اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

روز جهانی توالت ۲۰۲۳؛ تسریع تغییر/ ۳.۵ میلیارد نفر بدون توالت امن و بهداشتی

روز جهانی توالت ۲۰۲۳؛ تسریع تغییر/ ۳.۵ میلیارد نفر بدون توالت امن و بهداشتی

روز جهانی توالت یک مراسم سالانه است که توسط سازمان ملل برگزار می‌شود و از طریق یک کمپین عمومی در سراسر جهان ترویج می‌شود و هدفش تشویقِ اقداماتی برای مقابله با بحران بهداشت جهانی است.

میراث آریا: بهداشت یک حق اساسی برای تمام انسان‌هاست. نیاز به سرویس بهداشتی خوب و تمیز در هر فضایی یک نیاز اولیه است و زمان آن رسیده است که ما این نیاز مهم و اساسی را درک کنیم. اجابت مزاج در فضای باز و عدم رعایت بهداشت در این حوزه می‌تواند منجر به بیماری‌های شدید شود. از این رو، استاندارد زندگی بسته به دسترسی به توالت‌های مناسب و تمیز می‌تواند کاهش یابد. در مناطق روستایی، اجابت مزاج در فضای باز و نبود امکانات بهداشتی مناسب همچنان بیداد می‌کند.

روز جهانی توالت به موضوع نیاز دسترسی مناسب به توالت و اهمیت رعایت بهداشت خوب در سبک زندگی روزمره می‌پردازد. هر سال، روز جهانی توالت برای ایجاد آگاهی در مورد بهداشت خوب و اینکه چگونه همه ما می‌توانیم سهم خود را در بهبود این موضوع انجام دهیم، برگزار می‌شود.

تاریخچه روز جهانی توالت

در سال ۲۰۰۱، سازمان جهانی توالت که یک سازمان غیردولتی است و توسط نیکوکار جک سیم در سنگاپور تأسیس شد، ۱۹ نوامبر را به عنوان روز جهانی توالت اعلام کرد. عبارت «روز جهانی توالت» آگاهانه و عمدا به جای «روز جهانی سرویس بهداشتی» انتخاب شده است تا رویکرد عمومی بهتری نسبت به آن به وجود بیاید، رُک‌تر باشد و پیام‌های عمومی را به شیوه‌ آسان‌تری ارسال کند. این سازمان غیردولتی برای به رسمیت شناختن روز جهانی توالت تلاش کرد و در سال ۲۰۰۷، اتحاد بهداشت پایدار به طور فعال از روز جهانی توالت نیز حمایت کرد. روز جهانی توالت در سال ۲۰۱۰ به یک پدیده تبدیل شد، زمانی که سازمان ملل حق بشر در استفاده از آب و بهداشت را به عنوان یک حقوق اساسی بشر اعلام کرد.

امروز، ۳.۵ میلیارد نفر هنوز بدون توالت امن و بهداشتی زندگی می‌کنند و ۴۱۹ میلیون نفر هنوز «اجابت مزاج در فضای باز» را انجام می‌دهند. در این شرایط، بیماری‌ها گسترش می‌یابد و هر روز هزار کودک زیر پنج سال را می‌کشند. این بحران جهانی تهدیدی برای طبیعت و سلامت همه به ویژه زنان، دختران و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر است.

کمپین روز جهانی توالت ۲۰۲۳

کمپین روز جهانی توالت ۲۰۲۳ از داستان باستانی مرغ مگس‌خوار استفاده می‌کند که برای مبارزه با آتش بزرگ هر کاری که می‌تواند – حمل قطرات آب در منقار خود – انجام می‌دهد. داستان این ایده را منتقل می‌کند که هر یک از ما می‌توانیم اقداماتی، هرچند کوچک، برای کمک به حل یک مشکل بزرگ انجام دهیم.

این کمپین همچنین دولت‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف را هدف قرار می‌دهد تا به برنامه اقدام آب که در کنفرانس آب ۲۰۲۳ سازمان ملل در ماه مارس اعلام شد (مجموعه‌ای از تعهدات نهادی موجود و جدید برای ایجاد تغییر سریع در بهداشت و آب) متعهد شوند. در ماه مارس، جهان در کنفرانس آب ۲۰۲۳ سازمان ملل متحد شد و دستور کار اقدام آب را تهیه کرد. دستور کار این کنفرانس مجموعه‌ای از بیش از ۸۰۰ تعهد موجود و جدید در زمینه فاضلاب و آب از سوی دولت‌ها، شرکت‌ها، سازمان‌ها و سایر نهادها است. علاوه بر این، بیش از ۷هزار نفر از مردم وعده‌های خود را از طریق کمپین Be The Change  ارائه داده‌اند.

همچنین، شمارش معکوس برای سال ۲۰۳۰ آغاز شده است. مردم متعهد شده‌اند که پیشرفت را تسریع کنند تا اطمینان حاصل شود که همه تا سال ۲۰۳۰ دارای توالت و آب سالم هستند. بهداشت و آب آشامیدنی از حقوق اصلی بشر است و دسترسی به این خدمات برای سلامت مردم و یکپارچگی محیط زیست بسیار مهم است.

اقداماتی که از دست مردم برمی‌آید

آنچه اکنون به شدت نیاز است، اقدام بسیار سریع‌تر است برای اینکه همه در انجام وعده‌های خود پاسخگو باشند، اما چگونه می‌توان به ایجاد تغییر کمک کرد؟

  • تابوها را بشکنید: در مورد ارتباط مهم بین توالت، آب و قاعدگی صحبت کنید.
  • شست‌وشوی ایمن: لوله‌های نشتی آب و فاضلاب را تعمیر کنید، تانکرهای فاضلاب پر را در جای امن خالی کنید و تخلیه لجن در رودخانه‌ها یا محیط زیست را گزارش دهید.
  • آلودگی را متوقف کنید: ضایعات مواد غذایی، روغن‌ها، داروها و مواد شیمیایی را در توالت یا فاضلاب نریزید.
  • ایجاد فشار: برای نمایندگان منتخب مردم در مورد تامین بودجه برای بهبود وضعیت آب و فاضلاب نامه بنویسید.
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.