اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

گردشگری در سال ۲۰۲۳ در برخی از مناطق به قبل از کرونا بازمی‌گردد.

گردشگری در سال 2023 در برخی از مناطق به قبل از کرونا بازمی‌گردد

به‌گزارش میراث‌آریا، پس از بهبودی قوی‌تر از حد انتظار در سال ۲۰۲۲، امسال شاهد بازگشت گردشگران بین‌المللی به سطح قبل از همه‌گیری کرونا در اروپا و خاورمیانه خواهیم بود. با این وجود انتظار می‌رود گردشگران به شکل فزاینده‌ای به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌ها باشند و در پاسخ به شرایط چالش‌برانگیز اقتصادی، به مقاصدی سفر کنند که به محل سکونتشان نزدیک‌تر است.

بر اساس سناریوهای آینده‌نگر سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) برای سال ۲۰۲۳، ورود گردشگران بین‌المللی جهانی می‌تواند، بسته به عواملی همچون میزان رکود اقتصادی، بهبود مداوم سفر در آسیا و اقیانوسیه به ۸۰ تا ۹۵ درصد سطوح قبل از همه‌گیری کرونا در سال‌جاری برسد.

همه مناطق در حال بازگشت به شرایط پیش از کرونا هستند

بر اساس داده‌های جدید سازمان جهانی گردشگری، بیش از ۹۰۰ میلیون گردشگر در سال ۲۰۲۲ سفرهای بین‌المللی را تجربه کردند (یعنی دو برابر تعداد ثبت‌ شده در سال ۲۰۲۱، اگرچه هنوز ۶۳ درصد از سطوح قبل از همه‌گیری پایین‌تر است).

امسال هر منطقه جهانی افزایش قابل توجهی در تعداد گردشگران بین‌المللی را ثبت کرده است. خاورمیانه از قوی‌ترین افزایش نسبی برخوردار بود، زیرا تعداد ورودی‌ها به ۸۳ درصد از تعداد قبل از همه‌گیری افزایش یافت.

اروپا با استقبال از ۵۸۵ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ به ۸۰ درصد از سطوح قبل از همه‌گیری رسید. آفریقا و آمریکا هر دو حدود ۶۵ درصد از بازدیدکنندگان قبل از همه‌گیری خود را بازیابی کردند، در حالی که آسیا و اقیانوسیه به دلیل شیوع شدیدتر بیماری کرونا و محدودیت‌های مرتبط با آن‌ها که به تازگی در ماه‌های اخیر برداشته شده‌اند، تنها به ۲۳ درصد از میزان گردشگران خود رسیدند.

اولین بارومتر جهانی گردشگری UNWTO در سال ۲۰۲۳ نیز عملکرد گردشگری را بر اساس منطقه تجزیه و تحلیل می‌کند و مناطق دارای عملکرد برتر در سال ۲۰۲۲ را بررسی می‌کند، که شامل چندین مقصد محبوب  می‌شود که توانسته‌اند میزان گردشگران ورودی خود را به سطح سال ۲۰۱۹، یعنی دوران پیش از همه‌گیری، برسانند.

زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری گفت: سال جدید دلایل بیشتری برای خوش‌بینی به گردشگری جهانی به ارمغان می‌آورد. سازمان جهانی گردشگری سال قدرتمندی را برای این بخش حتی در مواجهه با چالش‌های مختلف از جمله وضعیت اقتصادی و ادامه عدم اطمینان ژئوپلیتیکی پیش‌بینی می‌کند. عوامل اقتصادی ممکن است بر نحوه سفر در سال ۲۰۲۳ تاثیر بگذارد و UNWTO انتظار دارد تقاضا برای سفرهای داخلی و منطقه‌ای افزایش داشته باشد و این امر به بهبود بیشتر این بخش کمک کند.

گردشگران چینی در حال بازگشت هستند

سازمان جهانی گردشگری پیش‌بینی می‌کند که بهبود بخش گردشگری در سال ۲۰۲۳ ادامه یابد، حتی در شرایطی که این بخش با چالش‌های اقتصادی، بهداشتی و ژئوپلیتیکی مواجه است. لغو اخیر محدودیت‌های سفر مرتبط با کوید ۱۹ در چین، بزرگترین بازار گردشگران خروجی جهان در سال ۲۰۱۹، گام مهمی برای بهبود بخش گردشگری در آسیا و اقیانوسیه و در سراسر جهان به شمار می‌رود.

در کوتاه‌مدت، از سرگیری سفر از چین احتمالاً و به‌ویژه برای مقاصد آسیایی مفید خواهد بود. با این حال، این امر به دسترس‌پذیر بودن و هزینه مناسب سفر هوایی، مقررات ویزای نه‌چندان سخت‌گیرانه و کاهش محدودیت‌های مرتبط با کرونا در مقاصد بستگی خواهد داشت.

لازم به ذکر است که تا اواسط ژانویه، در مجموع ۳۲ کشور محدودیت‌های خاص سفر برای گردشگردان چینی اعمال کرده‌اند که عمدتاً در آسیا و اروپا قرار دارند.

در عین حال، میزان بالای تقاضای سفر از سوی ایالات متحده، با حمایت دلار امریکا، همچنان به نفع مقاصد منطقه و فراتر از آن خواهد بود. اروپا همچنان از جریان گردشگران فراوان از ایالات متحده برخوردار خواهد بود، که تا حدی به دلیل کاهش ارزش یورو در برابر دلار آمریکا افزایش بیشتری پیدا کرده است.

افزایش قابل‌توجهی هم در آمادگی و پذیرش گردشگری بین‌المللی در اکثر مقاصد ثبت شده است که در چند مورد بیشتر از رشد گردشگران ورودی هم بوده است. افزایش میانگین هزینه در هر سفر به دلیل مدت زمان طولانی‌تر اقامت، تمایل مسافران برای هزینه بیشتر در مقصد و هزینه‌های سفرِ بالاتر به دلیل تورم، از این امر حمایت می‌کند.

با این حال، وضعیت اقتصادی می‌تواند باعث شود که گردشگران در سال ۲۰۲۳ رویکرد محتاطانه‌تری اتخاذ کنند، هزینه‌های سفر را کاهش دهند، سفرهای کوتاه‌تری داشته باشند و مقاصد نزدیک به خانه را برای سفر انتخاب کنند.

علاوه بر این، ادامه عدم اطمینان ناشی از حوادث اوکراین و سایر تنش‌های ژئوپلیتیکی فزاینده، و همچنین چالش‌های بهداشتی مرتبط با کوید ۱۹ نیز اثراتی منفی دارد و می‌تواند بر بهبود گردشگری در ماه‌های آینده تأثیر بگذارد.

آخرین شاخص اطمینان سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) خوش‌بینی محتاطانه‌ای را برای ماه‌های ژانویه تا آوریل نشان می‌دهد که بالاتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ است. این خوش‌بینی با گشایش و رفع محدودیت‌ها در آسیا و اعداد و ارقام مخارج بالاتر در سال ۲۰۲۲ از بازارهای سنتی و نوظهور گردشگری، که فرانسه، آلمان، و ایتالیا و همچنین قطر، هند و عربستان سعودی از مهم‌ترینشان هستند، حمایت می‌شود.

ترجمه از اسدالله حقانی

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.