28 آذر اخبار صنعت هواپیمایی کشوری
الحاق 70 فروند هواپیما از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون
کاپیتان محمد محمدیبخش، در نشست خبری هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته ابتدا به تشریح نوسازی و افزایش ناوگان هوایی کشوری پرداخت و گفت: در برنامه هفتم تلاش شد در همه حوزههای بخش هوایی نظرات بخش خصوصی و حاکمیت اخذ شود تا چراغ راهی برای آینده صنعت به شمار رود.
وی افزود: برنامه صنعت هوایی مبتنی بر چهار راهبرد اساسی است که در برنامه هفتم پیشبینی شده و سعی کردیم آنچه در حوزه فرودگاهی و حوزه حملونقل محقق شده در برنامه هفتم از جمله استفاده از ظرفیتهای اقلیم و ایرانراه یا جاده ابریشم لحاظ شود.
کاپیتان محمدی بخش تصریح کرد: افزایش ناوگان با دو راهبرد داخلی و دو راهبرد خارجی مواجه است. راهبرد خارجی خرید هواپیمای دستدوم است که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۷۰ فروند هواپیما و بالگرد خریداری و وارد کشور شده و موضوع دیگر نوسازی ناوگان است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: تامین نقدینگی برای این هدف انجام شده و فرآیند خرید در دست انجام است، اما تا قبل از خرید، موضوع را نمی توان رسانهای کرد.
وی با بیان اینکه بهازای ورود هر فروند هواپیما به کشور، اشتغال و ایمنی ایجاد میشود، خاطر نشان کرد: باید بتوانیم در مسیر توسعه گام برداریم بنابراین برنامهریزی لازم برای این کار را انجام شده و امیدواریم به اهداف توسعهای مدنظر دست یابیم.
کاپیتان محمدی بخش افزود: یکی از راهبردهای چهارگانه ما در صنعت هوایی، اتکا به درون و ساخت هواپیماست و ساخت هواپیما دارای کنسرسیومی متشکل از سازمان هواپیمایی کشوری، معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت دفاع و وزارت صمت است که هرکدام مسئولیت خود را دارند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه به عنوان نهاد حاکمیتی و نظارتی، در کنار پروژه هواپیمای بومی قرار داریم، افزود: اولویت ما امروز هواپیمای مسافری و باری است و با افتخار اعلام میکنیم که دارای کارخانه هواپیماسازی هستیم و در مذاکرات و تعاملاتمان با دنیا نیز این موضوع را اعلام میکنیم، سرریزش دانش تخصصی در وزارت دفاع و شرکت صنایع هواپیماسازی اتفاق میافتد و برای تابآوری صنعت در بخش تعمیر و نگهداری به ما کمک میکند.
وی درباره موضوع اخذ ۱۰ یورو از مسافران پروازهای خارجی برای بهسازی فرودگاهی که در لایحه بودجه ۱۴۰۳ آمده بیان کرد: شرکت فرودگاهها و فرودگاه امام خمینی (ره) شرکتهای درآمد هزینهای هستند و ردیف بودجهای ندارند و از محل عوارض فرودگاهی تامین مالی میشوند. از این رو بخش هوایی کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۳، پیشنهاد اصلاح عوارض را بهصورت ۱۰ یورو برای هر مسافر بهجز پروازهای عتبات و زیارتی ارائه دادند.
کاپیتان محمدی بخش درباره احتمال پرواز شرکتهای هواپیمایی خارجی در ایران گفت: بر اساس قوانین ایکائو، آزادیهای مختلف چندگانه برای سازمانهای هواپیمایی کشورها تعریف شده است. این ظرفیت در سطح مجامع بینالمللی مفاهیم و تعریف مشخصی دارد و قانونگذار این اختیار را تعریف کرده که سازمان هواپیمایی کشوری بتواند برای پروازهای داخلی خود از ایرلاینهای کشور دیگری استفاده کند.
Sorry, the comment form is closed at this time.