اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

تالاب بین‌المللی چغاخور، جلوه‌ای دیدنی از گردشگری طبیعی

تالاب بین‌المللی چغاخور، جلوه‌ای دیدنی از گردشگری طبیعی

تالاب بین‌المللی چغاخور جلوه‌ای دیدنی از گردشگری طبیعی به‌شمار می‌رود که در فصل‌های مخلتف سال مقصد گردشگران داخلی و خارجی است.

میراث‌آریا: جاذبه‌های طبیعی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های گردشگری چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود که در این میان تالاب‌های استان به‌ویژه در فصل‌های بهار و تابستان از جلوه‌های دیدنی این گردشگری طبیعی محسوب می‌شود.

چهارمحال و بختیاری در بخش مرکزی رشته کوه‌های زاگرس گرفته است و بلندترین تالاب‌ها از نظر سطح ارتفاع دریا در این استان قرار گرفته‌اند.

مساحت مجموعه مناطق محیط‌زیست طبیعی چهارمحال و بختیاری شامل پارک ملی، رودخانه‌ها، مناطق حفاظت شده، تالاب‌ها و اثر ملی طبیعی بیش از ۱۵۵ هزار هکتار بوده رقم بسیار بزرگی است و ۱۲.۵ درصد از مساحت استان را به خود اختصاص می‌دهد که این مهم نشان از قابلیت‌های بالای گردشگری طبیعی این استان دارد.

تالاب بین‌المللی چغاخور، جلوه‌ای دیدنی از گردشگری طبیعی

تالاب‌ها از مناطق دیدنی و طبیعی چهارمحال و بختیاری است که در میان آن‌ها تالاب‌های بین‌المللی چغاخور و گندمان از اهمیت و جلوه‌های خاصی برخوردارند.

تالاب بین‌المللی چغاخور از زیباترین و بزرگ‌ترین تالاب‌های چهارمحال و بختیاری بوده که در کنوانسیون رامسر ثبت شده است و در نزدیکی شهر بُلداجی شهرستان بروجن و در مسیر شهرکرد به خوزستان قرار دارد.

تالاب بین‌المللی چغاخور براساس مطالعه رتبه‌بندی تالاب‌ها رتبه هشتم را در بین ۷۵ تالاب مهم کشور به خود اختصاص داده است.

تالاب بین‌المللی چغاخور را مرغزاری وسیع در برگرفته که مساحت آن حدود ۷۰۰ هکتار برآور شده است و این مرغزار در ماه‌های اردی‌بهشت تا مهر که سطح آب رو به کاهش می‌گذارد، وسیع‌تر می‌شود.

تالاب بین‌المللی چغاخور، جلوه‌ای دیدنی از گردشگری طبیعی

منطقه تالاب بین‌المللی چغاخور آب و هوایی مرطوب با تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سرد دارد و از نقاط ییلاقی چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود و محل ییلاق ایل بختیاری و نشیمن خوانین و ایلخانی بختیاری بوده است.

همه ساله هزاران نفر از اهالی داخل و خارج منطقه برای سیاحت و اقامت‌های کوتاه‌مدت به این ناحیه و مرکز سیاحتی، زیارتی امام‌زاده حمزه‌علی سفر می‌کنند و از امکانات طبیعی آن برخوردار می‌شوند.

تالاب بین‌المللی چغاخور سالان میزبانی پرندگان دائمی یا مهاجر که تاکنون انواع مرغابی، غاز و اُردک، آنقوت، چنگر، حواصیل، لک‌لک سفید، خروس کولی و فلامینگو در آن مشاهده شده است.

تالاب بین‌المللی چغاخور، جلوه‌ای دیدنی از گردشگری طبیعی

در تالاب بین‌المللی چغاخور علاوه بر پرندگان یاد شده انواعی از آبزیان نیز زیست می‌کنند که ماهی کپور و کولی از مهم‌ترین آن‌ها به‌شمار می‌رود.

همچنین محل زیست نوعی ماهی نادر از خانواده گامبوز “ماهی گورخری” مربوط به تالاب بین‌المللی چغاخور است.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.