اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

معاون گردشگری کشور:

از سرگیری صدور روادید بارقه امیدی را در حوزه گردشگری به وجود خواهد آورد/ پیگیری‌های روزانه مهندس ضرغامی نتیجه داد.

 

از سرگیری صدور روادید بارقه امیدی را در حوزه گردشگری به وجود خواهد آورد/ پیگیری‌های روزانه مهندس ضرغامی نتیجه داد

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، علی‌اصغر شالبافیان عصر امروز دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۰ و هم زمان با فرا رسیدن روز جهانی گردشگری، در کارگاه آنلاین «دانشگاه آنلاین گردشگری پایدار و میراث‌جهانی» که از سوی باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار یونسکو با همکاری کمیسیون ملی یونسکو- ایران و مشارکت گروه پژوهشی گردشگری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار شد، با اشاره به شیوع کرونا و خسارات وارد شده به صنعت گردشگری در این مدت  افزود: «در این مدت شاهد آسیب‌هایی به حوزه گردشگری بودیم و در این میان فعالان حوزه گردشگری نجیبانه به فعالیت‌های خود ادامه دادند. در این میان مهندس ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از روز اول انتخاب به‌عنوان وزیر برنامه‌هایی را برای جبران خسارت‌های وارد شده به این صنعت اجرا کرد.»

معاون گردشگری کشور ادامه داد: «یکی از اتفاقات بسیار خوب که بالاخره به نتیجه رسید از سرگیری صدور روادید است که در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا مورد پذیرش قرار گرفت و از سوی رئیس جمهوری به مناسبت روز جهانی گردشگری مورد تاکید قرار گرفته است. این یک بارقه امیدی را در حوزه گردشگری ایجاد خواهد کرد و امیدواریم که بتواند احیای تدریجی را به وجود آورد. خوشبختانه پیگیری‌های روزانه مهندس ضرغامی باعث شد تا این موضوع جامه عمل بپوشد.»

او به برنامه‌های دیگری که از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای توسعه گردشگری در دست اقدام قرار خواهد گرفت اشاره کرد و افزود: «موقعیت‌یابی گردشگری در نظام اداری کشور، استفاده از ظرفیت‌های مناطق آزاد تجاری به‌عنوان یکی از مهمترین نقش‌آفرینان حوزه گردشگری، استفاده از فرصت‌های منطقه‌ای و تقویت ارتباطات با شرکای راهبردی، استفاده از ظرفیت گردشگری برای همواره کردن ارتباط بین کشورها و … از جمله برنامه‌هایی است که در دست اقدام خواهیم داشت.»

اربعین، جلوه‌ای از گردشگری زیارتی

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، با اشاره به فرا رسیدن اربعین حسینی (ع) با تسلیت این ایام و با اشاره به حرکت معنوی پیاده وری اربعین به‌عنوان یک رویداد گردشگری زیارتی اضافه کرد: «هیچ ابتکاری و هیچ اقدام سازمان یافته دولتی نمی‌توانست مثل چنین رویدادی نقش همگرایی و نزدیک شدن مردمان به هم را داشته باشد.»

او سپس به شعار امسال روز جهانی گردشگری اشاره کرد و افزود: «شعاری که امسال انتخاب شده “گردشگری، برای رشد فراگیر” است و همان طور که همه می‌دانید گردشگری به مثابه یک رویداد زنده همواره فعالیت کرده و بعد از جنگ جهانی دوم اگر سیر گردشگری را بررسی کنیم ویژگی‌هایی مانند زنده بودن و یادگیرنده بودن گردشگری برجسته است و شعاری که برای امسال انتخاب شده به نظر من متاثر از همین ویژگی‌ها است.»

شالبافیان ادامه داد: «زمانی این که همه ذی‌نفعان گردشگری بهره‌مند بشوند مورد توجه و حساسیت نبود اما اکنون باید سوال کنیم که چه اتفاقی افتاده که این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.؟ تصور من این است که این موضوع متاثر از ویژگی‌هایی است که در قسمت قبلی صحبت‌هایم به آن اشاره کرد.»

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یادآور شد: «تا یک دهه قبل رویکردهای توسعه‌ای چنین رویکردهایی نبود اما به مرور زمان به این درک رسیدیم که توسعه‌ گردشگری باید چگونه باشد که این موضوع به خاطر ویژگی یادگیرنده بودن گردشگری است که در خود گردشگری نهفته است.»

بازار، آزمایشگاه گردشگری

او در ادامه گفت: «آزمایشگاه گردشگری، بازار است. چون پدیده‌ای که به شدت در حال تغییر است و در حال تحول و تکامل است و پدیده‌ای که به شدت حساس است تنها راه فهم دقیق آن درگیر شدن و ارتباط داشتن است. بشر اکنون به این نتیجه رسیده است که تا زمانی که گردشگری همراه با رشد فراگیر نباشد، استمرار نخواهد داشت و این تجربه بشری بوده که در شعار امسال روز جهانی گردشگری نهفته است.»

توسعه گردشگری با مشارکت همه ذی‌نفعان

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت استفاده از ظرفیت‌های همه ذی‌نفعان در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: «آنچه را که من لازمه توسعه گردشگری کشور می‌بینم این است که گردشگری به شدت نیازمند جلب مشارکت ذی‌نفعان مختلف است. تجربه‌های موفق و یا نا موفق ما در حوزه گردشگری چه در سطوح سیاست‌گذاری و یا در پروژه‌های خرد توسعه‌ای موید همین مفهوم است. بنابر این وقتی ما قرار است حرف از توسعه گردشگری بزنیم نمی‌توانیم با در نظر گرفتن ناقص ذی‌نفعان و نشیدن صدای آن‌ها گردشگری را توسعه دهیم.»

او ادامه داد: «یکی از کلید‌واژه‌هایی که در ذهن من در نظر گرفته شده است همین مفهوم جلب مشارکت و همکاری بین ذی‌نفعان گردشگری است. ضمن این که رویکرد دومی که باید تقویت شود این است که انسجام‌سازی بین ذی‌نفعان گردشگری ایجاد شود. بنابر‌این هر اقدامی که موجب تفرفه و اختلاف و دامن زدن به منازعات بی‌نتیجه و بی خاصیت باشد موبد توجه قرار نخواهد گرفت چرا که لازمه توسعه گردشگری همگرایی است.»

در این کارگاه آنلاین استادان دانشگاه و شخصیت‌های علمی در حوزه گردشگری از جمله پرفسور حسین جعفری، محمدرضا مجیدی، حمید ضرغام و … سخنرانی کردند.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.