اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تأکید کرد:

ضرورت تبدیل اربعین حسینی به دستور کار فرهنگی کشور

ضرورت تبدیل اربعین حسینی به دستور کار فرهنگی کشور

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: با تصویب برنامه جامعه تعالی فرهنگی در پرتو زیارت اربعین، تلاش می‌شود که اربعین به موضوع و دستور کار فرهنگی هنری کشور تبدیل شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ۱۱ شهریورماه ۱۴۰۲ در سفر به استان خوزستان اظهار کرد: از آنجایی که خوزستان دارای دو مرز است و زحمت میزبانی از اتباع به‌ویژه شرق کشور را بر عهده دارد، یکی از کانون‌های تجلی شور و محبت امام حسین (ع) است که این فرصت باید منجر به بهبود حال خوزستان شود.

مجید امامی افزود: شاید از نظر ظاهری و مادی این‌گونه باشد که مردم نذورات خود را در این مسیر پخش می‌کنند، اما واقعیت این است که این مسیر همان‌طور که امنیت، نشاط و سرمایه اجتماعی می‌آورد، این موضوع باید برای مردم خوزستان هم حال خوش زندگی معنوی داشته باشد.

او با بیان این‌که حرکت اربعین یک حرکت جهانی و الهام‌بخش است، تصریح کرد: یکی از مواردی که به جد پیگیر آن هستیم و به‌تازگی در ایلام آن را دنبال کرده‌ایم، این است که میزبانی از زوار و به روایت حرکت مردمی اربعین چگونه باید تحول و توسعه فرهنگی و تمدنی یک منطقه و استان را دربربگیرد؟ اگر بین توسعه و تحول استان با زیارت اربعین که یک زیارت جهانی است، نسبتی برقرار نکنیم، نشان می‌دهد این پدیده را ناقص دریافت کرده‌ایم و از همه برکات آن بهره‌مند نیستیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور عنوان کرد: برای بهره‌برداری فرهنگ تمدنی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تری هستیم، اما برنامه‌ریزی‌های ستاد اربعین در دهه گذشته بیشتر در زمینه زیرساخت‌ها بوده و برای رفع بحران‌ها کاربرد داشته است.

او با بیان این‌که ما اعلام کرده‌ایم زیارت اربعین از شرایط مدیریت بحران عبور کرده و باید به دوره و شرایط مدیریت فرصت بپردازد، تصریح کرد: مدیریت این فرصت برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌خواهد که همه دستگاه‌های عضو شورای فرهنگ عمومی و بالاتر از آن مردم را در صحنه تعامل و ارتباط با یکدیگر قرار دهند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: به همین منظور در جلسه گذشته شورا برنامه‌ای با عنوان «جامعه تعالی فرهنگی در پرتو زیارت اربعین» تصویب شد که براساس این برنامه تلاش‌مان بر این است که نه تنها به زائران در مرزها خدمات ارائه دهیم، بلکه سعی کنیم اربعین را به موضوع و دستور کار فرهنگی هنری کشور تبدیل کنیم.

امامی اضافه کرد: پدیده بزرگ، زیبا، انسانی، ارتباطی و فرهنگی اربعین می‌تواند فرصت بزرگی برای فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی باشد آن هم در شرایطی که ابزار و لسان خود را از دست داده‌ایم یا این‌که تصور می‌کنیم عنصر مشترکی بین فرهنگ رسمی و فرهنگ عمومی نداریم.

او تصریح کرد: اکنون کارهای زیادی در مرزها انجام می‌شود، ولی شایسته زائرین نیست، زیرا که ما می‌دانیم ظرفیت‌ها و زمینه‌ها بسیار بیشتر است.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.