اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

نقش اینفلوئنسر‌ مارکتینگ در بازاریابی دیجیتال گردشگری

نقش اینفلوئنسر‌ مارکتینگ در بازاریابی دیجیتال گردشگری

منظور از اینفلوئنسر کسی است که طی مدتی طولانی و با انتشار محتوای مفید، شخصیتی قابل‌قبول در دنیای مجازی را برای خودساخته و توان بالقوه فراوانی در تأثیرگذاری بر نظرات و رفتار مخاطبان دارد. محتوای منتشرشده از سوی او در حوزه‌های مختلف همچون: سبک زندگی، آشپزی، مد، سفر و پزشکی طرفداران بسیاری داشته و نظراتش در آن حوزه برای دنبال کنندگان قابل‌احترام و اطمینان است.

اینفلوئنسرها، ستاره‌های دنیای مجازی هستند. افرادی که ممکن است در زندگی واقعی شناخته‌شده نباشند، اما نام آن‌ها در دنیای مجازی شناخته‌شده و عده زیادی به خاطر سبک زندگی و اعتقاداتشان دنبال کننده ماجرایی هستند که این افراد برای آن‌ها تعریف می‌کنند. یک اینفلوئنسر می‌تواند متخصص رسانه، تحلیلگر صنعت یا فرد عادی جامعه باشد که تعداد زیادی دنبال کننده در دنیای مجازی دارد.

اینفلوئنسرها در شغل، حرفه و تخصص خود صاحب سبک و ایده هستند. افرادی که تبحر خاصی در تولید محتوا و معرفی یک محصول داشته و انتشار متن‌های تبلیغاتی توسط آن‌ها می‌تواند روی دیگران تأثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

استفاده از افراد تأثیرگذار یا همان «اینفلوئنسر» ها در فرآیند بازاریابی گردشگری امروز نقش مهمی در توسعه این صنعت دارد، لذا به فرآیند بازاریابی گردشگری توسط این افراد «اینفلوئنسر مارکتینگ» می‌گویند. در این شیوه کسب‌وکار، فعلان گردشگری می‌کوشند افرادی را بیابند که بر تصمیم و رفتار مشتریانشان تأثیرگذار باشند. سپس به کمک آن‌ها اطلاعات محصول خود یا هر نوع پیام دیگر را که می‌تواند منجر به رفتارهای مطلوب شود برای مخاطبان واقعی خود ارسال می‌کنند.

اشخاص تأثیرگذار معمولاً نظرات و پیشنهادهای خود را درباره استفاده از محصولی بخصوص با دنبال کنندگانشان در شبکه‌های اجتماعی در میان می‌گذارند و به این شکل برای برندهای معتبر تبلیغ می‌کنند. مهم‌ترین ویژگی که برای اشخاص تأثیرگذار و اینفلوئنسرها می‌توان برشمرد، توانایی آن‌ها در تأثیرگذاری بر تصمیم‌های مرتبط با خرید دیگران است، لذا در این نوع از بازاریابی فرد از ارتباطات خود با دیگران برای رسیدن به هدف خود که همان تبلیغ و اطلاع‌رسانی پیرامون محصولات و خدمات یک صنعت، سازمان یا کسب‌وکاری خاص است، استفاده می‌کند، امری که تاکنون در صنعت گردشگری کمتر مورداستفاده قرارگرفته است، در این روش افراد اینفلوئنسر به‌صورت غیرمستقیم اقدام به معرفی محصولی مانند تجربه شیرین از یک مکان گردشگری ارائه می‌دهند. تأثیر اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند چندین برابر بیشتر از روش‌های بازاریابی سنتی باشد. این روش بازاریابی دیجیتال حتی هزینه‌های بسیار کمتری را نیز نسبت به تبلیغات محیطی به دنبال خواهد داشت. گذشته از تأثیرگذاری و کاهش هزینه‌ها توسط این روش بازاریابی، حتی ماندگاری تأثیر آن نیز بسیار بالاتر از روش‌های سنتی است.

شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام در حال حاضر قدرتمندترین ابزار برای اینفلوئنسر مارکتینگ هستند. برندها و شرکت‌های بسیار زیادی از قدرت این شبکه‌ها برای معرفی برند خود استفاده کرده و در حال استفاده نیز هستند. هشتک‌گذاری و تبلیغات در صفحه‌های پرمخاطب و ایجاد یک شبکه کامل و پرمحتوا در این شبکه‌های اجتماعی، قدرتی چند برابر از تبلیغات محیطی را بخصوص برای صنعت گردشگری به دنبال خواهد داشت.

نقش اینفلوئنسر مارکتینگ در گردشگری

صنعت گردشگری یکی از آن دسته از بازارهایی است که به‌شدت تحت تأثیر اینفلوئنسر مارکتینگ قرار دارد. اینفلوئنسر مارکتینگ روش جدیدی نیست، اما بهره‌برداری از آن در بازاریابی گردشگری، این صنعت را امروز متحول کرده است.

استفاده از یک فرد اینفلوئنسر برای اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند نقطه عطفی در گردشگری یک جامعه باشد. این روش تبلیغات در جامعه باعث اعتمادپذیری بیشتر افراد و بینندگان به این صنعت شده و آن‌ها را نیز به جمع گردشگران و مشتریان هدف اضافه خواهد کرد. البته این روش تبلیغات در صنعت گردشگری نیاز به معیارهایی هم دارد که حتماً باید در انتخاب اینفلوئنسر مناسب به کار گرفته شوند.

برای استفاده از این روش در فرآیند بازاریابی گردشگری بهتر است بدانیم به چه کسانی «تأثیرگذار» (اینفلوئنسر) گفته می‌شود، اینفلوئنسر می‌تواند فردی حقیقی یا حقوقی باشد که به‌عنوان مشتری کسب و کار در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه مُبلغی است که برند یا محصول را با استفاده از تولید محتوا مستقیماً به مخاطب جامعه در ارتباط با خود معرفی می‌کند.

در صنعت گردشگری نباید از هیچ اینفلوئنسری حتی با جامعه ارتباطی کمتر از ۵۰ نفر نیز صرف‌نظر کرد، چراکه قدرت ارتباطات دهان‌به‌دهان و ایجاد شبکه تبلیغ سرعت رشد باورنکردنی حتی با تعداد کم خواهد داشت و نه‌تنها یک فرد بلکه یک برند یا یک هویت غیرحقیقی نیز می‌تواند اینفلوئنسر برند و خدمات گردشگری باشد.

در مرحله بعدی هدف‌گذاری شرکت گردشگری از نوع تبلیغ اینفلوئنسر است. فروش یک تور خاص یا معرفی و افزایش آگاهی از برند ازجمله اصلی‌ترین هدف‌های یک شرکت گردشگری در فرآیند اینفلوئنسر مارکتینگ است. علاوه بر تنوع‌طلبی در یک جامعه در ارتباط با اینفلوئنسر، بخش بسیار مهم دیگری در استفاده از این مدل بازاریابی، نوع محتوای تولیدشده برای بازاریابی خدمات است. اینفلوئنسر مارکتینگ نیاز به تولید محتوای کاملاً منحصربه‌فرد و خاص دارد و این تولید محتوا باید توسط فرد اینفلوئنسر انتشار یابد. البته لزوماً فرد اینفلوئنسر نمی‌تواند تولید محتوای خاصی را داشته باشد و این متن را می‌توان از طریق یک متخصص تولید محتوا ارائه داد. مهم‌ترین بخش در تبلیغات اینفلوئنسری و اینفلوئنسر مارکتینگ برای صنعت گردشگری، انتخاب فرد مناسب برای این کار است. اگر می‌خواهید یک سفر خاص را تبلیغ کنید بهترین راه این است که اینفلوئنسر دریکی از سفرها حضورداشته باشد و شمارا به دیگران معرفی کند.

در نگاه اول، همه شرکت‌های فعال درزمینه‌ی گردشگری برای اینفلوئنسر مارکتینگ سراغ بازیگران محبوب، بازیکنان مشهور و افرادی ازاین‌دست می‌روند که در جامعه شناخته‌شده باشند. اما گاهی اوقات و برای برخی از صنایع، می‌تواند انتخاب‌های بهتری هم وجود داشته باشد. برای مثال در صنعت گردشگری استفاده از یک گردشگر خارجی می‌تواند نتایج بهتری را برای گردشگری داخلی به دنبال داشته باشد. .

قطعاً امروزه در سرتاسر جهان، اینفلوئنسرهای فعال در حوزه گردشگری به‌عنوان تأثیرگذارترین کانال‌های ارتباطی کسب‌وکارهای صنعت گردشگری و گردشگران مطرح هستند و تأثیر آن‌ها بر کسی پوشیده نیست و اگر فرصت‌ها را شناسایی کنند و به‌صورت هدفمند رفتار کنند می‌تواند در ورود گردشگر نقش بسزایی را ایفا کند.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.