اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

معاون گردشگری کشور مطرح کرد.

برگزاری ۱۵۰ رویداد در ۶۰ شهرستان با محوریت گردشگری سبز/ رشد ۳۸ درصدی گردشگران ورودی در ۶ ماه نخست ۱۴۰۲

برگزاری ۱۵۰ رویداد در ۶۰ شهرستان با محوریت گردشگری سبز/ رشد ۳۸ درصدی گردشگران ورودی در ۶ ماه نخست ۱۴۰۲

معاون گردشگری کشور گفت: در شش ماه نخست سال جاری ۳ میلیون و ۳۵۴ هزار نفر وارد کشور شدند که در مقایسه با سال گذشته رشد ۳۸ درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، نشست خبری علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور به مناسبت گرامیداشت روز جهانی گردشگری صبح امروز دوشنبه ۳ مهرماه ۱۴۰۲ در سالن خلیج فارس معاونت گردشگری برگزار شد.

در ابتدای نشست شالبافیان با تبریک هفته گردشگری و گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس، افزود: با توجه به شعار سال گذشته مبنی بر بازاندیشی در حوزه گردشگری در حیطه سرمایه‌گذاری و تسهیل آن بیست مصوبه حمایتی در دولت سیزدهم تصویب شد.

برگزاری ۱۵۰ رویداد در ۶۰ شهرستان با محوریت گردشگری سبز/ رشد ۳۸ درصدی گردشگران ورودی در ۶ ماه نخست ۱۴۰۲

برخی اقدامات حمایتی وزارتخانه در راستای حمایت از فعالان گردشگری و تکمیل زیرساخت‌ها

او به برخی از این مصوبات اشاره کرد و افزود: به استناد جز دو و سه بند الف ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه استان‌ها مکلف شدند در تخصیص اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی حوزه گردشگری را در اولویت قرار دهند. رشد قابل توجهی در افزایش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی داشتیم و استان‌های اردبیل، ایلام، آذربایجان شرقی، هرمزگان، تهران، خوزستان، فارس، خراسان رضوی، لرستان و آذربایجان شرقی ده استان برتر در این حیطه بودند.

معاون گردشگری کشور با اشاره به بیش از ۲۵۰۰ پروژه در حال اجرا ادامه داد: تکمیل بسیاری از این پروژه‌ها مستلزم توجه شوراهای برنامه‌ریزی استان است. در قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای رشد ۳۵۰ درصدی داشت و این موضوع دست وزارتخانه را برای حمایت از پروژه‌های در حال تکمیل زیرساخت‌های گردشگری باز خواهد گذاشت.

شالبافیان هماهنگی و هم‌افزایی حداکثری دستگاه‌ها و حمایت حداکثری از بخش خصوصی و فعالان گردشگری را به‌عنوان دو کلان سیاست وزارتخانه مطرح کرد و به تفاهمنامه‌های منعقد شده با دستگاه‌های ذیربط در راستای ایفای تعهدات برای تکمیل پروژه‌ها اشاره کرد.

او با بیان اینکه ظرفیت پرداخت تسهیلات وزارتخانه به حوزه گردشگری از دو درصد کل اعتبارات تسهیلاتی کشور به ده درصد افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: رفع پروژهای بزرگ مقیاس نیز در دستور کار قرار داشت و پس از دو دهه مشکلات مربوط به آشوراده مرتفع شد.

تخصیص تبصره ۱۸ به نوسازی، بازسازی و تجهیز تاسیسات گردشگری که برای اولین بار در ابلاغ دستورالعمل گنجانده شد از یگر نکات مورد اشاره شالبافیان بود.

معاون گردشگری کشور همچنین به امضای تفاهمنامه با سازمان توسعه تجارت با سه محور اشاره کرد و افزود: احیای جایزه صادراتی در حوزه گردشگری در سال گذشته پرداخت شد و امسال نیز در شیوه تخصیص آن بازنگری خواهد شد. همچنین شرکت در نمایشگاه‌های گردشگری خارجی اولویت دار، اعلام شده است. تمهیدی برای نمایشگاه گردشگری بهمن ماه امسال و حمایت از بخش خصوصی اندیشیده شده است و شرکت کنندگان از ۵۰ درصد تخفیف برای حضور بهره مند خواهند شد. همچنین دو هزار متر زمین قابل تهاتر نیز به شرکت‌های خارجی تعلق می‌گیرد.

برگزاری ۱۵۰ رویداد در ۶۰ شهرستان با محوریت گردشگری سبز/ رشد ۳۸ درصدی گردشگران ورودی در ۶ ماه نخست ۱۴۰۲

رشد ۳۸ درصدی گردشگران ورودی در ۶ ماه نخست ۱۴۰۲

شالبافیان در ارتباط با روند احیای گردشگری ورودی بیان کرد: در شش ماه نخست سال جاری ۳ میلیون و ۳۵۴ هزار نفر وارد کشور شدند که در مقایسه با سال گذشته رشد ۳۸ درصدی داشته است.

او ادامه داد: پس از دو دهه با پیگیری دولت دو روزه شدن تعطیلات تصویب شد و در مجلس در حال بررسی است که این موضوع به توزیع سفرهای کوتاه مدت و اقتصاد محلی کمک خواهد کرد.

شالبافیان با اشاره به نظام‌مند کردن برگزاری رویدادها، افزود: سامانه رویدادهای کشور در دسترس است و نظام‌نامه ثبت رویدادها برای استان‌ها ابلاغ شده است.

معاون گردشگری با اشاره به برنامه‌های متعدد برای روز جهانی و هفته جهانی گردشگری، ادامه داد: بیش از ۱۵۰ برنامه استانی در بیش از ۶۰ شهرستان با مشارکت تمامی ذینفعان و فعالان گردشگری استان‌ها اجرا می‌شود.

او به اهمیت ترویج مفهوم ‌گردشگری سبز اشاره کرد و افزود: به‌منظور عینیت یافتن گردشگری سبز برنامه‌ رویدادهای گردشگری استان‌های کشور با رویکرد گردشگری سبز طراحی شده است. برنامه‌ای با عنوان «شب‌های بوم‌گردی» در بیش از ۵۰ بوم‌گردی کشور و ۴۷ برنامه آموزشی برای نهادینه کردن مفاهیم گردشگری سبز با همکاری انجمن موسسات آموزشی و سه میز گرد تخصصی همچنین برنامه‌هایی توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه‌ها تدارک دیده شده است.

معاون گردشگری کشور همچنین به امضای تفاهمنامه‌ای با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر، استفاده از تجارب سایر کشورها در راستای مدیریت پسامند و مصرف صحیح آب اشاره کرد.

به گفته شالبافیان نمایشگاه گردشگری اصفهان فردا افتتاح می‌شود و پروژه‌های گردشگری نیز روز چهارشنبه افتتاح خواهند شد. تجلیل از فعالان گردشگری سبز و اعضای ستاد خدمات سفر در هفته آینده نیز از دیگر برنامه‌های هفته گردشگری خواهد بود.

تسهیل طرح تردد گردشگران خارجی با خودروی شخصی با همکاری ۸ دستگاه و رونمایی در هفته گردشگری

او با اشاره به رویکرد حمایتی وزارتخانه در ارتباط با پلمب تاسیسات گردشگری، ادامه داد: طی این مدت سیاست ما در مواجه با پلمب تاسیسات رویکرد حمایتی با تاکید بر حفظ، توصیه و رعایت ارزش‌های اسلامی ایرانی بوده است.

شالبافیان در ارتباط با طرح لغو روادید با کشورها بیان کرد: با توجه به دستور رئیس‌جمهوری طرح لغو روادید کاملی را آماده و به دستگاه ذیربط ارائه کرده‌ایم که در حال بررسی است.‌

معاون گردشگری در ارتباط با لغو روادید گروهی روسیه گفت: لغو روادید تورهای گروهی ۵ تا ۵۰ نفر از ماه گذشته صورت گرفت و اولین گروه روز چهارشنبه وارد کشور می‌شوند. تسهیل ورود گردشگران چینی با قرار گرفتن ایران در فهرست مقاصد مورد تایید چین نیز هموار شده و رشد خوبی داریم.

نیاز به آمایش و نیازسنجی برای صدور مجوز/ هدفمند شدن مشوق‌ها و یارانه‌های دولتی در راستای سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های گردشگری 

شالبافیان با اشاره به اینکه در راستای ساخت و سرمایه گذاری باید نیازسنجی و ایجاد مشوق برای مقاصدی که به تأسیسات گردشگری نیاز دارند صورت گیرد، ادامه داد: همچنین به آمایش و تراکنش جغرافیایی درست برای صدور مجوز نیاز است. باید مشوق‌های دولت روی این پروژه‌ها متمرکز شود و یارانه‌های هدفمند تخصیص یابد. مصوبه دیگری که در قالب برنامه هفتم ارائه شد مصوبه تأسیسات گردشگری ترکیبی است تا بتواند احداث پروژه‌های گردشگری را در جایی که هزینه سرمایه گذاری بالاست را تسهیل کند.

او همچنین در ارتباط با آمار گردشگران ورودی بیان کرد: با تفاهمنامه ای که صورت گرفته مسافران یک روزه‌ای که برای خرید به کشور می آیند جزو آمار به حساب نمی‌آیند بلکه بر اساس تعریف سازمان جهانی گردشگری آمارها تفکیک شده‌اند. اما در حوزه گردشگران داخلی خلأ وجود دارد و براساس یکی از مصوبه‌ها دستگاه‌های اجرایی ملزم به ثبت در سامانه جانا شده‌اند.

برگزاری ۱۵۰ رویداد در ۶۰ شهرستان با محوریت گردشگری سبز/ رشد ۳۸ درصدی گردشگران ورودی در ۶ ماه نخست ۱۴۰۲

تحول در ناوگان هوایی و تسهیل صدور روادید الزامات رسیدن به هدفگذاری ۱۵میلیون گردشگر خارجی

شالبافیان با اشاره به تمهیدات برای رسیدن به هدف ۱۵ میلیون گردشگر خارجی بیان کرد: در این حیطه نیازمند تحول در ناوگان هوایی کشور و تسهیل ویزا هستیم. در حوزه اقامتی نیز با توجه به تمهیدات در حال انجام شاهد تحول خواهیم بود.

او درباره ایرادات ایکوموس به پرونده ثبت جهانی مبنی بر نداشتن برنامه گردشگری برای کاروانسراهای ثبت جهانی ایران بیان کرد: برای برخی از جاذبه‌های جهانی دیگر غیر از کاروانسراها هم برنامه‌هایی قابل تدوین است اما محوریت اصلی کاروانسراها با توجه به گستردگی آنها مورد توجه است در حوزه اداره کل استان‌ها چگونگی استفاده از این فرصت‌ها مطرح است.

تولید محتوا با محوریت کاروانسراهای ثبت جهانی شده

معاون گردشگری با بیان اینکه استان‌ها مکلف به ارائه برنامه‌ای برای چگونگی استفاده از این جاذبه‌ها هستند،ادامه داد: بازاریابی این کاروانسراها و کمک به تکمیل و بهسازی برخی از کاروانسراهای که به مسیر دسترسی نیاز دارند مورد توجه است. بازاریابی و تولید محتوا را به محوریت کاروانسراها در دستور کار داریم. اداره کل گردشگری خارجی نیز با همین نگاه محتواهای را در دست اقدام دارد.

استفاده از سیم کارت گردشگران خارجی در کارگروه مربوطه بررسی، ابلاغ و اجرایی می‌شود

او همچنین در ارتباط با صدور سیم‌کارت برای گردشگران خارجی و نحوه اجرای این طرح بیان کرد: استفاده از این سیم کارت‌ها توسط گردشگران خارجی در کارگروه رفع مصادیق مجرمانه دادستانی کل کشور تصویب و با آن موافقت شده است.

معاون گردشگری ادامه داد: در جلسه‌ای که بین وزارت میراث‌فرهنگی، وزارت ارتباطات، دادستانی و نیروی انتظامی درباره نحوه اجرای آن با توجه به اولویت‌های مورد درخواست ما برگزار شد درخواست کردیم فعالان گردشگری در اولویت این طرح قرار بگیرند.

شالبافیان با بیان اینکه قرار شد فهرست دفاتر خدمات مسافرتی را ارائه کنیم تا این امکان برای آن‌ها فراهم شود، افزود: این پیشنهاد از سوی وزارتخانه در راستای  وظیفه حمایت از فعالان حوزه گردشگری مطرح و تصویب شد. دغدغه‌های مربوط به چگونگی استفاده از این سیم‌کارت‌ها در کارگروه مربوطه بررسی، ابلاغ و اجرایی می‌شود.

روابط گردشگری با مصر در چارچوب سیاست خارجی کشور 

معاون گردشگری کشوربا بیان اینکه روابط گردشگری با مصر در چارچوب سیاست خارجی کشور است، ادامه داد: هفته گذشته مکاتبه‌ای از سوی سازمان هواپیمایی کشور با ما شد که گروهی از همکاران متناظر آنها در مصر برای مذاکرات با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و هفته آینده هیات مصری برای انجام مذاکرات سفری به ایران خواهند داشت.

او ادامه داد: پرواز مستقیمی از ایران به مصر و بالعکس وجود ندارد و سازمان هواپیمایی کشور مرجع قانونی استعلام اخبار در این خصوص است.

برگزاری ۱۵۰ رویداد در ۶۰ شهرستان با محوریت گردشگری سبز/ رشد ۳۸ درصدی گردشگران ورودی در ۶ ماه نخست ۱۴۰۲

در پایان این نشست از پوستر روز جهانی و هفته گردشگری رونمایی شد.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.