اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

آنچه در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان گذشت.

آنچه در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان گذشت

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اصفهان امسال و باهدف حمایت و ترویج صنایع‌دستی و بازاریابی گردشگری برای اصفهان فعالیت خود را به سرانجام رساند.

حمیدرضا محققیان، سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در یادداشتی نوشت: فعالیت برای برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، هتلداری و صنایع وابسته و صنایع‌دستی از خردادماه امسال آغاز شده و با توجه به برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده تلاش شده تا با انتخاب مجری مناسب، نمایشگاه امسال به‌صورت کمی و کیفی از تفاوت‌های جدی با نمایشگاه‌های سال‌های گذشته برخوردار باشد.

با توجه به شیوع چندباره بیماری کرونا و همچنین بروز برخی اتفاقات در سال گذشته که عملاً فصل دوم گردشگری خارجی اصفهان را در پاییز دچار آسیب جدی کرد تا نمایشگاه سال گذشته آن‌طور که بایسته و شایسته بود نتوانست مرهمی بر زخم‌های فعالان گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان باشد که نزدیک به ۳ سال به‌واسطه شیوع موج‌های پیاپی بیماری کرونا دچار آسیب‌های جدی شده بودند.

با بهره‌گیری از تجارب سال‌های گذشته تلاش شد تا در حوزه صنایع‌دستی با رویکرد حمایتی، فعالان و عرضه‌کنندگان صنایع‌دستی اصفهان و ایران را تشویق به حضور در این نمایشگاه کرد. روی همین اصل در این حوزه با محوریت کاشان که در نیمه اول سال‌جاری به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی در حوزه هنر نساجی برگزیده شد، بیش از 100 غرفه صنایع‌دستی از اصفهان و بیش از ۱۰ استان کشور در طی چهار روز برگزاری این نمایشگاه به عرضه هنرهای دستی و سنتی پرداختند که با استقبال گردشگران و بازدیدکنندگان نیز همراه بود.

با این‌ حال محور اصلی فعالیت‌های نمایشگاه در سال ۱۴۰۲ تمرکز بر حوزه بازاریابی گردشگری بود. زیرا یکی از مهم‌ترین امری که در حوزه گردشگری و به‌ویژه گردشگری اصفهان، شاید کمتر به آن توجه شده اهتمام و برنامه‌ریزی برای تورهای ورودی به‌ویژه در حوزه گردشگری خارجی است.

در نمایشگاه امسال و در یک رویکرد متفاوت نسبت به سال گذشته تلاش شد تا با جلب همکاری کشورهای خارجی به‌ویژه خواهرخوانده‌های اصفهان، بازاریابی بر معرفی اصفهان به‌عنوان یک مقصد ارزشمند گردشگری در دستور کار قرار گیرد، روی همین اصل با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده در نمایشگاه امسال کشورهای خارجی ازجمله امارات متحده عربی، عمان، کویت، روسیه به‌ویژه ترکیه با مشارکت ۲۵ دفتر خدمات مسافرتی از این کشور و نمایندگی شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین، مشارکت فعال‌تری به نسبت سال گذشته داشتند.

برگزاری نشست‌های دفاتر خدمات مسافرتی اصفهان و کشورهای خارجی ازجمله دفاتر مسافرتی کشور ترکیه، به‌منظور معرفی جذابیت‌های گردشگری اصفهان و معرفی زیرساخت‌های گردشگری استان یکی از نقاط عطف این نمایشگاه بود به‌گونه‌ای که کشور ترکیه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای فعال در امر گردشگری خاورمیانه مشارکتی فعال برای دریافت اطلاعات مناسب از توانمندی‌های گردشگری اصفهان در این نمایشگاه از خود بروز داد.

همچنین حضور قدرتمند حوزه هتل‌داری به تجهیزات وابسته به همکاری در کنار شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات گردشگری به‌ویژه در حوزه طبیعت‌گردی، مؤسسات آموزشی گردشگری و همچنین نشریات گردشگری گام مهمی به‌منظور حضور قدرتمند گردشگری در عرصه فرهنگ و اقتصاد استان اصفهان بود. همچنین در نمایشگاه امسال تلاش شد تا با حضور ۱۰ مرکز گردشگری سلامت، این‌گونه گردشگری نیز در کنار گردشگری فرهنگی و گردشگری طبیعت‌گردی توسعه یابد.

نمایشگاه امسال در فضایی بالغ‌بر ۲ هزار مترمربع در محل جدید و دائم نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان و با تشکیل ۱۸۵ غرفه فعالیت خود را هم‌زمان با پاسداشت هفته گردشگری آغاز کرد، با این وصف گزارش‌های مسئولان نمایشگاه حاکی است در طی ۴ روز برگزاری این نمایشگاه بیش از ۳۰ هزار بلیت در کنار بازدیدهای رایگان اعضای ارگان‌های مختلف دولتی و خصوصی به گردشگران و بازدیدکنندگان ارائه شد، لذا با توجه به استقبال مناسبی که از این نمایشگاه انجام شد، به نظر می‌رسد اصفهان پس از چند سال تعطیلی، توانسته سالی خوب و بابرکت را در دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی آغاز نماید، لذا این رخداد ارزشمند را به فال نیک گرفته و امیدواریم این نمایشگاه که با مشارکت شهرداری‌های ۳۰ شهر استان نیز همراه بود، فرصت مناسبی را برای توسعه متوازن صنعت گردشگری در سراسر استان پهناور اصفهان فراهم کند.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.