اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

اولین گروه گردشگران به ایستگاه بین‌المللی فضایی رسیدند.

 

اولین گروه گردشگران به ایستگاه بین‌المللی فضایی رسیدند

به‌گزارش میراث‌آریا، اولین گروه تمام خصوصی از فضانوردان که به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) پرتاب شدند، روز شنبه در سکوی تحقیقاتی مداری این ایستگاه فرود آمدند تا یک ماموریت علمی یک هفته‌ای را آغاز کنند. این عملیات نقطه عطفی در پروازهای فضایی تجاری به حساب می‌آید.

ورود گردشگران فضایی حدود ۲۱ ساعت پس از زمانی انجام شد که تیم چهار نفره به نمایندگی از شرکت استارت‌آپی اکسیوم اسپیس در هیوستون، روز جمعه از مرکز فضایی کندی ناسا و در موشک فالکون ۹ ساخت کمپانی اسپیس-ایکس، به مقصد خود یعنی ایستگاه بین‌المللی فضایی رهسپار شدند.

کپسول «کرو دراگون» که زیرشاخه‌ای از فضاپیمای دراگون۲ است، توسط موشکی در حدود ساعت ۸:۳۰ صبح روز شنبه در ارتفاع ۴۲۰ کیلومتر از فراز اقیانوس اطلس مرکزی عبور کرد. تمام این فرایندها به صورت زنده و اینترنتی این موشک از شبکه سازمان ملی هوانوردی و فضایی (ناسا) پخش شد.

با رسیدن به لنگرگاه، نزدیک به دو ساعت طول کشید تا گذرگاه مهر و موم‌شده بین ایستگاه فضایی و کپسول خدمه تحت فشار قرار گیرد و از نظر نشت بررسی شود تا دریچه‌ها باز شوند و فضانوردان تازه‌وارد به ایستگاه فضایی بین‌المللی داخل شوند.

تیم Ax-۱ مورد استقبال هر هفت نفر از خدمه قرار گرفت که قبلا در ایستگاه فضایی حضور داشتند: سه فضانورد آمریکایی، یک فضانورد آلمانی از آژانس فضایی اروپا و سه فضانورد روسی.

پخش اینترنتی ناسا چهار فضانورد خندان اکسیوم را نشان داد که لباس‌های پرواز آبی سرمه‌ای به تن داشتند و در حالت بی‌وزنی، شناور بودند و از درگاه به ایستگاه فضایی می‌رفتند و خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی به گرمی با در آغوش گرفتن و دست دادن از آنان استقبال می‌کردند.

تازه‌واردان آزمایش‌های علمی و زیست‌پزشکی بسیاری را برای فعالیت در ISS، از جمله تحقیقات در مورد سلامت مغز، سلول‌های بنیادی قلبی، سرطان و پیری و همچنین یک نمایش فناوری برای تولید اپتیک با استفاده از کشش سطحی سیالات در ریزگرانش را پشت سر گذاشتند.

این ماموریت که با همکاری اکسیوم، شرکت موشک‌ سازی ایلان ماسک، SpaceX و ناسا انجام می‌شود، به عنوان گامی مهم در گسترش فعالیت‌های تجاری مبتنی بر فضا به شمار می‌رود و با نام LEO economy معرفی و تبلیغ شده است.

مقامات ناسا می‌گویند این روند به آژانس فضایی ایالات متحده کمک می‌کند تا بیشتر منابع خود را بر روی اکتشافات بزرگ متمرکز کند، از جمله برنامه آرتمیس که برای بازگرداندن انسان به ماه و در نهایت سفر به مریخ طراحی شده است.

در حالی که ایستگاه فضایی هرازگاهی میزبان بازدیدکنندگان غیرنظامی بوده است، ماموریت Ax-۱ اولین تیم کاملا تجاری از فضانوردان است که برای هدف مورد نظر خود به عنوان یک آزمایشگاه تحقیقاتی در مدار به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده می‌شوند.

ماموریت اکسیوم همچنین به عنوان ششمین پرواز فضایی انسان اسپیس ایکس در دو سال اخیر، پس از چهار ماموریت فضانوردی ناسا به ایستگاه فضایی و پرتاب اینسپیریشن ۴ در ماه سپتامبر که یک خدمه غیرنظامی را برای اولین بار به مدار فرستاد، می‌باشد. پرواز اینسپیریشن ۴ به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل نشد.

مدیران اکسیوم می‌گویند که سرمایه‌گذاری و برنامه‌های فضایی آنها برای ساخت یک ایستگاه خصوصی در مدار زمین بسیار فراتر از خدمات گردشگری نجومی است. این برنامه توسط شرکت‌هایی مانند بلو اوریجین و ویرجین گالتیک که به ترتیب متعلق به کارآفرینان میلیاردر جف بزوس و ریچارد برانسون هستند، به افراد ثروتمند جویای هیجان ارائه می‌شود.

*ترجمه: آناهیتا رشیدی

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.