اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

رئیس جامعه انجمن‌های راهنمایان گردشگری:

مبارزه با ایران هراسی را به وظیفه ملی تبدیل کنیم.

مبارزه با ایران هراسی را به وظیفه ملی تبدیل کنیم

«محسن حاجی سعید» رئیس جامعه انجمن‌های راهنمایان گردشگری در گفت و گو با میراث آریا، درباره تلاش غربی‌هابرای ناامن نشان دادن ایران و جلوگیری از حضور گردشگران در کشورمان گفت: ایران هراسی فراتر از اعتراض‌های این شکلی است که به شکل مقطعی تعدادی تور را لغو می‌کنند. ما باید ریشه‌ای موضوع را حل کنیم و بعد به سمت این رویم که چه عواملی در این شلوغی‌ها باعث لغو تورهای ما می‌شود و ما با چه راهکاری می‌توانیم لغو تورها را کمتر کنیم؟ در بحث کلان تر، عوامل بزرگتری وجود دارد که ایران را به مقصدی نا امن در ذهن برخی آدم ها تبدیل کند و از این بدتر این است که برخی افراد نمی‌دانند کشوری مثل ایران وجود دارد و برخی هم بین ایران و عراق تفاوتی قائل نیستند. معنی‌اش این است که ما در معرفی ایران واقعی موفق عمل نکردیم.

او در ادامه بیان داشت: طی سال‌های گذشته در زمینه تبلیغات گردشگری و معرفی ایران واقعی ضعف عمده داشته و داریم آن هم به این دلیل که روی این موضوع سرمایه‌گذاری نکردیم و هر چه پیش رفتیم تبلیغات گردشگری کاهش یافته چون گردشگری خارج از مرزها باید با ارز اتفاق بیفتد و با ریال اتفاق نمی‌افتد.

حاجی سعید در ادامه سخنانش تاکید کرد: اگر بخواهیم ببینیم چطور ترس از سفر در ذهن مردم شکل می‌گیرد، از همان انتخاب مقصد برای سفر، ترس در ذهن گردشگر شروع می‌شود. ترس بعدی درباره این است که آیا مکان جذابی خواهم رفت و همینطور است ترس‌های بعدی. اما موضوعی که در اولویت قرار می‌گیرد این است که وقتی به این مقصد سفر می‌کنم، سالم و سلامت به کشور خودم برمی گردم یا نه؟ یعنی که امنیتم تامین می‌شود یا نه؟ چنین موضوعی در انتخاب مقصد سفر برای گردشگر خیلی مهم است.

او در ادامه بیان داشت: عده‌ای در خارج از مرزها به ایران هراسی دامن می‌زنند،‌ رسانه ها نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند و برخی کشورها تلاش می کنند تا با ناامن نشان دادن ایران، آن را مقصد ناامنی جلوه بدهند و عده‌ای هم در داخل ایران برنامه ریزی درست یا بودجه ریزی درستی برای مقابله با ایران هراسی انجام نمی‌دهند.

حاجی سعید با بیان راهکاری در این باره گفت: اعتراض‌های مردمی در اغلب کشورهای دنیا هم هست و این عجیب نیست و نباید منجر به تعطیلی گردشگری و رکود گردشگری شود. بخشی از دلیلش این است که ما تعامل زیادی با رسانه‌های دنیا نداریم تا در ایران حاضر باشند و از واقعیت موجود در ایران بگویند. درست است یک ساعت‌هایی در شهرهایی شلوغ شده که تا به حال برای تورهای گردشگری که در ایران هستند اتفاقی نیفتاده است و در این رابطه مدیریت و برنامه ریزی درستی صورت گرفته است.

حاجی سعید افزود: نکته بعدی این است که باید یک نهاد، متولی بر نظارت حضور گردشگر و برقراری امنیت او باشد..باید نهادی باشد که نهادهای دیگر نتوانند در این زمینه موازی کاری کنند و این موضوع خیلی مهمی است و معتقدم باید در سطح شورای امنیت ملی مطرح شود. البته اگر می‌خواهیم گردشگری در آینده آسیب نبیند و رکودی نداشته باشد.

او ادامه داد: موضوع بعدی که فرهنگ‌سازی‌اش هنوز انجام نشده، نقش مردم کشور در مبارزه با ایران هراسی است. ما باید مبارزه با ایران هراسی را به وظیفه ملی تبدیل کنیم و اگر چنین کاری انجام دهیم تمام مردم حتی در شلوغی‌ها و در رسانه‌های اجتماعی حواسشان به این هست که اگر گردشگر می‌خواهد به ایران بیاید به خاطر منافع کلانی که به منافع گردشگری گره خورده، ایران را نا امن نشان ندهند.

او در پایان گفت: همین الان هزاران گردشگر مشغول بازدید از مکان‌های مختلف دیدنی و تاریخی فرهنگی ایران هستند و کدام مکان گردشگری ما با اعترض‌های مردمی مواجه بوده؟ هیج کدام. جلوی کدام مناطق تاریخی اتفاق ویژه‌ای افتاده که ما نگران گردشگرمان باشیم و اینها واقعیت‌هایی است که اگر روی موضوع جدی‌تر فکر و کار شود کمک می‌کند تا ما ۸۰ میلیون نفر داشته باشیم که واقعیت‌های ایران را به دنیا می‌گویند.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.