22 شهریور اخبار صنعت گردشگری
گردشگری خوراک گامی دیگر به سوی تنوعبخشی محصولات و توزیع سفر در کشور
بهگزارش میراثآریا بهنقل از مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، ولی تیموری در نشست هماندیشی گردشگری خوراک که صبح امروز ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ با حضور جمعی از فعالان علمی و حرفهای این حوزه در محل سالن خلیجفارس معاون
ت گردشگری برگزار شد؛ گفت: «موضوع گردشگری خوراک از چندین جنبه برای توسعه صنعت گردشگری کشور دارای اهمیت است که یکی از مهمترین آنها برداشتن گامی دیگر به سوی تحقق هدف و سیاست کلی این حوزه یعنی تنوعبخشی محصولات و توزیع سفر به شمار میآید تا طبق این موضوع، گردشگری خوراک خود به عنوان جاذبهای جدید سبب هدایت گردشگران به سوی مقاصد متنوع و کمتر شناخته شده شود.»
تیموری افزود: «طرح شناسایی، ارزیابی و رتبهبندی جاذبهها، محصولات و مقاصد گردشگری که به اختصار “شار” نامیده میشود طی دو سال اخیر یکی از مهمترین بسترهای حرکت و سیاستگذاری در حوزه گردشگری بوده که از سوی معاونت گردشگری دنبال شده است که گردشگری خوراک نیز یکی از ظرفیتهای اصلی کشور است که نسبت به برنامهریزی برای توسعه آن در قالب این طرح اقدام خواهد شد»
او خاطرنشان کرد: «در سند استراتژی صادرات گردشگری ایران که با همکاری مرکز بین المللی تجارت (ITC) تهیه شده است؛ اولویتهای کاری طبق عرضه و تقاضای این صنعت مشخص شده است. بنا بر مطالعات انجام شده و تبادل نظر با ذینفعان؛ موضوع گردشگری جامعه-محور یکی از اولویتهای تعیین شده در سند مذکور بود که تجربه استفاده از غذاهای محلی در کنار فعالیتهای روستایی و کشاورزی از مصادیق این نوع گردشگری است. طبق برنامهریزی انجام شده در چارچوب برنامه اقدام سند فوق، زمان پرداختن به موضوع گردشگری خوراک در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تعیین شده است. پیش از این موضوع، گردشگری کشاورزی نیز با طی فرآیند اداری و عملیاتی به عنوان محصول جدید معرفی و بسیار مورد توجه قرار گرفت. از این رو انتظار میرود موضوع گردشگری خوراک نیز همانند کشاورزی بتواند با توجه به محبوبیت موضوع و در نظر گرفتن بحث عرضه و تقاضا در این زمینه به سرعت به پروتکلهای اجرایی مورد نیاز دست یابد.»
تیموری تصریح کرد: «طبق روال کار، فرآیند و مسیر حرکت برای ورود رسمی گردشگری خوراک به یکی از جاذبهها و محصولات جدید قابل عرضه در این صنعت، ابتدا تشکیل کارگروهی متشکل از صاحبنظران، فعالان و تشکلهای حرفهای است. سپس همزمان با شکلگیری دبیرخانه مربوطه، تهیه سند بخشی مربوط به توسعه محصول و بازار در حوزه گردشگری خوراک انجام خواهد شد و بعد از آن تدوین دستورالعمل اجرایی صدور مجوزهای فعالیت در این حوزه انجام میشود تا پس از آن با ورود بخشهای مرتبط معاونت گردشگری از جمله ادارهکل آموزش یا دفتر بازاریابی و تبلیغات، همزمان اقداماتی از جمله تعریف کارگاههای آموزشی و نیز تهیه بستههای تبلیغاتی انجام شود.»
معاون گردشگری در ادامه سایر ابعاد اهمیت موضوع گردشگری خوراک در صنعت گردشگری را برشمرد و گفت: «تنوع و غنایی که در خوراک و غذاهای محلی و خانگی وجود دارد؛ در رستورانها و مراکز پذیرایی رسمی مورد توجه واقع نشده است؛ از این رو پرداختن به موضوع گردشگری خوراک میتواند این نقیصه را به صورت جدی رفع کند و از ظرفیتهای متعدد آن در راستای توسعه گردشگری کشور بهره گرفته شود.»
تیموری افزود: «در حال حاضر گرایش قابلتوجهی هم در بعد داخلی و هم بینالمللی به موضوع غذا و جذابیتهای آن در حوزه گردشگری وجود دارد که این دیدگاه میتواند در رشد و تکامل این شاخه مهم گردشگری در کشور موثر واقع شود.»
تیموری با اشاره به اینکه یکی از اقدامات پیشین که سبب حفظ اهمیت موضوع غذا در تاسیسات گردشگری شده است؛ لحاظ کردن این موضوع در فرآیند ارزیابی خدمات گردشگری است؛ گفت:«به موازات تدوین ضوابط تخصصی برای هر مرکز پذیرایی و گردشگری که غذاهای بومی و محلی را در منوی خود وارد کنند؛ امکان اخذ رتبه بالاتر در فرایند ارزیابی لحاظ شده است.»
معاون گردشگری در پایان ضمن تشکر از اقدامات و زحمات فعالین این حوزه تمرکز بر موضوع گردشگری خوراک و نیز وجود تشتت فعالیتها در این حوزه را نشانهای از اهمیت و جذابیت این موضوع خواند که میتواند به عنوان ظرفیت ملی کشور بدان پرداخته شود و دستاوردهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گستردهای به همراه داشته باشد.
Sorry, the comment form is closed at this time.