اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

لزوم تدوین برنامه‌های اوقات فراغت ویژه گردشگران در اصفهان

لزوم تدوین برنامه‌های اوقات فراغت ویژه گردشگران در اصفهان

پهنه فرهنگی و تاریخی اصفهان از دیرباز تاکنون یکی از مقاصد مهم سفر گردشگران داخلی و خارجی بوده است. در دنیای رقابتی امروز، لزوم برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت گردشگران بیش از هر زمان دیگر در این پهنه فرهنگی و تاریخی احساس می‌شود.

علیرضا ایزدی، مشاور وزیر و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نوشت: بی‌تردید از دوران صفوی تاکنون بر اساس اسناد و مدارک و شواهد تاریخی، اصفهان یکی از مهم‌ترین مقاصد سفر به شمار می‌رفته است، با این وصف در دهه‌های اخیر شهر تاریخی اصفهان و استان پهناور اصفهان همچنان پیشتاز خدمات‌رسانی به گردشگران داخلی و خارجی است.

با توجه به تشکیل ستاد اجرایی خدمات سفر استان اصفهان که از حدود دو دهه پیش در این استان تشکیل‌ شده است، کمیته‌های مختلفی در راستای خدمات‌رسانی به گردشگران تشکیل و در همین راستا همه‌ساله شاهد حضور میلیون‌ها نفر گردشگر در این استان هستیم که این استان پهناور را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند.

اگر نگاهی به سفرهای داخلی در استان اصفهان داشته باشیم به نیکی درمی‌یابیم که استان اصفهان به دلیل اینکه در مرکز کشور واقع‌ شده و بسیاری از محورهای مواصلاتی کشور از این استان عبور می‌کند، برخلاف بسیاری از مقاصد سفرهای داخلی در دو دور رفت‌وبرگشت همواره مقصد سفرهای داخلی بوده است و این در حالی است که بسیاری از مقاصد گردشگرپذیر کشور همچون گیلان و مازندران فقط در یک دور سفر مقصد سفر گردشگران هستند، روی همین اصل هرگونه برنامه‌ریزی برای توسعه کمی و کیفی خدمات‌رسانی به گردشگران در این استان پهناور از اهمیت بسیاری برخوردار است.

امروزه یکی از مهم‌ترین چالش‌های سفرهای گردشگران به استان اصفهان، لزوم پر کردن اوقات فراغت برای گردشگرانی است که در این استان پهناور در رحل اقامت می‌افکنند.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان از منظر گردشگری به‌ویژه از سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ میلادی صنعت اوقات فراغت در کنار صنعت گردشگری تعریف‌شده، به‌گونه‌ای که متخصصان در این امر تلاش می‌کنند تا مدیریت مناسبی را برای زمان‌های مختلف حضور گردشگر در مقاصد گردشگری اعمال کنند.

اگر بپذیریم که امروزه یکی از مهم‌ترین راهکارهای توسعه پایدار استان اصفهان پرداختن به صنایع‌دستی و گردشگری است، پس باید تلاش کنیم تا مدیریت اوقات فراغت گردشگران را در راستای بهره‌مندی اقتصادی از این صنعت در تمامی نقاط استان اصفهان نهادینه‌ کنیم.

در حال حاضر گزارش‌ها حاکی است که گردشگران عمدتاً در بناهای متعدد تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان رها هستند و این در حالی است که باید تلاش کرد تا از لحظه‌لحظه حضور گردشگران در پهنه گسترده استان اصفهان در راستای بهره‌مندی اقتصادی مردم جوامع مقصد بهره برد.

آمارها حاکی است که در نوروز ۱۴۰۲ استان اصفهان میزبان ۱۰ میلیون نفر گردشگر بوده که از این تعداد ۶ میلیون نفر از بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری بازدید کردند. حال سوال اصلی اینجا است که در طی نوروز امسال جدای از بحث اقامت و غذا، مردم ۲۸ شهرستان استان اصفهان به چه میزان از این تعداد گردشگر بهره اقتصادی برده‌اند؟!

به نظر می‌رسد با پر کردن اوقات فراغت این تعداد گردشگر به‌ویژه در یک بازه زمانی مشخص می‌توان به افزایش ماندگاری گردشگر دست‌ یافت، لذا افزایش ماندگاری گردشگر به بهره‌مندی اقتصادی منجر می‌شود.

امروزه با توجه به تداوم خشکسالی استان اصفهان چاره‌ای جز ادامه حیات اجتماعی و اقتصادی خود برپایه صنعت گردشگری ندارد، به‌همین منظور باید تلاش کنیم تا نوع نگاه خود را به اقتصاد تغییر داده و اقتصاد فرهنگی را در فلات مرکزی ایران نهادینه کنیم.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.