14 آذر اخبار صنعت گردشگری
در نشست تخصصی معاونان گردشگری استانها؛
موضوعات تخصصی، وظایف و ساختار قانونی دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری تشریح شد.
موضوعات تخصصی، وظایف و ساختار قانونی دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در نشست تخصصی معاونان گردشگری استانها با حضور معاون کردشگری کشور، مدیران کل معاونت گردشگری و معاونان گردشگری استانها تشریح شد.
به گزارش خبرنگار میراثآریا، نشست تخصصی معاونان گردشگری استانها با حضور علیاصغر شالبافیان معاون گردشگری، مدیران کل معاونت گردشگری و معاونان گردشگری استانها صبح امروز سهشنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۲در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.
یحیی نقیزاده در نشست تخصصی معاونان گردشگری استانها موضوعات تخصصی، وظایف و ساختار قانونی دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری را تشریح کرد.
او با بیان اینکه یکی از اصلیترین وظایف حوزه نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، نظارت عالی در حسن اجرای ضوابط و مقررات است، گفت: ارزیابی، درجهبندی، طرح قوانین، تهیه پیشنویس آییننامهها، ضوابط دستگاهی، جلب مشارکت فعالان بخش خصوصی در قالب تشکلهای تخصصی گردشگری، تسهیل فرآیندها، بهبود فضای کسب و کار گردشگری و نیز ارتقای بستر مجازی نمایی از گستره فعالیت این حوزه به شمار میآید.
نقیزاده همچنین بخشی از قوانین و مقررات در دست بررسی، بازنگری و اقدام ادارهکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری را برشمرد و افزود: قانون توسعه ایرانگردی و جهانگردی، آییننامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجهبندی و نرخگذاری و نظارت بر تاسیسات گردشگری، سند توسعه راهبردی در صنعت گردشگری، دستورالعمل تشکلهای گردشگری، احکام برنامه هفتم، ضوابط و ارزیابی و درجهبندی هتلها، ضوابط ارزیابی و درجهبندی بومگردی، آییننامههای مربوط به تشکلهای تخصصی گردشگری، لایحه اهداف و وظایف وزارت در مرحله اعلام وصول و در حال بررسی در کمیسیون مجلس از جمله ساختارهای قانونی در مسیر اصلاح و بهروز شدن هستند.
نقیزاده همچنین تاکید کرد: در تمامی تغییرات و بهروزرسانیهای مذکور، توجه به بخشهای الکترونیک و فضای مجازی دارای اولویت خواهد بود.
او در ادامه مهمترین ماموریتهای این ادارهکل را ارتقای کیفیت خدمات گردشگری عنوان کرد و گفت: به روزرسانی آییننامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجهبندی و نرخگذاری و نظارت بر تاسیسات گردشگری از جمله تبصره دو ماده ۷ به منظور در نظر گرفتن مصادیق جدید تاسیسات گردشگری نمونهای از این اقدامات است.
تشکیل کمیسیونهای رسیدگی به شکایات، هوشمندسازی فرایند نظارت بر تاسیسات و موسسات گردشگری، اشاره به افزایش آمار صدور مجوزهای گردشگری طی دو سال گذشته، پیشبرد و پیادهسازی فرآیند رسیدگی به شکایات در سامانه سادرا با ارائه کد رهگیری از جمله سایر مباحث مطرح شده در این نشست بود.
در ادامه ابوطالب قاسمی سرپرست دفتر آموزش و مطالعات گردشگری به تشریح اقدامات و برنامهریزیهای در حال انجام در این اداره کل پرداخت.
او با اشاره به اینکه برنامهریزیها در راستای هماهنگی حوزههای تخصصی و ادارات پنجگانه انجام و سپس ابلاغ میشود، بر اهمیت هماهنگی بین حوزههای مختلف تاکید کرد.
قاسمی تحقق اهداف سند راهبردی گردشگری، سند تحول دولت سیزدهم و برنامه توسعه هفتم را منوط به تدوین آییننامههای اجرایی و پیگیری از سوی ادارات کل استانی عنوان کرد.
سرپرست دفتر آموزش و مطالعات گردشگری در حوزه مطالعات به توسعه تعاملات و نقش دانشگاهها در مسائل گردشگری و بهرهمندی از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان و خلاق گردشگری اشاره کرد.
تفویض اختیار امور قابل واگذاری به استانها، توسعه دورههای آموزشی، برگزاری دورههای آموزشی برای تاسیسات گردشگری بهمنظور ارتقای کیفیت، صدور گواهینامه آموزشی بهصورت الکترونیکی و هماهنگی برای برگزاری آزمون جامع مسائل مطرح شده از سوی او در حوزه آموزش بود.
در این نشست معاونان گردشگری استانها به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.
Sorry, the comment form is closed at this time.