اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

هفته‌های ایرانی در رادیو ایران

هفته‌های ایرانی در رادیو ایران

چند وقتی است که رادیو ایران در برنامه هفته‌های ایرانی به استان‌های مختلف کشورمان سفر کرده و از آنجا صدای مردم را به گوش مسئولان می‌رساند.

در هفته‌ای که گذشت؛ رادیو ایران در برنامه «زیر آسمان ایران» به استان اردبیل سفر کرد. این برنامه ضمن گزارش از جاذبه های دیدنی و گردشگری استان؛ برنامه های آموزشی نظیر کارگاه های برنامه سازی که با استقبال خوبی نیز همراه شد برگزار کرد.

در همین راستا گفت‌وگویی را با مسئولان و دست اندرکاران این برنامه انجام داده ایم، آنچه می خوانید ماحصل این گفتگوهاست.

انعکاس ظرفیت‌های ویژه استان‌ها

 عبدالرسول جوادی بالاجاده مدیر روابط‌عمومی رادیو ایران  بیان می‌کند: با  توجه‌ به‌ گستره فراگیر، پیشینه‌ فرهنگی‌ و رسانه‌ای‌ و مأموریت‌ شبکه‌ رادیویی‌ ایران، پرداختن‌ به‌ نقاط مختلف‌ ایران در حوزه های‌ گوناگون، به‌ عنوان اصلی‌ پذیرفته‌ و معمول در عملکرد این‌ رسانه‌ تثبیت‌ شده است‌.

او ادامه می‌دهد: وسعت‌ جغرافیایی‌ و تنوع فرهنگی‌ در این‌ کشور پهناور اقتضا می‌کند ظرفیت‌های‌ فراوان و منحصر به‌ فرد هر خطّه‌ با تمرکز بیشتری‌ به‌ عموم مخاطبان معرفی‌ شود.

از این‌ رو رادیو ایران طرح «هفته‌های‌ ایرانی‌» را با هدف انعکاس ظرفیت‌های‌ ویژه و منطقه‌ای‌ هر استان در زمینه‌های‌ فرهنگی‌، هنری‌، اجتماعی‌، گردشگری‌، اقتصادی‌ و سایر حوزه ها با همکاری‌ وزارتخانه‌ها، سازمانها، نهادها، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و ادارات کل‌ مرتبط‌، و با مشارکت‌ مراکز صدا و سیما و گروه های‌ برنامه‌ساز و تولید و پخش‌ شبکه‌ و ظرفیت‌ تعامل‌ با ایرانیاران برگزار می‌کند.

جوادی تصریح  می‌کند:  در اجرای برنامه «هفته‌های ایرانی»، همزمان با هفته دفاع مقدس  و در آستانه هفته وحدت، رادیو ایران مهمان مردم خونگرم کردستان شد، استان های گیلان و اردیبل از دیگر مناطقی بود که تیم برنامه‌ساز به آن دیار سفر کرد، در هفته آتی نیز رادیو ایران قصد دارد به ایلام سفر کند. «هفته های ایرانی» سه شنبه‌ها  ساعت 22:00 از استان مربوطه روی موج رادیو ایران، شنیده می‌شود.

پیگیری مسائل مردم در سطح ملی

کاظم داداشی مدیر گروه رادیو ایران می‌گوید: کانون ایران یاران از سال 96 شروع به کار کرده است، هدف از این کانون این است که هموطنان در اقصی نقاط کشور، از شهر و روستای خودشان تولید محتوی انجام دهند. تا با این کار معضلات و مشکلات یک استان در سطح ملی پیگیری بشود. چون رادیو ایران به عنوان فراگیرترین رادیوی کشور هست.

ایرانیاران رادیو ایران در هر شهر و روستایی صدای مردم دیار خود هستند

غلامحسین طالبی مدیر طرح و برنامه ریزی و مسئول کانون ایرانیاران رادیو ایران می گوید: کانون ایرانیاران رادیو ایران با هدف ایجاد شبکه همکاران افتخاری رادیو ایران در سراسر کشور از سال ۹۶ آغاز به کار کرد. توانمند سازی ایرانیاران با برگزاری دوره های آموزشی برنامه سازی رادیویی در بستر فضای مجازی در حال انجام است و پس از آن دریافت تولیدات رادیویی کاربر محور را از ایرانیاران داریم که با طراحی جدیدی که در جدول پخش رادیو ایران صورت گرفته و روزانه برنامه‌ای مختص پخش این تولیدات در نطر گرفته شده است.

او ادامه می دهد: کانون ایرانیاران در صدد است به زودی از اولین رادیوی اینترنتی تولید مخاطب رونمایی کند. در این رادیو که بر اساس الزامات دوره تحولی جدید سازمان برنامه ریزی شده است، ایرانیاران رادیو ایران در هر شهر و روستایی صدای مردم دیار خود هستند و فرصتی برابر در اختیار علاقمندان به رادیو قرار گرفته است تا علاوه بر زحماتی که در تمام شبکه های رسانه ملی برای انعکاس صدای مردم کشیده می شود، رسانه اختصاصی صدای مردم را داشته باشیم که تولیدات آن نیز توسط خود مردم که همان ایرانیاران ما هستند صورت می پذیرد.

طالبی تصریح کرد: شایان ذکر است کانون ایرانیاران رادیو ایران در هفته های ایرانی، هر هفته با حضور در یک استان، در جمع ایرانیاران آن استان نشست صمیمانه با مدیران و برنامه سازان رادیو ایران و همچنین کارگاه آموزشی برنامه سازی برگزار می کند تا از نزدیک نیز به صورت چهره به چهره با ایرانیاران هر استان بحث و تبادل نظر کند.

بازگویی ویژگی های استان های کشورمان از امواج رادیو ایران

رضا بحیرایی مدیر گروه  ورزش و تفریحات رادیو ایران می گوید: طرح «هفته های ایرانی» پروژه ای ایست که از اول مهرماه در شبکه رادیویی ایران آغاز شده است. در این طرح هر هفته برنامه های شبکه رادیویی ایران به سمت و سوی یکی از استانهای کشور عزیزمان ایران منعطف می شود تا در ابعاد مختلف ویژگیهای استان مورد نظر برای سایر هموطنان بازگو شود.

بحیرایی ادامه می دهد: ارتباط با مسئولان استانی، ظرفیتهای اجتماعی و فرهنگی، ورزشی و تاریخی و گردشگری از جمله ی این ابعاد هستند. در انتهای هر هفته و در روزهای پنجشنبه و جمعه گروه برنامه ساز برنامه «زیر آسمان ایران» با سفر به استان مورد نظر دو برنامه را از نزدیک و از میان مردم آن دیار تهیه و تدارک می بیند.

بحیرایی تصریح می کند: تدارک گردهمایی با ایرانیاران رادیو ایران در استانها از دیگر اهداف این سفر است. گروه ورزش و تفریحات نیز در همین راستا و در روزهای سیزدهم و چهاردهم مهرماه عازم شهر گرگان شد و برنامه «زیر آسمان ایران »را از مرکز گلستان تقدیم شنوندگان خود کرد … حضور در شهرهای کردکوی و بندر ترکمن و دیدار با هموطنان و تهیه ی گزارشهای مردمی، مقارن با ایام هفته ی وحدت از دیگر نقاط عطف این سفر بود.. دیدار با کارافرینان روستایی و معرفی آنان نیز از دیگراهداف این سفر بود که محقق شد.

یک تهیه کننده خوب نیاز سلایق مختلف  را در نظر می‌گیرد

حسین معصومی تهیه کننده برنامه «زیر آسمان ایران » با بیان اینکه رادیو ایران شنوندگان زیادی از مردم اردبیل دارد، درباره هنر تهیه کنندگی می گوید: افرادی که می توانند دیگران را با خود همراه سازند و نیاز سلایق مختلف را پوشش دهند جزو آن اشخاصی هستند که استعداد تهیه کنندگی دارند.

او در خصوص تعریف تهیه کنندگی  خاطر نشان می کند: اگر در وجود خودمان حس این را داریم که انسان های اطراف خودمان را با خودمان همراه می کنیم و سلایق مختلف را در نظر می گیریم و مخاطب را می توانیم راضی نگه داریم.

او پیشنهاد می‌دهد که دوستان می توانند برای تهیه کنندگی از ساخت پادکست شروع کنند.

کوشا در جهت تعالی فرهنگ کشور

عباس محبی بازیگر کشور که با تیم هفته های ایرانی به اردبیل سفر کرده بود، می‌گوید: در چند قرنی که ایران در تاریخ درخشیده است، مورد هجمه‌های مختلفی قرار گرفته است. و ما باید دست به دست هم بدهیم ، تا در جهت تعالی فرهنگ کشور، کوشا باشیم.

محبی در خصوص استان اردبیل  ادامه می‌دهد: اردبیل یک استان هنر پرور است  و بزرگان زیادی را در خود پرورش داده است. اکبر عبدی، میر طاهر مظلومی و آتش تقی پور از افتخارات هنری، ایران هستند.

شوخی‌بردار نیست

حمید رضا رضایی گوینده و دوبلور  می گوید: وارد شدن در عرصه رسانه، تولید محتوی خصوصا گویندگی اصلا شوخی بردار نیست  چون شما با تکنولوژی ای به اسم میکروفون سر و کار دارید و میکروفون مساحت توانایی و اشراف  و علاقه شما را به مخاطب مشخص می کند، گویندگی جزو سخت ترین کارهای دنیاست که همیشه باید تمرین کرد.

برای ایرانیاران رادیو ایران کارگاه آموزشی برگزارشد. اردبیلی ها حضور خوبی داشتند و به خوبی از این کارگاه آموزشی استقبال کردند.

به خاطر اینکه تعداد دوستان زیاد بود، این کارگاه در دو نوبت برگزارشد و نکاتی را عزیزان و  اساتید برنامه سازی مطرح کردند که امیدوارم این جلسات برای ایرانیاران  شهر اردبیل مفید واقع شد کارگاه برنامه سازی رادیو ایران روز جمعه ۲۱ مهر ساعت ۱۴:۰۰ در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا گردید البته به جهت تکمیل شدن ظرفیت سالن و استقبال زیاد هنردوستان، این کارگاه آموزشی در دو نوبت یکساعته تشکیل شد.

برنامه« زیر آسمان ایران »پنج شنبه و جمعه ساعت ۱۷:۰۰ از رادیو ایران پخش می شود.

علاقمندان به  حرفه گویندگی و برنامه سازی رادیو یی، فرصت را از دست ندهید!

تا دیر نشده در کارگاه آموزش برنامه‌سازی رادیو ایران که به صورت کاملا رایگان در استان های مورد نظر  برگزار می‌شود ثبت نام کنید.

این دوره با حضور تهیه‌کنندگان و گویندگان رادیو ایران برگزار می‌شود. و آدرس پس از ثبت نام برای علاقه‌مندان پیامک می شود.

شرکت در این کلاس آموزشی برای عموم آزاد است. شما هم به جمع ایرانیاران رادیو ایران بپیوندید.

برای ثبت نام  در این دوره کلمه «ایلام »را به شماره پیامک 300009090 ارسال کنید.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.