اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

در نشست میز گردشگری دسترس‌پذیر تأکید شد.

توجه به انسجام و تدوین الزامات گردشگری معلولان/ تمامی نهادها و دستگاه‌ها از ظرفیت‌شان برای گردشگری دسترس‌پذیر استفاده کنند.

توجه به انسجام و تدوین الزامات گردشگری معلولان/ تمامی نهادها و دستگاه‌ها از ظرفیت‌شان برای گردشگری دسترس‌پذیر استفاده کنند

در بیست و هشتمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور و پنجمین نشست میز گردشگری دسترس‌پذیر که عصر یکشنبه نهم مهرماه ۱۴۰۲ در سالن فجر وزارت  میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد بر استفاده از ظرفیت تمامی نهادها و دستگاه‌ها برای گردشگری دسترس‌پذیر استفاده شود.

به گزارش میراث‌آریا، علی‌اصغر شالبافیان در بیست و هشتمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور و پنجمین نشست میز گردشگری دسترس‌پذیر عصر یکشنبه، نهم مهرماه در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که با حضور مهدی جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور، احمد قادری رییس سازمان بهزیستی و نمایندگان تشکل‌های مردم نهاد معلولان برگزار شد، گفت: بررسی نیازها، تجمیع تجربیات و ایجاد انسجام در فعالیت‌ها سبب تدوین الزامات و نیازهای معلولین در حوزه گردشگری می‌شود و همانطور که میز گردشگری دسترس‌پذیر با مدیریت بخش خصوصی و آگاه به حوزه افراد دارای معلولیت مدیریت می‌شود، از این رو برنامه‌های آتی این حوزه می‌تواند وارد عرصه عملیاتی شود.

او افزود: برگزاری جلسات ستاد مناسب‌سازی امیدبخش است، ما مصمم هستیم همه ظرفیت‌ها را برای خدمت به مردم کشور بکار ببریم.

شالبافیان افزود: کمک به دسترس‌پذیرتر کردن زیرساخت‌های کشور کمک به همت مردم کشور است تا از استعدادهای معلولان در همه حوزه استفاده کنند، زیرا معتقدیم معلولیت نباید مانع بروز سایر استعدادها و ظرفیت‌های آنها شود.

شالبافیان بیان کرد: در دو سال گذشته تلاش کردیم کار گردشگری به خود معلولان واگذار شود در همین چارچوب میز گردشگری دسترس پذیر به خود معلولان واگذار شدد.

معاون گردشگری اظهارداشت: باید از هر فرصتی برای عملیاتی کردن نظرات معلولان استفاده کنیم اما لازم است انسجام بین تصمیمات صورت بگیرد، در جاهایی باید مطالبه‌گر باشیم اما در جاهایی هم باید خودمان اقدام کنیم، همه درخواست‌ها و نظرات باید تدوین شود، آمادگی داریم ایفای نقش کنیم.

شالبافیان ادامه داد: برای تسهیل سفر معلولان هم مجری هستیم هم مطالبه‌گر، به همین دلیل مدیریت «میز گردشگر دسترس‌پذیر» وزارتخانه به معلولان واگذار شده است.

او با بیان اینکه معلولیت نباید مانع بروز سایر استعدادها و ظرفیت‌های معولان شود، تاکید کرد: این جلسه به نوعی فعالیتی دلی است. عشق است و در کار دل باید همدلی وجود داشته باشد. همانطور که نهادهای متولی موضوع گردشگری معلولین با یکدیگر در تعامل و همکاری هستند.

اولویت مناسب‌سازی با مجتمع‌های بین‌راهی باشد

رضایی‌فر رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور در ادامه درباره قوانین و الزاماتی که در زمینه دسترس‌پذیر و مناسب‌سازی اماکن وجود دارد سخنانی مطرح و پیشنهادهای خود را ارائه کرد.

او افزود: براساس قوانین موجود همه وزارتخانه‌ها موظف هستند اماکنی که در اختیار دارند برای افراد دارای معلولیت دسترس‌پذیر کنند.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور تصریح کرد: از لحاظ قوانین کمبودی نداریم، انتظار داریم رفع موانع هر چه زودتر در وزارتخانه‌ها و سایر ساختمان‌های تحت اختیار سازمان‌ها انجام شود. در وزارت میراث‌فرهنگی اولویت مناسب‌سازی با مجتمع‌های بین‌راهی باشد.

رضایی‌فر گفت: در ابنیه تاریخی می‌دانیم محدودیت وجود دارد اما تقاضا داریم برای خدمات‌رسانی بهتر به افراد دارای معلولیت از پیش‌ساخته در مجاورت بنا استفاده کنند. همچنین در توسعه بوم‌گردی‌ها دسترس‌پذیری رعایت شود.

شهرهای گردشگری دسترس‌پذیر شناسایی می‌شود

شیخ قرایی دبیر میز گردشگری دسترس‌پذیر در ادامه گفت: نقطه عطفی که وجود دارد این است که دولت، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان بهزیستی اقدامات خوبی در زمینه مناسب‌سازی انجام دادند.

او افزود: یکی از اقداماتی که میز گردشگری دسترس‌پذیر انجام داده این است که کارها را به افراد دارای معلولیت سپرده است.

شیخ‌قرایی تصریح کرد: مهندس ضرغامی برای عملیاتی کردن پروژه‌های گردشگری دسترس‌پذیر دستور دادند که این اقدام ارزنده‌ای است.

دبیر میز گردشگری دسترس‌پذیر گفت: شهرهای  گردشگری دسترس‌پذیر را داریم، شناسایی می‌کنیم و قصد داریم نشان ویژه گردشگری دسترس‌پذیر را طراحی و به تأسیسات گردشگری که مناسب‌سازی را انجام می‌دهند اعطا کنیم.

او تصریح کرد: از معاون گردشگری کشور تقاضا داریم تا نامه‌ای را به اماکنی مانند هتل‌ها و تأسیسات گردشگری ارسال کند تا برای افراد دارای معلولیت تخفیف در نظر بگیرند یا ارائه خدمات رایگان باشد.

افراد دارای معلولیت برای رفع نواقص و مناسب‌سازی در کنار اداره‌کل موزه‌ها باشند

هادی میرزایی مدیرکل موزه‌ها در ادامه گفت: موزه‌ها مأموریت دارند تا دسترسی همه افراد جامعه را به این اماکن تاریخی مهیا کنند، به همین منظور از سال 98 در آیین‌نامه‌های موجود اقداماتی انجام شده است.

او افزود: از افراد دارای معلولیت تقاضا داریم برای رفع نواقص و مناسب‌سازی در کنار اداره‌کل موزه‌ها باشند و در جلسات ماهیانه‌ای که برگزار می‌کنیم شرکت کنند.

مدیرکل موزه‌ها اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید در دسترس‌پذیر کردن برخی از اماکن تاریخی محدودیت داریم اما با توجه به ضوابط در برخی از اماکن خدمات‌رسانی را تسریع می‌کنیم در موزه‌های در حال احداث موضوع دسترس‌پذیر بودن در نظر گرفته شده است.

موضوع گردشگری دسترس‌پذیر در زمان مدیریت مهندس ضرغامی پررنگ شده است

صادقی عضو میز گردشگری دسترس‌پذیر در ادامه گفت: سال‌ها جای موضوع گردشگری دسترس‌پذیر خالی بود خوشبختانه با حضور مهندس ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی در این زمینه اتفاق خوبی افتاده در ستاد این موضوعات پر رنگ‌تر شده است.

تمام دولت‌ها برای توانمندسازی افراد دارای معلولیت بودجه اختصاص می‌دهند

افشار عضو میز گردشگری دسترس‌پذیر در ادامه بیان کرد: همه دولت‌ها به این نتیجه رسیدند که برای افراد دارای معلولیت بوجه اختصاص دهند تا آن‌ها توانمند شود، گردشگری نتیجه توانمندسازی را به‌خوبی نشان می‌دهد. متآسفانه مجتمع‌های خدماتی و بین‌راهی برای این افراد مناسب‌سازی نشده است.

سازمان بهزیستی کشور مراکز اقامتی که در اختیارش قرار دارد برای افراد دارای معلولیت دسترس‌پذیر کند

کلوشانی مدیرعامل بنیاد خیریه معلولان ایرانیان در ادامه گفت: وزارت میراث‌فرهنگی وبهزیستی جزو متولیانی هستند که باید برای افراد دارای معلولیت گام بر دارند .

او افزود: از رئیس سازمان بهزیستی کشور تقاضا داریم، مراکزی که در اختیارشان قرار دارد، دسترس‌پذیر کنند.

ورود افراد دارای معلولیت به موزه‌ها رایگان شود

محمود نژاد مشاور رئیس سازمان بهزیستی در امور معلولان در ادامه گفت: از وزارت میراث‌فرهنگی تقاضا دارم ورود افراد دارای معلولیت به موزه‌ها رایگان باشد و در تأسیسات گردشگری هم ویلچر وجود داشته باشد.

در مناسب‌سازی‌ها از افراد دارای معلولیت به عنوان ناظر استفاده شود

عاروان رئیس هیت مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد معلولان جسمی حرکتی در ادامه اظهار کرد: در مناسب‌سازی‌ها حتما یک ناظر داری معلولیت وجود داشته باشد.

تشکیل کمیته مناسب‌سازی در تمام مناطق شهر تهران

قاسمی رئیس ستاد گردشگری تهران در ادامه گفت: در همه مناطق شهر تهران کمیته مناسب‌سازی برای افراد دارای معلولیت تشکیل شده است.

او افزود: تعدادی از افراد دارای معلولیت در کمیته‌ها عضو هستند. کارگاه‌هایی با موضوع  گردشگری دسترس‌پذیر برگزارو سرویس برای این افراد راه‌اندازی شده است.

بر روی گردشگری کودکان دارای معلولیت کار شود و تسهیلاتی در نظر گرفته شود

حمید طریفی حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه گفت: دسترس‌پذیر بودن اماکن و فراگیرسازی برای افراد دارای معلولیت مهم است.

او افزود: با توجه به اینکه صنعت گردشگری در کشور نوپاست اگر باور و نگاه‌مان فراگیرسازی باشد شاهد رشد این صنعت خواهیم بود و زیست بوم خوبی را برای افراد دارای معلولیت فراهم می‌کنیم.

طریفی حسینی تصریح کرد:‌ گردشگری کودک نقطه تمرکز ما باید باشد حدود ۱۰۵ هزار دانش‌آموز در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند که حداقل باید طی سال دو اردو بروند به همین منظور لازم است، تسهیلاتی برای آن‌ها فراهم شود.

از ظرفیت همه دستگاه‌ها برای مناسب‌سازی اماکن برای افراد دارای معلولیت استفاده شود

قادری رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه گفت: از ظرفیت همه دستگاه‌ها به ویژه ظرفیت‌های مردمی برای مناسب‌سازی اماکن برای افراد دارای معلولیت استفاده شود.

او افزود: پیشنهاد می‌کنم در بودجه 1403 همه دستگاه‌ها و نهادها بودجه‌ای را برای این منظور اختصاص دهند.

در این جلسه که همزمان با هفته گردشگری برگزار شد تفاهم همکاری مشترک میان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان بهزیستی کشور امضا شد.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.