اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

مهندس ضرغامی در همایش جایگاه بقاع متبرکه در جهاد تبیین:

گردشگری زیارتی برجسته‌ترین نوع گردشگری است/ جاذبه‌های گردشگری و بازارچه‌های صنایع‌دستی در کنار بقاع متبرکه ایجاد شود.

 

گردشگری زیارتی برجسته‌ترین نوع گردشگری است/ جاذبه‌های گردشگری و بازارچه‌های صنایع‌دستی در کنار بقاع متبرکه ایجاد شود

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، مهندس سید عزت‌الله ضرغامی امروز دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ در همایش «جایگاه بقاع متبرکه در جهاد تبیین» که با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، مدیران و اعضای هیئت‌امنای بقاع متبرکه و امامزادگان و جمعی از مدیران سازمان اوقاف در محل امامزاده صالح فرحزاد برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: «هر سه حوزه کاری که ما داریم با حوزه ماموریت شما وصل است، یک برنامه و یک مبنا دارد و ما دو مجموعه احساس یگانگی و وحدت می‌کنیم. کاملا طبیعی است، البته بقاع متبرکه ویژگی مقدس بودن هم دارد  که این موضوع بسی مهم است.»

او با اشاره به وظایف مشترک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان اوقاف در حوزه‌های مختلف افزود: «این دو دستگاه با هم دارای وظایف مشترک هستند که باید به آن توجه شود.»

مهندس ضرغامی ادامه داد: «اگر گردشگران خارجی را اینجا بیاوریم و به آن‌ها بگوییم یک برنامه برای گردشگری ایران بدهید، از نظر حرفه‌ای، گردشگری زیارتی و مذهبی را برای کشور ارائه می‌دهند.»

او گفت: «از نظر حرفه‌ای اگر بخواهیم صحبت کنیم حوزه‌های وسیعی در گردشگری داریم و در کنار طبیعت‌گردی، آثار تاریخی و… حتما بقاع متبرکه و گردشگری مذهبی جزو برجسته‌ترین نوع گردشگری از نظر حرفه‌ای است. مردم نیز اعتقادات عمیقی دارند و ما باید جاذبه‌های تکمیلی ایجاد کنیم تا این نوع گردشگری رونق یابد.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «بسیاری از حرف‌هایی که داریم و نیاز است که منتقل کنیم از این طریق ممکن است و می‌توان در بقاع متبرکه به مردم گفت. در حوزه گردشگری زیارتی ظرفیت‌های مهم دیگری لازم است ایجاد شود.»

مهندس ضرغامی اضافه کرد: «تقاضای من از همه شما این است که در کنار بقاع متبرکه جاذبه‌های گردشگری را اضافه کنید، چرا که گردشگری ما خانواده‌محور است. حتی افرادی که ممکن است حجاب مناسبی نداشته باشند به امامزاده‌ها علاقه‌مند هستند و برای زیارت به بقاع متبرکه می‌آیند. این جاذبه‌های گردشگری شامل موارد مختلفی است که می‌تواند مردم را برای سفر به بقاع متبرکه علاقه‌مند کند و اگر کسی خواست حالش خوب شود، امامزاده‌ها و بقاع متبرکه را برای سفر انتخاب کند.»

او در ادامه گفت: «جنبه‌های سلبی ما در برخی از بقاع متبرکه زیاد است و این رفتارهای سلبی می‌تواند سردی و فاصله به وجود آورد، در حالی که روی خوش، اخلاق خوب و رفتار پسندیده متولیان و خدام بقاع متبرکه می‌تواند در جذب افراد موثر باشد.»

مهندس ضرغامی یادآور شد: «در کنار ۱۵۰۰ بقاع متبرکه ثبت ملی شده، بخشی از بقاع متبرکه در اماکن بکر طبیعی هستند. من درخواست دارم که این ظرفیت و فرصت را درک کنید و از آن استفاده کنید. ما اینجا کمک می‌کنیم شوراهای شما و هیئت امنای شما در نقاط مختلف با ادارات کل ما هماهنگ باشند.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: «اولویت ما باید جایی باشد که هم طرفیت گردشگری دارد و هم ظرفیت مذهبی تا باعث شود شاهد گسترش و رونق گردشگری زیارتی باشیم. گردشگری زیارتی و مذهبی جزو اولویت ماست و البته تمام مدیریت این کار بر عهده شماست.»

او تاکید کرد: «جذابیت‌های بقاع متبرکه و امامزاده‌ها باید افزایش یابد، روایت‌گری و بیان داستان‌های شیوا در حوزه امامزادگان و بقاع متبرکه می‌تواند به افزایش زائران و گسترش گردشگری مذهبی کمک کند.»

مهندس ضرغامی اظهار کرد: در حوزه صنایع‌دستی نیز شما می‌توانید به ما کمک کنید. صنایع‌دستی یک گنجینه ارزشمند اعتقادی برای ماست. صنایع‌دستی را یک موضوع کامل اعتقادی در نظر بگیرید و این را تبیین کنید، خصوصا برای نسل جوان که در فضای مجازی به او بی‌هویتی یاد می‌دهند. ما این همه گنجینه هویتی داریم و باید در فضای مجازی از آن‌ها استفاده کنیم.»

او بیان کرد: «محل برپایی بازارچه‌های صنایع‌دستی می‌تواند در محل بقاع متبرکه باشد، به برکت این جلسه می‌توان هزار بازارچه صنایع‌دستی را در بقاع متبرکه سراسر کشور ایجاد کرد. ما در این باره آمادگی کامل داریم.»

مهندس ضرغامی خاطرنشان کرد: «در کنار گردشگری و صنایع‌دستی یکی دیگر از محورهای همکاری ما حوزه میراث‌فرهنگی است. ما دایه‌های دلسوزتر از مادر در حوزه صیانت از آثار تاریخی داریم، باید متولیان و خادمان امامزاده‌ها پاسداران صیانت از میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی و بقاع متبرکه باشند.»

زیبایی‌های هنری و بصری در بقاع متبرکه مورد توجه باشد

حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز در این همایش در سخنانی با اشاره به اهمیت و جایگاه بقاع متبرکه و امامزادگان در مناطق مختلف، گفت: «یکی از موضوعاتی که در حرم‌های امامزادگان و بقاع متبرکه باید به آن توجه شود، زیباسازی، نورپردازی و استفاده از زیبایی‌های بصری و هنری در این بقاع است.»

او با اشاره به نقش بقاع متبرکه در تبیین گفتمان انقلاب اسلامی، اظهار کرد: «همان‌ گونه که درباره هیئت‌های مذهبی هم قبلا گفته بودیم که هیئت سکولار نداریم، بلندترین پرچم‌های دفاع از انقلاب اسلامی نیز باید در بقاع متبرک به اهتزاز درآید.»

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، ادامه داد: «ما دارای زائرسراهای بسیار زیادی هستیم که در نقاط مختلف کشور فعالیت دارند و یک ظرفیت بسیار بزرگی است که البته باید سامان‌دهی شوند.»

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.