اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

دوره آموزشی اصول مدیریت مقاصد گردشگری اجتماع‌محور و تسهیلگری برگزار شد.

دوره آموزشی اصول مدیریت مقاصد گردشگری اجتماع‌محور و تسهیلگری برگزار شد

دوره سه روزه آشنایی با اصول مدیریت مقاصد گردشگری اجتماع محور و اصول تسهیلگری توسط دفتر مطالعات، آموزش و برنامه‌ریزی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ویژه ذینفعان این حوزه برگزار شد.

به گزارش میراث‌آریا و به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، دوره آشنایی با اصول مدیریت مقاصد گردشگری اجتماع محور و اصول تسهیلگری از تاریخ 11 الی 13 تیرماه جاری در محل معاونت گردشگری ویژه جمعی از ذینفعان این حوزه برگزار شد.

با توجه به اینکه مدیریت مقاصد گردشگری یکی از مهم‌ترین موضوعات علمی گردشگری است و نقش بسیار مهمی در سامان‌دهی یک مقصد گردشگری برای افزایش بهره‌وری و اثرات مثبت گردشگری و نیز کاهش تعارضات و اثرات منفی گردشگری دارد، از این رو موضوع مذکور در قالب دوره آموزشی برای تبیین و تشریح، ویژه فعالین و ذینفعان گردشگری انتخاب شده است.

با توجه به سیاست‌‎گذاری و طراحی این دوره توسط دفتر مطالعات، آموزش و برنامه‌ریزی معاونت گردشگری و اجرا از سوی مدرسین گردشگری در این دوره آموزشی تلاش شده است تا مباحث مذکور، مطابق اصول توسعه پایدار گردشگری که دارای اصول مشخص هفده‌گانه جهانی برگرفته از سازمان ملل متحد است، ارائه شود. بر اساس سرفصل‌های مطرح شده در دوره مذکور، یک مقصد گردشگری نیازمند مجموعه‌ای از فرآیندهای مدیریتی و تسهیلگری است که شامل شناخت مقصد، تحلیل اطلاعات، تدوین کدهای رفتاری و ضوابط و مقررات ویژه منطقه به صورت مشارکتی با همکاری همه ذینفعان از جمله جوامع محلی، جانمایی کاربری‌های مورد نیاز بر اساس توان زمین و سایت، محاسبه ظرفیت تحمل گردشگری منطقه، تشکیل نهاد محلی گردشگری، تشکیل شورای نظارتی و دست اندرکاران، زمینه‌سازی برای ساماندهی نیروی انسانی به خصوص بانوان با موضوع صنایع‌دستی، ایجاد صندوق روستایی و جوامع محلی، کمک به بازاریابی و معرفی منطقه و آموزش گام به گام همه ذینفعان است.

همچنین در بخش دیگری از دوره آموزشی مورد نظر تلاش شده است تا اصول تسهیلگری در ابعاد مختلف مطرح و به مخاطبان تفهیم شود. در مباحث ارائه شده، تسهیلگری به عنوان ابزاری برای توانمندسازی نیروی انسانی مورد نیاز در پروژه‌ها جهت مدیریت مقصد گردشگری و به عنوان عامل توسعه در منطقه برای افزایش و ارتقای مشارکت جوامع محلی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار گردشگری در نظر گرفته شده است. در این دوره مهارت‌های تسهیلگری در حوزه‌های اعتمادسازی، هدایت و مشاوره به جوامع محلی در راه بهره‌برداری‌های پایدار گردشگری مورد توجه قرار گرفته است.

دانش‌آموختگان این دوره آموزشی از سوی ادارات‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها معرفی شده‌اند و پس از تایید نهایی از سوی دفتر مطالعات، آموزش و برنامه‌ریزی گردشگری فرصت حضور در کارگاه را اخذ کرده‌اند. در مرحله اول ابتدا حدود 60 نفر از افراد ذیصلاح دارای شرایط سه گانه علاقمندی، توانایی و انطباق با شرایط و معیارهای حرفه‌ای، در بستر مجازی به آموزش تئوری مباحث در بخش مدیریت مقاصد گردشگری اجتماع محور و نیز اصول تسهیلگری پرداختند و در مرحله دوم پس از بررسی‌های لازم، از میزان فراگیری و توانمندی فراگیران، تعداد 15 نفر برای مرحله نهایی انتخاب شدند که نهایتا به صورت حضوری و در سه روز در سالن خلیج‌فارس معاونت گردشگری در دو بخش اصلی مدیریت مقاصد گردشگری و اصول تسهیلگری به فراگیری دروس پرداختند.

امید می‌رود افراد فارغ التحصیل این دوره بتوانند دراستان‌های خود با فعالیت‌های ترویجی و پیشبرد فعالیت‌های حرفه‌ای در زمینه پروژه‌های مدیریت مقاصد گردشگری و تسهیلگری نقش‌آفرین باشند و نیز این دوره بتواند سرآغاز پردازش حرفه‌ای به موضوع مهم مدیریت مقاصد گردشگری اجتماع محور و اصول تسهیلگری در اتمسفر گردشگری کشور باشد.

گفتنی است دوره آموزشی آشنایی با اصول مدیریت مقاصد گردشگری اجتماع محور و اصول تسهیلگری، توسط نیما آذری و بابک مغازه‌ای تدریس شده است.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.