات و تدابیر و برنامه‌ریزی‌های ما بیشتر معطوف بر آسیب‌های ناشی از ایرانیان خارج از کشور بوده است تا فرصت‌هایی که آن‌ها می‌توانند ایجاد کنند؛ حال آنکه آسیب‌های این مقوله نسبت به فرصت‌هایش، محدود است؛ بدون‌تردید ضروی است که ما از ظرفیت‌ها و تخصص و سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور بهره بگیریم و نباید این فرصت را از دست بدهیم.

عزم جزم دولت سیزدهم درباره ایرانیان خارج از کشور

همان طور که اشاره شد این صحبت‌ها با واکنش مثبت افراد بسیاری روبه روشد.

کارشناسان بر این عقیده هستند که ایرانیان خارج از کشور ظرفیت پنهانی هستند که باید به خوبی از این ظرفیت استفاده کرد اما ریل‌گذاری نادرست و سوء برداشت از از حضور ایرانیان خارج از کشور، باعث شده تا طی سال‌های گذشته نتوانیم به خوبی از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

با این حال دولت سیزدهم مصمم است تا در حوزه های گوناگون از جمله گردشگری و حوزه سرمایه‌گذاری از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور بهره ببرد.

در همین رابطه سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز چندی پیش گفت: ایرانیان خارج از کشور که جمعیت قابل توجهی را شامل می‌شود، ظرفیت بسیار بزرگ برای گردشگری کشور هستند.

او اظهار کرد: باید امکاناتی در داخل فراهم شود تا همه کسانی که قصد مسافرت به ایران را دارند با خیال راحت تر وارد کشور شده و زمینه‌های تبلیغاتی گردشگری را نیز برای سایر گردشگران فراهم کنند.

ضرغامی جذب ایرانیان خارج از کشور را یکی از راهکارهای مهم توسعه صنعت گردشگری کشور برشمرد و ادامه داد: بر همین اساس کشور ترکیه سالانه پذیرای ۶ میلیون گردشگر اتباع خود از دورترین نقاط جهان است که علاوه بر درآمدزایی بالا، زمینه تبلیغاتی را نیز موجب می شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر اینکه باید مسایل بدیهی و حداقلی برای گردشگران خارجی فراهم شود، افزود: متاسفانه در مسایل اجتماعی چنین به نظر می رسد که مقاومت‌هایی در این رابطه وجود دارد که باید اصلاح شود.

ضرغامی از اینکه تا کنون در حوزه گردشگری سیاست روشنی در این زمینه وجود نداشته است، گفت: دولت سیزدهم با جدیت پیگیر موضوع است تا روند حضور گردشگران خارجی در کشور افزایش یافته و روند رشد روز افزون به خود بگیرد.

ورود ۲۹۱ میلیون دلار سرمایه ایرانیان خارج‌نشین به گردشگری کشور

اظهار نظرها و تاکیدات درباره استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در حالی مطرح می‌شود که بر اساسا آمار رسمی، در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم ۲۹۱ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی از سوی ایرانیان مقیم خارج در عرصه گردشگری جذب شده است.

ورود این حجم سرمایه گذاری از سوی ایرانی های مقیم خارج به گردشگری کشور نسبت به یک دهه قبل (۹۱) بیش از ۱۰ برابر رشد را نشان می‌دهد که نشان دهنده استقبال ایرانیان مقیم خارج کشور برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری است.

این آمار نشان می‌دهد، استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در دستور کار وزارت میراث‌فرهنگی قرار دارد و یکی از مهمترین برنامه‌ها شناسایی ایرانیان خارج از کشور متعلق به هر استان برای سرمایه‌گذاری در گردشگری آن استان است که تا کنون فارس، بوشهر، مازندران، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی به خوبی از این ظرفیت استفاده کرده‌اند.

در همین حال خوشبختانه با پیشنهاد وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی ذیل شورای ایرانیان خارج از کشورکه به ریاست رئیس‌جمهوری تشکیل شده کمیته مستقل گردشگری تصویب شد و هفته گذشته با حضور وزیر میراث‌فرهنگی نخستین جلسه خود را برگزار کرد.

ایرانیان خارج از کشور همچنین ظرفیت خوبی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور به جهانگردان دارند که استفاده از آن در دستور کار قرار دارد.

تصویب ۲۱۰ بسته سرمایه‌گذاری گردشگری برای ارائه به سرمایه‌گذاران خارجی

این همه در حالی است که حدود یک هزار و ۵۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری در عرصه گردشگری سراسر کشور شناسایی شده که از این شمار ۲۱۰ بسته انتخاب و برای ارائه در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری نهایی شد.

مجوز برخی از این بسته‌های پیشنهادی گردشگری نیز به صورت بی‌نام از سوی استانداری‌ها صادر شده و همه مراحل اداری آن طی شده و آماده سرمایه گذاری است.مهمترین گروه های هدف در ارائه این بسته‌های سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور هستند.

این آمارها به خوبی نشان می‌دهد که ایرانیان خارج کشور یک ظرفیت بزرگ هستند که دولت سیزدهم به دنبال جذب و استفاده از این ظرفیت پنهان است. حالا با صحبت‌های رئیس قوه قضائیه و پیگیری‌های دولت سیزدهم، این امیدواری وجود دارد که غفلت‌های گذشته در این باره اصلاح شود و شاهد بهره‌گیری هرچه بیشتر از ظرفیت ایرانیان خارج کشور باشیم.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.