اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

جام جهانی قطر فرصتی مغتنم برای معرفی تصویر شایسته ایران به جهانیان است.

 

جام جهانی قطر فرصتی مغتنم برای معرفی تصویر شایسته ایران به جهانیان است
به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نخستین نشست کمیته هماهنگی حضور تیم‌های فرهنگی در جام جهانی قطر، ظهر سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونان و مدیران این سازمان و دستگاه‌های فرهنگی در محل حوزه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.
حجت‌الاسلام ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکیل کمیته هماهنگی عملیات فرهنگی میدانی قطر در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای این منظور اهتمام ویژه‌ای قائل است و پیش‌نویس بسته اقدام فرهنگی در قطر را تدوین و برای جلب مشارکت دستگاه‌ها این کمیته را فعال کرده است.»
او در ادامه با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر تعامل با کشورهای همسایه و اسلامی تصریح کرد: «ما هم در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر همکاری و دوستی با کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای همسایه تأکید داریم و لذا باید از فرصت همسایگی و برگزاری جام جهانی قطر برای معرفی فرهنگ و تاریخ ایران اسلامی به جهانیان استفاده کنیم.»
حجت‌الاسلام ایمانی‌پور با بیان نقش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان تسهیل‌گر برای مشارکت دستگاه‌های فرهنگی در جام جهانی قطر بیان کرد: «با توجه به اهمیت نقش ورزش در روابط بین کشورها به ویژه حضور در بحث المپیک و جام جهانی، در نظر گرفتیم تا به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم. به این منظور لازم است برنامه عملیاتی زمان‌بندی شده هر دستگاه، مشخص و اجرایی شود و درصدد هستیم با همفکری یکدیگر این مهم را به سرانجام مطلوبی برسانیم.»
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تشریح اهتمام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به موضوع جام جهانی گفت: «این سازمان، علاوه بر حضور رایزن فرهنگی قوی، یک فرد قوی و مسلط به فضای فرهنگی قطر را هم به عنوان نماینده ویژه سازمان در امور جام جهانی قطر انتخاب کرد.»
فرصت دیپلماسی فرهنگی در جام جهانی قطر
در این نشست محمدرضا بهمنی، معاون توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به برگزاری جام جهانی فوتبال به میزبانی قطر گفت: «اگرچه تصویر نمایان این رویداد، تصویر ورزشی است، اما در نهان خود از ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و البته فرهنگی قابل توجه است. پدیده‌ای که فرصت بی‌نظیری برای مبادلات فرهنگی میان ملت‌ها را فراهم می‌کند.»
او تصریح کرد: «با توجه به حضور میدانی سازمان و فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه در قطر، به نوعی برای ایجاد پیوست فرهنگی بین دستگاه‌ها بر آن شدیم تا سلسله نشست‌هایی برای همفکری بیشتر با دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار کنیم و در این میان، بسته فرهنگی پیش‌بینی و تهیه کردیم.»
بهمنی افزود: «با توجه به اینکه جام جهانی این دوره در منطقه ما برگزار می‌شود، لذا به نوعی نیاز به پیوست فرهنگی حضور ایران در جام جهانی داریم.»
معاون توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه سخنانش، معرفی فرهنگ و هنر ایران، تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی، ترویج اخلاق و میراث ورزشی ایرانی، پیوست رسانه و مدیریت روانی و معرفی میراث تمدنی و ظرفیت گردشگری ایران را از اهداف جمله اهداف این پیوست فرهنگی برشمرد.
ضرورت تمهید امکان خرید بلیت توسط علاقه‌مندان حضور در قطر
در ادامه سینا کلهر، معاون فرهنگی وزارت ورزش با اشاره به این که ما در سه بازی که خواهیم داشت، امکان زیادی برای خرید بلیت نداریم، در حالی که شرط ورود به قطر در در ایام جام جهانی، داشتن بلیت است، محدودیت‌های خرید بلیت توسط علاقه‌مندان را یک مسئله جدی دانست و بر اهمیت حل این مسئله توسط دستگاه‌های مسئول تاکید کرد.
وزارت امور خارجه، برای هرگونه تمهید برای اجرای برنامه‌های فرهنگی آمادگی دارد
علیرضا دلخوش معاون مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در این نشست با اشاره به این که برای هماهنگی بیشتر، این وزارتخانه آمادگی دارد تا برای اجرایی شدن مصوبات این کمیته همکاری کند، که البته باید به موقع از تصمیم‌ها و هماهنگی این کمیته مطلع شویم.»
کانون ایران‌گردی و جهان‌گردی تلاش دارد حضور فرهنگی موثر در دوحه داشته باشد
حجت ناصری معاون کانون ایران‌گردی و جهان‌گردی با اشاره به تدارک ایجاد پاویون صنایع‌دستی و گردشگری در دوحه و نیز معرفی ایران به عنوان مقصد گردشگری گفت: «توسعه سایت ویزیت ایران در دستورکار مشترک این کانون و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است تا از این طریق زمینه حضور موثر فرهنگی در ایام جام جهانی فراهم شود.»
تأمین فضای فیزیکی یکی از مهمترین الزامات حضور فرهنگی موثر است
سید رمضان شجاعی، نماینده وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به این که این وزارتخانه از مدتی قبل نسبت به رفع موانع حضور مردمی در این رویداد اقداماتی را تدارک کرده است، اما از نظر ما مهمترین الزام برای تاثیرگذاری حضور میدانی، لازم است فضای فیزیکی مناسبی برای اجراهای فرهنگی در اختیار تیم‌های فرهنگی و هنری ایرانی قرار گیرد.»
مخاطب اصلی ما در فعالیت‌های فرهنگی ایام جام جهانی، غیرایرانیان حاضر در قطر خواهند بود.
حسین دیوسالار، مشاور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به این که هدف اصلی فعالیت‌های فرهنگی در قطر، ژ باید معرفی فرهنگ و هنر ایران به غیرایرانیان باشد، تصریح کرد: «از این منظر، احتمالا مسئله تدارک بلیت مانع جدی برای فعالیت فرهنگی موثر نخواهد بود.»
دیپلماسی هنر، کارویژه موثر در ایام جام جهانی می‌تواند باشد
مهدی افضلی، مدیرعامل بنیاد رودکی نیز در این نشست بر اهمیت حضور هنرمندان و گروه‌های هنری تأکید کرد.
او بر اهمیت هویت‌سازی در ساخت و اجرای برنامه‌های هنری و نیز تدارک اجراهای مشترک با هنرمندان سایر کشورها تأکید کرد.
در پایان این نشست مقرر شد تا طی جلسات بعدی، نقش دستگاه‌ها فرهنگی و انجام کارهای ویژه قابل اجرا توسط موسسات بخش خصوصی تعیین و هماهنگی‌های لازم در این زمینه انجام شود.
همجنین نماینده ویژه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در موضوع جام جهانی برای هماهنگی‌های لازم در دوحه اعلام آمادگی کرد.
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.