اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مجلس – 11

مهندس ضرغامی: نگاه من به ۳ حوزه وزارت، مساوی، متعادل و ترازمند است

مهندس ضرغامی: نگاه من به 3 حوزه وزارت، مساوی، متعادل و ترازمند است

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، مهندس سید عزت‌الله ضرغامی امروز چهارشنبه سوم شهریورماه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: «ابتدا مطایبه کوچکی برای تغییر ذائقه همکارانم می‌کنم که مبنای عرایض بنده نیز هست، می‌گویند یک بنده خدایی برای گزینش رفت که امتحان دهد آن پرسشگر برای آنکه سوالات سختی از او بپرسد به او گفت یک شعر عرفانی بخوان که در آن کلمه «میگو» وجود داشته باشد، او هر چه فکر کرد شعری پیدا نکرد، کسی آمد به او گفت یک پولی به من بده، من به تو شعر می‌گویم، گفت «بخوان حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جو/ که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را» گفت این «می گو» که آن «میگو» نیست، گفت بله می‌دانم اما کار را راه می‌اندازد. حکایت آسیب‌های مدیریتی ما در حوزه مدیریتی امروز کشور آن است که به دنبال پاسخ‌های ساختاری و کلیشه‌ای به جدی‌ترین مشکلات و مسائل جاری کشور می‌رویم.»

وزیر پیشنهادی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «این نگاه ممکن است کارمان را راه بیندازد اما چون به این روش عادت کردیم دیگر مردم از ما نمی‌پذیرند و منتظر انجام کارهای تحولی و بزرگ هستند.»

برهم زدن ساختارهای پوسیده و ناکارآمد به کیمیا تبدیل شده است

او ادامه داد: «برهم زدن ساختارهای پوسیده و ناکارآمد که مثل بختک بر سر این مردم افتاده به کیمیا تبدیل شده است. این تفکر که به همه ما مربوط می‌شود و نظام مدیریتی ما را دچار اشکال کرده، موجب شده محدود به کارهای نقطه‌ای شویم، در حالی که باید ایجاد تحول سکه رایج در نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.»

ضرغامی بیان کرد: «امیدواریم امروز با مجلس انقلابی و متخصص، مدیریت خوب در مجلس، دولت مردمی، ضدفساد و تحول‌گرایی که با رای مردم آمده‌اند و قوه قضائیه هوشمند و آگاهی که تجربه بسیار ارزشمندی در این حوزه‌ها دارد، بتوانیم از این فرصت استثنایی بهره ببریم و بتوانیم کارهای بزرگ، تحولی و جهشی اساسی در این بخش به آن گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب توقع دارد، انجام دهیم.»

مهندس ضرغامی ضمن تشکر از اعضای کمیسیون‌های مجلس برای وقت ارزشمندی که در کمیسیون‌های تخصصی به برنامه‌های او اختصاص داده شد، گفت: «در ۱۴ کمیسیون تخصصی و شش فراکسیون موضوعی و مجمع استانی شرکت کردم و از نظرات خوب اعضای آن‌ها استفاده کردم.»

او ضمن سپاسگزاری از بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس که در موافقت او ثبت‌نام کرده‌اند، از موافقان و مخالفان نیز که سخنان خوبی را مطرح کردند، تشکر کرد.

ضرغامی عنوان کرد: «شاید یکی از دلایلی که من مسئولیت این وزارتخانه را پذیرفتم غیر از تجربه مدیریتی و فرهنگی که در این خصوص دارم، این است که بخش زیادی از این مجموعه‌ها مانند میراث‌فرهنگی و معاونت سیاحتی و زیارتی در دوره‌ای که در وزارت ارشاد مسئولیت داشتم در آن وزارتخانه بود و با این حوزه‌ها آشنا هستم.»

نهادهای مختلف کشور باید با این وزارتخانه همراهی داشته باشند

او افزود: «نهادهای مختلف کشور باید با این وزارتخانه همراهی داشته باشند و امیدوارم این تجربه‌ای که من دارم به کار بیاید تا با نگاهی ملی و فرابخشی این مسئولیت را انجام دهم.»

وزیر پیشنهادی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کرد: «این وزارتخانه به‌دلیل فقدان نگاه نظری و ایدئولوژیکی که باید همه نیروها را همراه و همگرا کند و بتواند از همه نیروهای فکری و مدیریتی جامعه استفاده کند، متاسفانه دچار عقب‌ماندگی شده و مهجور و مغفول مانده است، در حالی که با قدری تلاش می‌تواند به عنوان جدی‌ترین زمینه صدور انقلاب و ارزش‌های اسلامی برای کشورمان باشد و بسیاری از دستاوردهای اقتصادی را به‌دنبال داشته باشد.»

نگاه من به اضلاع این مثلث مساوی، متعادل و ترازمند است

او افزود: «نگاه من به اضلاع این مثلث مساوی، متعادل و ترازمند است، هیچ کدام ارجحیت ندارند. این سه قسمت مکمل و وابسته هستند و هم‌افزایی دارند.»

مهندس ضرغامی بیان کرد: «برنامه خودم را در ۳۰ صفحه تقدیم کردم، وضعیت موجود را تبیین کردم و به تفکیک نقاط قوت، ضعف، تهدید و فرصت را احصا کردم و در جلسات متعددی که با جدی‌ترین کارشناسان، اساتید دانشگاه، نخبگان در حوزه وزارتخانه و جبهه انقلاب داشتم این برنامه را در کمیسیون‌های مختلف ارائه کردم که مورد توجه قرار گرفت، حتی این برنامه را رسانه‌ها منتشر کردند و بسیاری از صاحب‌نظران آن را مورد بررسی و نقد قرار دادند. مجموع نظرات دوستان را در اینجا ارائه کردم.»

او با بیان اینکه نکات خوبی هم به لحاظ ملی و هم استانی مطرح شده است، افزود: «۶۴ محور مهم استخراج کرده‌ام و ۲۸ پیشنهاد جدید و ارزشمند را امروز در اختیار کمیسیون‌ها قرار می‌دهم.»

او خطاب به مردمی که از طریق تلویزیون و رادیو این جلسه را پیگیری می‌کنند گفت: «مردم بدانند بسیاری از بحث‌های جدی کارشناسی در کمیسیون‌های تخصصی انجام شده و در صحن علنی با توجه به وقت محدود بیشتر ارجاعات و برخی هماهنگی‌ها عنوان می‌شود. ممکن است برخی بحث‌ها برای مردم اجمالی باشد که بدانند این موارد در ادامه بحث‌های قبلی مطرح می‌شود.»

میراث‌فرهنگی شناسنامه، تمدن و هویت ماست

مهندس ضرغامی با اشاره به اهمیت میراث‌فرهنگی کشور بیان کرد: «میراث‌فرهنگی شناسنامه، تمدن و هویت ماست، آن هم در دوره‌ای که بی‌هویتی توسط رسانه‌های پرنفوذ در حال ترویج است. جوان و نوجوان امروز باید با این پیشینه تمدنی آشنا شود.»

او میراث ملموس و ناملموس را دارای اهمیت دانست و افزود: «در میراث ملموس ۳۲ هزار اثر فرهنگی تاریخی ثبت ملی‌شده داریم. همچنین در حوزه ناملموس ۱۹۰۰ اثر ثبت شده است که مربوط به عادات، رفتار و فرهنگ بین مردم مربوط می‌شود.»

وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «ایرانی‌ها دارای بهترین فرهنگ ناملموس در سطح جهانی هستند، اما علت اینکه نتوانستیم آن طور که شایسته است در این حوزه توفیق داشته باشیم، انجام ندادن وظایف اصلی‌مان است.»

آیات قرآن به ما مسیر استفاده از میراث‌فرهنگی را نشان می‌دهد

مهندس ضرغامی با اشاره به آیات قرآن، ادامه داد: «این آیات به ما مسیر استفاده از میراث‌فرهنگی را نشان می‌دهد. در سوره مبارکه هجر آنجا که درباره عذاب الهی قوم لوت سخن می‌گوید. قرآن می‌فرماید ما خرابه‌های قوم لوط را سر راه قرار دادیم تا کاروانیان هنگام عبور ببینند و عبرت بگیرند.»

او با تاکید بر اینکه میراث‌فرهنگی ما باید سر راه و در دسترس باشد، بیان کرد: «این میراث ارزشمند باید به‌درستی معرفی شود. این بخش مهم کار رسانه‌ای جدی با توجه به رسانه‌های نوین می‌خواهد. ما باید پیام این میراث را انتقال دهیم. میراث چند هزارساله قبل و بعد از اسلام همه دارای پیام هستند.»

وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «تماشای کاخ شاهان هم عبرت آموزند و هم به تعبیر رهبر معظم انقلاب در تخت جمشید سرپنجه هنر ایرانی و اقتدار ایرانیان را می‌بینیم.»

او با بیان اینکه در کشور ما این عامل مهم همبستگی و اتحاد ملی تبدیل به جریانی دوقطبی شده است، ادامه داد: «شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران به خوبی هم افزایی این دو بخش را مطرح کرده و رهبر معظم انقلاب نیز بهترین و دقیق‌ترین تعبیرها را در این راستا ارائه کرده است.».

مهندس ضرغامی بر دوقطبی نکردن این فضا تاکید کرد و گفت: «همه این‌ها برای ما دارای ارزش و نشانگر عقبه و پیشینه تاریخی کشور هستند.»

گردشگری خانواده‌محور مورد تاکید من است

او در ادامه به ایجاد جاذبه‌های مکمل اشاره کرد و گفت: «یکی از کارهایی که باید به کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام شود، تکمیل امکانات اولیه در برخی مناطق است. در برخی مناطق حداقلی‌ترین خدمات و امکانات مخصوصا در گردشگری خانواده‌محور که مورد تاکید من است، وجود ندارد. این امور باید با سپردن مسئولیت به بخش خصوصی همراه با نظارت انجام شود.»

فقدان برندسازی از مشکلات جدی صنایع‌دستی است

وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره حوزه صنایع‌دستی نیز گفت: «درباره صنایع‌دستی نیز باید بگویم ۳۷۰ رشته صنایع‌دستی از ۴۶۰  رشته جهانی داریم اما به دلیل مشکل بازاریابی و فروش این بخش دچار مشکل شده و مهجور مانده است.»

او افزود: «در رقابت با برخی از کشورها دچار مشکل شده‌ایم، فقدان برندسازی از مشکلات جدی صنایع‌دستی است. ضمن این که نبود کاربردی‌سازی بخشی از این صنایع باعث شده که قسمتی از این‌ها تزئینی باشد و با توجه به مشکلات اقتصادی مردم از سبد خانوار به دلیل قیمت بالا حذف شده است.»

ضرغامی ادامه داد: «گاهی شاهدیم که صنایع‌دستی ما بسته‌بندی نامناسبی دارد. در مشاغل خانگی که حوزه جدی این بخش است، مشکل جدی داریم. در کمیسیون فرهنگی در این باره بحث کردیم و ان‌شاء‌الله با توجه به قانون فعلی و مکملی که خواهیم داشت این بخش را که بخش مهمی در اشتغال کشور است، تقویت می‌کنیم.»

او یادآور شد: «تامین مواد اولیه و ارزان و در دسترس و همچنین تسهیل عرضه و تقویت تقاضا جزو مسائل جدی ما در حوزه صنایع‌دستی است که در این مدت انجام می‌شود. پیشنهادهایی که در جزوه ارائه دادم اگر مورد توجه قرار گیرد، می‌توانیم با کمک شما ان‌شاء‌الله این مشکلات را رفع کنیم.»

مزیت‌های گردشگری ما در مقابل رقبا کم است

ضرغامی در ادامه صحبت‌های خود به حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: «درباره گردشگری نیز باید توجه داشته باشیم که گردشگری صنعت پیشران است و خدمات متنوعی در جهان ارائه می‌دهد و خدمات متنوع و گسترده‌ای نیز در کشور ما دارد. من به چند آمار جهانی اشاره می‌کنم که نشان می‌دهد واقعا درآمد اصلی بسیاری از کشورها از صنعت گردشگری است. ۱۰ و ۴ دهم درصد از تولید ناخالص جهانی از گردشگری است، ۱۰ درصد اشتغال جهانی مربوط به گردشگری و از هر پنج شغل یک شغل مربوط به گردشگری است. رشد تولید ناخالص داخلی جهانی به صورت میانگین ۳ درصد است، اما در حوزه گردشگری ۴ و ۶ دهم درصد است.»

وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اظهار کرد: «وقتی این‌ها را با آمار ایران مقایسه می‌کنیم، فاصله جدی دارد. صادرات نامرئی واقعا صفت خوبی برای این حوزه است. ورود گردشگر ربطی به تحریم ندارد. ارزآوری و اشتغال‌زایی به صورت گسترده در این حوزه وجود دارد، اما جای تاسف است که وقتی مزیت‌های رقابتی را در همسایه‌های خود نگاه می‌کنیم، می‌بینیم فاصله داریم. حتی در حالی که بهای دلار در کشور ما بالا رفته، تاثیری در گردشگری خارجی ندارد و این نشان می‌دهد که مزیت‌های گردشگری ما در مقابل رقبا کم است که دلار ارزان نمی‌تواند به گردشگری تکانی بدهد.»

او در ادامه گفت: «امارات، قطر، بحرین رژیم اشتغال‌گر قدس، عربستان، عمان و اردن درآمدهایشان از ما بیشتر است و خیلی فاصله دارد. ما فقط با لبنان، کویت و یمن قابل مقایسه شده‌ایم. اگر ما چاه نفتی به صورت مشترک مثلا در قطر داشته باشیم، اگر او برداشت کند و ما برداشت نکنیم همه به خوبی می‌دانند این سرمایه را از دست می‌دهیم، اما نگاه نمی‌کنند که سرمایه ارزشمندی را که در این حوزه وجود دارد و خیلی بیشتر از آن چاه نفت است، از دست می‌دهیم. اصلا متوجه نیستیم که باید این سرمایه را حفظ کنیم و استفاده کنیم.»

گردشگری حلال یک مزیت نسبی برای ماست

ضرغامی اضافه کرد: «توجه داشته باشیم حوزه‌های گردشگری برای ما مانند گردشگری طبیعت‌گردی، گردشگری فرهنگی، روستایی، سلامت، کشاورزی و …  بسیار مهم است و همه این‌ها را به صورت مفصل در کمیسیون‌های تخصصی بحث کردیم. سایر حوزه‌های گردشگری مانند گردشگری کسب و کار، خوراک، آموزشی، ورزشی، حلال، ماجراجویانه، شهری و دریایی همه جزو مزیت‌های ما هستند که باید به آن‌ها توجه جدی داشت.»

او یادآور شد: «من روز گذشته با نمایندگان هرمزگان جلسه داشتم ، ما ۱۱۰۰ کیلومتر ساحل داریم که اگر جزایر را نیز در نظر بگیریم در مجموع ۲۴۰۰ کیلیومتر در هرمزگان ساحل وجود دارد. گردشگری دریایی ما صفر است و ۳۰درصد بیکاری در آنجا ۳۰ وجود دارد، اما مگر می‌شود کسی کنار ساحل زندگی کند و بی‌کار باشد؟»

بسیاری از کشورها به دنبال گردشگری سالم و پاک و مبتنی بر ارزش‌های دینی هستند

وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: «همین الان بخش خصوصی و نهادهای مختلف از جمله نهادهای نظامی امکانات فراوانی دارند که اگر این امکانات در خدمت گردشگری قرار گیرد، می‌تواند فوق‌العاده برای ما مفید باشد. ضمن این که گردشگری حلال یک مزیت نسبی برای ماست، بر خلاف این که بعضی افراد احساس می‌کنند به دلیل برخی از محدودیت‌ها مشکلات جذب توریسم داریم، اتفاقا بسیاری از کشورها به دنبال گردشگری سالم و پاک و مبتنی بر ارزش‌های دینی هستند. ما حداقل زیرساخت‌ها را برای آن‌ها فراهم نکردیم.»

گردشگری جدی‌ترین حوزه برای همبستگی، وحدت و انسجام ملی است

ضرغامی در ادامه صحبت‌های خود گفت: «این حوزه جدی‌ترین حوزه برای همبستگی، وحدت و انسجام ملی است. ارتباط وسیع با مناطق محروم دارد زیرا بخش زیادی از حوزه گردشگری ما در مناطق محروم است. نگاه به این حوزه باید یک نگاه غیر‌سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ملی باشد. آحاد مردم را حول سه بخش این وزارتخانه می‌توانیم همگرا کنیم و همه را وحدت بدهیم. هر نوع نگاه سیاسی به این حوزه بلای جان و آفت این حوزه است.»

او صحبت‌های خود را با قرائت شعر به پایان رساند و خاطرنشان کرد: «من با یک شعر عرضم را به پایان می‌رسانم. این حوزه مثل حاکمیت مثل باران است/ باران که شدی مپرس این خانه کیست / سقف حرم و مسجد و میخانه یکیست / باران که شدی پیاله‌ها را نشمار / جام و قدح و کاسه و پیمانه یکیست.»

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.