اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

نکاتی که زائران اربعین باید به آن توجه کنند.

نکاتی که زائران اربعین باید به آن توجه کنند

به گزارش میراث آریا، مسلمانان از اروپا، آمریکا و استرالیا، از زادگاه خود از طریق مسیر هوایی به عراق سفر کرده و پیاده‌روی می‌کنند. این پیاده‌روی بین سه تا هفت روز طول خواهد کشید. دورترین مسافتی که مردم از آن به سوی کربلا پیاده‌روی می‌کنند، اهواز در ایران(بیش از ۵۵۰ کیلومتر) است.

در حال حاضر پیاده‌روی اربعین معمولا با سه روز پیاده‌روی و ۲ شب استراحت تکمیل می‌شود. بنابراین زائر می‌تواند پس از رسیدن به کربلا زیارت و اعمال خود را بدون مشکل با کمک نیروی بدنی مناسب انجام دهد.

در چند سال گذشته هوا در شب‌ها نسبتا سرد بود؛ بنابراین حتما باید لباس‌های آستین‌بلند و گرم همراه زائران می‌بود. داشتن کفش مناسب نیز بسیار مهم است و کفش مخصوص پیاده‌روی ارجحیت دارد. البته زائران وسایل زیادی نباید همراه نداشته باشند زیرا سنگین بودن کوله‌بار آزاردهنده خواهد بود.

یک زائر به چیزی جز لباس و مقداری پول نیاز ندارد زیرا همه امکانات شامل غذای رایگان، سرپناه، سرویس‌های بهداشتی، شارژ تلفن همراه، تماس‌های محلی و بین‌المللی، مراقبت‌های پزشکی، ماساژ بدن و پا، امکانات خیاطی، خشک‌شویی و… فراهم است.

در این مسیر موکب‌ها محل استراحت است؛ با شروع موسم اربعین، اکثریت بزرگراه‌ها بسته و به جای آن موکب‌هایی راه‌اندازی می‌شود که به مردم اجازه استراحت می‌دهد. این موکب‌ها طیف وسیعی از امکانات مانند مکانی برای غذا خوردن، خواب، استراحت، حمام کردن، دوش گرفتن، ماساژ و دارو و بسیاری موارد دیگر را ارائه می‌دهد. ورود به این مکان‌ها و استفاده از این امکانات رایگان است و صرفا از طریق کمک‌های مالی پشتیبانی می‌شود. هر کس آزاد است به هر مکان استراحتی که مایل است ورود کند؛ جایی که سلام گرم و هر چیز دیگری که نیاز دارد، به او داده شود.

موکب‌ها تنها بخشی از میهمان‌نوازی و سخاوت مردم است. هنگامی که کسی در پیاده‌روی شرکت می‌کند، جایگاه‌ها و ایستگاه‌های متعددی را می‌بیند که در آن مردم غذا، نوشیدنی و دیگر موارد را رایگان در اختیار وی قرار می‌دهند؛ در نتیجه نیازهای یک زائر به‌ طور کامل برطرف می‌شود. وجود موکب و میهمان‌نوازی عمومی به این معناست که فرد می‌تواند هفته‌ها راه برود و نگران نیازهای اولیه خود نباشد.
نکاتی که باید در پیاده‌روی اربعین در نظر گرفت

بعد از فجر پیاده‌روی را شروع و در مغرب پیاده‌روی را متوقف کنید. پیاده‌روی خود را بیش از حد طولانی نکنید. در صورت لزوم استراحت کنید. بعد از نماز مغرب، در یکی از مکان‌های در نظر گرفته شده برای استراحت یا در حسینیه‌ها جایی برای خواب پیدا کنید.

طی ۲ تا سه روز پیاده‌روی داروهای تجویز شده مورد نیاز خود را استفاده کنید. کسانی که شک دارند می‌توانند در پیاده‌روی کربلا موفق شوند یا خیر، می‌توانند در صورت عدم موفقیت با یک ون به کربلا برسند.

اگر می‌خواهید تماس تلفنی برقرار کنید، قبل از طلوع آفتاب تماس بگیرید تا تماس‌های‌تان برقرار شود زیرا معمولا به دلیل ترافیک بالای شبکه در بقیه روز نمی‌توانید تماسی با دیگران به صورت تلفنی داشته باشید.

زائرانی که می‌خواهند به امام حسین(ع) خدمت کنند، باید صرفا برای تقرب به خدا خدمت کنند. نماز را به موقع بخوانند زیرا برای این فرائض اصلی است که امام حسین(ع) جان خود را فدا کرده است و تکالیف واجب بر مستحبات مقدم است.

فضای غم و اندوه را با نخندیدن حفظ کنید. سبحان‌الله، لا اله الا الله و الله اکبر را در پیاده‌روی زمزمه کنید چون بهترین ذکر است.

از هدر دادن غذا و نوشیدنی خودداری کنید. صاحبان مواکب نیز باید به این موضوع توجه داشته باشند. نظافت را در شهرهای مقدس و اماکن عمومی رعایت کنید و زیارت را به نیابت از حضرت مهدی(عج) بخوانید و برای ظهور وی دعا کنید.

امام جعفر صادق(ع) فرمود: اگر یکی از شیعیان ما به زیارت امام حسین(ع) برود، بازنمی‌گردد مگر تمام گناهانش بخشیده شود. به ازای هر قدمی که او برمی‌دارد ۱۰۰۰ فضیلت برایش نوشته و ۱۰۰۰ گناه از او آمرزیده می‌شود و مقامش نیز ۱۰۰۰ درجه بالا می‌رود.

پیاده‌روی از نجف تا کربلا در مجموع حدود ۷۶ کیلومتر(۴۸ مایل) است؛ بنابراین زیارت اربعین در ابتدا می‌تواند طاقت‌فرسا باشد. با این حال به یاد داشته باشید پیاده‌روی اربعین فقط یک پیاده‌روی نیست بلکه پیاده‌روی به یاد امام حسین(ع)، نوه حضرت محمد(ص) است.

برای اینکه در پیاده‌روی اربعین دچار مشکل نشوید، باید از قبل پیاده‌روی‌های مکرر داشته باشید. اگر شغل روزمره شما مستلزم این است که بیشتر اوقات پشت میز باشید، باید در طول روز مرتب پیاده‌روی کرده باشید تا به شما کمک کند به پیاده‌روی عادت کنید.

پیاده‌روی اربعین فقط پیاده‌روی نیست

برای پیاده‌روی اربعین باید از نظر ذهنی آماده شوید؛ شاید تعجب کنید اما پیاده‌روی سخت‌ترین قسمت زیارت نیست. ممکن است متوجه شوید که تمام احساساتی که از سر می‌گذرانید و داستان‌هایی که در طول پیاده‌روی اتفاق می‌افتد، ممکن است برای شما سخت‌ترین قسمت باشد. آنچه را که می‌بینید و می‌شنوید، پس از پایان زیارت و بازگشت به خانه برای همیشه با شما خواهد بود.

یک هفته قبل از زیارت کمی وقت بگذارید و فهرستی از مواردی تهیه کنید که برای آن‌ سپاسگزار خداوند هستید و می‌خواهید برای آن دعا کنید. در حال پیاده‌روی به فهرستی که شکرگزار آن هستید، بیاندیشید و خداوند را به دلیل نعمت‌هایی که به شما عنایت کرده، شکر کنید. علاوه بر این از ائمه(ع) بخواهید که در دعاهایی که برای دوستان، خانواده و در آخر برای خودتان می‌کنید، از طرف شما شفاعت کنند. این روند به شما این امکان را می‌دهد که حین زیارت به جای تمرکز بر راه رفتن، بر حمد و سپاس خداوند تمرکز کنید.

همان‌طور که پیاده‌روی خود را شروع می‌کنید، متوجه نشانگرهای مسافت می‌شوید که به شما امکان می‌دهد تشخیص دهید در طول پیاده‌روی کجا هستید. وقتی به ستون ۱۴۵۱ رسیدید، به کربلا، مکان حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) می‌رسید. مسافت‌ها را حساب نکنید زیرا حواس شما را از نکات دیگر منحرف می‌کند. اگر به‌ عنوان بخشی از یک گروه زیارت می‌کنید، می‌توانید از این ستون‌ها به‌ عنوان محلی برای ملاقات با گروه استفاده کنید.

تا جایی که می‌توانید یک دستگاه صوتی همراه با هدفون همراه داشته باشید. در این مدت می‌توانید به قرآن یا نوحه گوش دهید. صدا به شما کمک می‌کند تا روی هدف پیاده‌روی خود تمرکز کنید.

فواید پیاده‌روی اربعین چیست؟

پیاده روی اربعین صرفا به عشق امام حسین(ع) انجام می‌شود. اگر کسی در این پیاده‌روی شرکت کند، درس‌های زیادی می‌تواند بیاموزد.

صبر و قدردانی

پیاده‌روی اربعین طولانی و سخت است و آب و هوای عراق آن را آسان نمی‌کند. علاوه بر این مردم کاملا خارج از منطقه آسایش خود و از راحتی و امکانات خانه دور هستند. کسی که راهپیمایی را کامل می‌کند، می‌تواند واقعا با افراد کم‌بضاعت همدردی کرده و به خاطر داشته‌هایش قدردانی بیشتری می‌کند. موقعیت‌های دشوار اغلب صبر می‌طلبد. این پیاده‌روی انسان را به یاد صبری می‌اندازد که امام حسین(ع) و اهل بیت و یارانش در روز کربلا و متعاقب آن تحمل کردند.

انعکاس و درون‌نگری

در طول پیاده‌روی امکان اتصال به اینترنت محدود است یا وجود ندارد. مردم هیچ راهی برای تماس با دنیای بیرون ندارند. به همان اندازه که فناوری عالی است، حواس‌پرتی بزرگی نیز به همراه دارد. با فقدان آن در هنگام پیاده‌روی مردم فضایی برای خوداندیشی و درون‌نگری دارند؛ چیزی که در قرآن بسیار توصیه شده است. ما در زندگی خود چه می‌کنیم؟ آیا برای آخرت اعمال کافی انجام داده‌اید؟ آیا گناهانی هست که باید از آن‌ توبه کنیم؟

افزایش معنویت

عمل به موارد فوق باعث افزایش معنویت در ما می‌شود. ما با دین پیوند می‌خوریم و تجربه باعث افزایش آگاهی نسبت به خداوند می‌شود. پیاده‌روی به سوی بارگاه امام حسین(ع) راه رفتن به سوی بزرگ‌مردی است که با بی‌عدالتی مبارزه کرد. این به ما انرژی می‌دهد و بر اهمیت ایستادگی در برابر بی‌عدالتی تاکید می‌کند.

وحدت بین مسلمانان و بشریت

پیاده‌روی اربعین عمدتا توسط مسلمانان شیعه انجام می‌شود اما سنی‌ها و غیر مسلمانان نیز در این پیاده‌روی شرکت می‌کنند. افراد با اختلافات کلامی کنار هم قرار می‌گیرند و انسان‌ها بر سر اصل اساسی مبارزه با بدی‌ها و امر به معروف گرد هم می‌آیند.

موکب‌ها قبل از ورود شما به نژاد، مذهب، قومیت یا گذرنامه شما نگاه نمی‌کنند. در واقع پیاده‌روی اربعین برچسب‌هایی را که ما برای تفرقه بین انسان‌ها استفاده می‌کنیم، حذف می‌کند.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.