اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

با حضور معاون گردشگری در اجلاس منطقه‌ای سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) انجام شد:

اقدام جهت توسعه روابط گردشگری ایران در آسیا

اقدام جهت توسعه روابط گردشگری ایران در آسیا

به گزارش میراث آریا و به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، علی‌اصغر شالبافیان با حضور در کشور کامبوج برای شرکت در سی وپنجمین نشست مشترک منطقه شرق آسیا و جنوب آسیا همزمان با پنجاه و نهمین نشست کمیسیون منطقه‌ای جنوب آسیا سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) ضمن دیدارهای متعدد با مقامات گردشگری کشورهای مختلف آسیایی زمینه ایجاد یا اجرای تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک را فراهم آورد.

دیدار با زوراب پولولیکاشویلی دبیر کل سازمان جهانی گردشگری و تاکید ایشان بر تلاش و اقدامات موثر حوزه گردشگری جمهوری اسلامی ایران و نیز نشست با  مقامات گردشگری کشورهای مالزی، اندونزی، چین و هند از جمله مواردی هستند که معاون گردشگری کشور در راستای گسترش همکاری‌های مشترک گردشگری انجام داده است. همچنین نشست با معاون گردشگری وزارت فرهنگ و گردشگری چین به منظور نحوه اجرایی کردن تفاهم‌نامه همکاری گردشگری دو کشور نیز از جمله سایر دستاوردهای دیدارهای مذکور بوده است.

علاوه بر این با توجه به اینکه اعضای وابسته نیز در این اجلاس حضور داشتند معاون گردشگری نشست با بخش خصوصی مربوطه را نیز با هدف توسعه روابط با همتای خود در ایران در دستور کار قرار داد.

همچنین تثبیت جایگاه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از ۳۴ عضو اصلی شورای اجرایی در بدنه تصمیم‌گیر و یکی از دو نماینده جنوب آسیا تا سال ۲۰۲۵ نیز در پی مذاکرات و تلاش‌های معاون گردشگری کشور در این اجلاس، محقق شد.

 همزمان با برگزاری کمیسیون‌های مذکور، علی‌اصغر شالبافیان با حضور در کنفرانس کدهای بین‌المللی حمایت از حقوق گردشگران که با حضور کشورهای مهمی از جمله هند، چین، اندونزی، پاکستان، مالزی و دیگر کشورهای پیشرو در گردشگری منطقه برگزار شد، ضمن ارائه برنامه جمهوری اسلامی ایران، نتایج اولیه اقدام به منظور تعریف چارچوب‌های قانونی جهت رعایت حقوق گردشگران پس از همه‌گیری کرونا نیز اعلام شد.

در این نشست چالش‌ها و فرصت‌های موجود در بخش آسیا و اقیانوسیه و همچنین اقدامات موثر صورت گرفته از سوی منطقه برای بازگرداندن اعتماد به گردشگری جهت انتخاب این مقاصد مورد بررسی قرار گرفت و در پی آن تبادل ایده و تجربه‌های حاصل محقق شد.

لازم به ذکر است اهم موضوعات مطرح شده در سی‌وپنجمین نشست مشترک منطقه شرق آسیا و جنوب آسیا همزمان با پنجاه و نهمین نشست کمیسیون منطقه‌ای جنوب آسیا سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)که با حضور زوراب پولولیکاشویلی دبیر کل سازمان جهانی گردشگری، وزرا و نمایندگان کشورهای جنوب آسیا و نیز معاون آسیا و اقیانوسیه دبیرکل، هری هوآنگ برگزار شد، عبارت هستند از: تعیین ریاست کمیسیون منطقه جنوب آسیا، در بازه زمانی ۲۰۲۳ الی ۲۰۲۵ ، تعیین نماینده منطقه جنوب آسیا در هیات رییسه نشست آتی مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری که قرار است در مهرماه سال جاری در کشور ازبکستان و شهر سمرقند برگزار شود، تعیین نمایندگان منطقه جنوب آسیا در نشست‌های تخصصی شورای اجرایی سازمان جهانی که دو نشست از نشست‌های سالانه آن همزمان با برگزاری مجمع عمومی در ازبکستان برگزار خواهد شد. این درحالیست که نمایندگان منطقه جنوب آسیا در کمیته‌های اخلاق، آمار، گردشگری و رقابت‌پذیری، گردشگری و پایداری برنامه و بودجه، امور مربوط به اعضای وابسته و همچنین آموزش برخط، تعیین خواهند شد.

در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران به عنوان نماینده منطقه جنوب آسیا در دو کمیته آموزش آنلاین و کمیته امور اعضای وابسته عضویت دارند.

علاوه بر موارد مذکور تعیین میزبان روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۵ با توجه به چرخشی بودن این رویداد مهم در میان مناطق شش‌گانه سازمان جهانی گردشگری و میزبانی منطقه جنوب آسیا در سال ۲۰۲۵ نیز از جمله سایر مباحث مطروحه بوده است و مالزی برای این میزبانی انتخاب شد.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.