اخبار صنعت هواپیمایی کشوری

اخبار صنعت هواپیمایی کشوری

الحاق 70 فروند هواپیما از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون

الحاق 70 فروند هواپیما از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت:  از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 70 فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور ملحق شده است.

کاپیتان محمد محمدی‌بخش، در نشست خبری هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته ابتدا به تشریح نوسازی و افزایش ناوگان هوایی کشوری پرداخت و گفت: در برنامه هفتم تلاش شد در همه حوزه‌های بخش هوایی نظرات بخش خصوصی و حاکمیت اخذ شود تا چراغ راهی برای آینده صنعت به شمار رود.

وی افزود: برنامه‌ صنعت هوایی مبتنی‌ بر چهار راهبرد اساسی است که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده و سعی کردیم آنچه در حوزه فرودگاهی و حوزه حمل‌ونقل محقق شده در برنامه هفتم از جمله استفاده از ظرفیت‌های اقلیم و ایران‌راه یا جاده ابریشم لحاظ شود.

کاپیتان محمدی بخش تصریح کرد: افزایش ناوگان با دو راهبرد داخلی و دو راهبرد خارجی مواجه است. راهبرد خارجی خرید هواپیمای دست‌دوم است که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۷۰  فروند هواپیما و بالگرد خریداری و وارد کشور شده و موضوع دیگر نوسازی ناوگان است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: تامین نقدینگی برای این هدف انجام شده و فرآیند خرید در دست انجام است، اما تا قبل از خرید، موضوع را نمی توان رسانه‌ای کرد.

وی با بیان اینکه به‌ازای ورود هر فروند هواپیما به کشور، اشتغال و ایمنی ایجاد می‌شود، خاطر نشان کرد: باید بتوانیم در مسیر توسعه گام برداریم بنابراین برنامه‌ریزی لازم برای این کار را انجام شده و امیدواریم به اهداف توسعه‌ای مدنظر دست یابیم.

کاپیتان محمدی بخش افزود: یکی از راهبردهای چهارگانه ما در صنعت هوایی، اتکا به درون و ساخت هواپیماست و ساخت هواپیما دارای کنسرسیومی متشکل از سازمان هواپیمایی کشوری، ‌ معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت دفاع و ‌وزارت صمت است که هرکدام مسئولیت خود را دارند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه به‌ عنوان نهاد حاکمیتی و نظارتی، در کنار پروژه هواپیمای بومی قرار داریم، افزود: اولویت ما امروز هواپیمای مسافری و باری است و با افتخار اعلام می‌کنیم که دارای کارخانه هواپیماسازی هستیم و در مذاکرات و تعاملاتمان با دنیا نیز این موضوع را اعلام می‌کنیم، ‌ سرریزش دانش تخصصی در وزارت دفاع و شرکت صنایع هواپیماسازی اتفاق می‌افتد و برای تاب‌آوری صنعت در بخش تعمیر و نگهداری به ما کمک می‌کند.

وی درباره موضوع اخذ ۱۰ یورو از مسافران پروازهای خارجی برای به‌سازی فرودگاهی که در لایحه بودجه ۱۴۰۳ آمده بیان کرد: شرکت فرودگاه‌ها و فرودگاه امام خمینی (ره) شرکت‌های درآمد هزینه‌ای هستند و ردیف بودجه‌ای ندارند و از محل عوارض فرودگاهی تامین مالی می‌شوند. از این رو بخش هوایی کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۳، پیشنهاد اصلاح عوارض را به‌صورت ۱۰ یورو برای هر مسافر به‌جز پروازهای عتبات و زیارتی ارائه دادند.

کاپیتان محمدی بخش درباره احتمال پرواز شرکت‌های هواپیمایی خارجی در ایران گفت: بر اساس قوانین ایکائو، آزادی‌های مختلف چندگانه برای سازمان‌های هواپیمایی کشورها تعریف شده است. این ظرفیت در سطح مجامع بین‌المللی مفاهیم و تعریف مشخصی دارد و قانون‌گذار این اختیار را تعریف کرده که سازمان هواپیمایی کشوری بتواند برای پروازهای داخلی خود از ایرلاین‌های کشور دیگری استفاده کند.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.