اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

اجرای ۲ هزار برنامه فرهنگی در نوروز ۱۴۰۱/راه‌اندازی ۶۵۰ بازارچه صنایع‌دستی

 

اجرای 2 هزار برنامه فرهنگی در نوروز 1401/راه‌اندازی 650 بازارچه صنایع‌دستی

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، امروز دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ در نشست خبری عملکرد نوروزی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که با حضور اصحاب رسانه و اعضای این ستاد در محل سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: «از همه همکاران و اعضای ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر تشکر می‌کنم که شبانه‌روز زحمت کشیدند. همچنین از خبرنگاران، صداوسیما و همه اصحاب رسانه تشکر ویژه دارم که  امسال در انعکاس اطلاعیه‌های سفر و اخبار این ستاد نقش‌ ویژه‌ای داشتند و خدمت‌رسانی ویژه‌ای را برای رفاه هرچه بیشتر مردم در سفر انجام دادند.»

او خاطرنشان کرد: «مهم‌ترین ویژگی سفرهای نوروز ۱۴۰۱ هماهنگی و همدلی بین دستگاه‌های عضو این ستاد بود که این موضوع در مدیریت سفرها  تأثیر مهمی داشت. به‌عنوان‌مثال مواردی نظیر افزایش مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن  در قالب اطلاعیه‌های روزانه اعلام شد و با هم‌افزایی و کمک دستگاه‌هایی مانند سازمان اورژانس کشور آمار مسمومیت با گاز، بعد از اطلاع‌رسانی، کاهش یافت.»

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در ادامه توزیع مکانی سفر و دفاع از حقوق مسافر را دو ویژگی دیگر سفرهای نوروز ۱۴۰۱ اعلام کرد.

شالبافیان در ادامه این نشست به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: «توزیع مکانی را در دستور کار قرار دادیم. البته درباره توزیع زمانی سفر نیازمند تصمیم‌های حاکمیتی هستیم و مقرر شده است پیشنهاد ستاد برای سامان‌دهی تعطیلات و سفر ارائه شود تا شاهد بهره بردن مسافران در طول سال از جاذبه‌های گوناگون گردشگری کشور باشیم.»

نظارت بر تاسیسات گردشگری تقویت شد

شالبافیان در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره وضعیت اسکان در نوروز ۱۴۰۱ بیان کرد: «تأسیسات رسمی گردشگری در دوران کرونا تعطیل شده بودند اما در نوروز ۱۴۰۱ مجدد به مدار برگشتند و به مسافران خدمات ارائه کردند. درعین‌حال با توجه به افزایش سفرها، نظارت‌های ما بر تأسیسات گردشگری افزایش یافت و با تخلفات احتمالی برخورد جدی شد.»

او افزود: «درباره اسکان اضطراری نیز دستگاه‌های مختلف به‌ویژه آموزش‌وپرورش، با ستاد همکاری خوبی داشتند؛ اما با توجه به این‌ که از ۱۴ فروردین مدارس فعالیت خود را به‌صورت حضوری آغاز می‌کردند این وزارتخانه اعلام کرد، مدارس تا ۱۳ فروردین میزبان مسافران نوروزی است.»

معاون گردشگری کشور در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران خاطرنشان کرد: «در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، به این جمع‌بندی و تصمیم رسیده‌ایم که فعالیت این ستاد موقتی و مناسبتی نباشد و در طول سال فعالیت دائمی داشته باشد، چراکه با توجه به انجام واکسیناسیون سراسری به‌طور حتم شاهد افزایش سفرها در طول سال، خصوصا در تابستان، خواهیم بود. ازاین‌رو آمادگی کامل برای نظارت بر تأسیسات گردشگری و ارائه خدمات شایسته به مسافران و گردشگران داریم.»

او ادامه داد: «سلامت مردم برای ما بسیار مهم است. برای همین با توجه به احتمال خطر شیوع کرونا اولین اطلاعیه این ستاد درباره استانداردهای محل اقامت گردشگران بود.»

دستگاه‌های دیگر باید به ستاد مرکزی سفر اضافه شوند

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره آسیب‌های سفرهای نوروز ۱۴۰۱ گفت: «به‌نظر می‌رسد برای ارائه خدمات هرچه مطلوب‌تر به مسافران نیازمند اضافه شدن دستگاه‌های دیگری هستیم. به‌عنوان‌مثال چالش مردم برای دریافت پول نقد از عابربانک‌ها یکی از مشکلات و آسیب‌های سفرهای نوروزی است که با عضویت دستگاه‌های مرتبط این آسیب‌ها کاهش خواهد یافت. به‌علاوه کم‌کاری دستگاه‌های مرتبط درباره معرفی مقاصد و تأمین زیرساخت‌ها یکی دیگر از آسیب‌های سفر است. در کنار سایر زیرساخت‌ها نیازمند راه‌اندازی اماکن اقامتی ارزان‌قیمت هستیم تا به رونق سفر کمک شود.»

او در پاسخ به سوال دیگری درباره تعداد گردشگران خارجی ورودی به ایران نیز گفت: «در حالت کلی سال گذشته صدور روادید نداشتیم، اما امسال روادید برای گردشگران ورودی صادر شده است. تعداد دقیق گردشگران ورودی به کشور پایان ماه جاری اعلام می‌شود.»

دائمی شدن ستاد مرکزی سفر راهکار مدیریت سفرهای داخلی

معاون گردشگری کشور در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره برنامه‌ریزی ستاد برای سفرهای تابستانی گفت: «از آبان ماه سال گذشته برنامه‌ریزی‌های لازم برای نوروز شروع شد. از اکنون نیز برای تعطیلات عید فطر و تعطیلات تابستانی در حال برنامه‌ریزی هستیم، یکی از راه‌های مدیریت سفرهای داخلی را دائمی شدن ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر می‌دانیم چراکه در نوروز شاهد این هستیم که مشکلات مسافران با توجه به همکاری و هم‌افزایی بین دستگاه‌های مختلف به حداقل کاهش یافت. ازاین‌رو وقتی ستاد دائمی شود خدمات می‌تواند استمرار یابد.»

او در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران اضافه کرد: «تعداد بازدیدکنندگان از موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۱ افزایش چشم‌گیری داشت. به‌نحوی که تعداد بازدیدکنندگان در پنج روز اول نوروز ۱۴۰۱ با تمام روزهای نوروز سال قبل برابری می‌کند.»

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.