اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

تاکید اتحادیه اروپا بر اهمیت گردشگری برای بازیابی اقتصادی در سال ۲۰۲۲

 

تاکید اتحادیه اروپا بر اهمیت گردشگری برای بازیابی اقتصادی در سال 2022

پس از رکود جهانی ۳/۴ درصدی در سال ۲۰۲۰ و جهش ۵/۵ درصدی در سال ۲۰۲۱، پیش‌بینی می‌شود اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴ درصد و سپس در سال ۲۰۲۳ به میزان ۳/۵ درصد رشد کند. با توجه به اهمیت حوزه صادرات عمده، (تا پیش از شیوع کرونا، گردشگری پس از بخش‌های سوخت و مواد شیمیایی، سومین حوزه صادراتی بزرگ جهان به شمار می‌رفت) و با شناخت نقش گردشگری به عنوان منبع اشتغال و توسعه اقتصادی، انتظار می‌رود که بهبود این بخش باعث رشد در تمامی مناطق جهان شود.

زوراب پولولیکاشویلی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری، گفت: «توقف ناگهانی گردشگری بین‌المللی ناشی از همه‌گیری کرونا، بر اهمیت این بخش برای اقتصاد ملی و معیشت افراد تأکید کرده است. گزارش شاخص سازمان ملل از داده‌ها و تحلیل‌های UNWTO برای ارزیابی هزینه‌های ناشی از رکود گردشگری استفاده می‌کند و نشان می‌دهد که راه‌اندازی مجدد گردشگری در سال ۲۰۲۲ و پس از آن، چقدر اهمیت خواهد داشت.»

مشاغل، رشد اقتصادی و برابری

آخرین نسخه گزارش وضعیت اقتصادی و چشم‌انداز جهانی سازمان ملل متحد از داده‌های کلیدی UNWTO در مورد ورود گردشگران بین‌المللی و دریافت‌های گردشگری استفاده می‌کند تا نشان دهد که چگونه تأثیر همه‌گیری کرونا، در فراتر از این بخش احساس شده است. تعداد گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۲۰.۷۳ درصد کاهش یافت و به سطحی رسید که در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بود. در حالی که گردشگری در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ بهبودی ناچیزی را به ثبت رساند، ورودی‌های گردشگران بین‌المللی بین ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۱ همچنان ۲۰ درصد کمتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ و ۷۶ درصد کمتر از مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ بود.

بحران کرونا تأثیر مخربی بر اشتغال، از جمله در زمینه‌های هتلداری، خدمات مسافرتی و کسب و کارهای خرده‌فروشی داشته است. این امر تاثیر منفی بر گروه‌های آسیب‌پذیر، از جمله کارگران جوان و مهاجر، و همچنین کارگران با سطح تحصیلات و مهارت‌های پایین‌تر گذاشته است. تشدید شکاف جنسیتی، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، در این دوره مشهود است و زنان در مقایسه با مردان شاهد کاهش بیشتری در اشتغال و مشارکت نیروی کار هستند.

تنوع‌بخشی برای بهبود

گزارش سازمان ملل با تجزیه و تحلیل بیشتر نقش بخش گردشگری در بهبود اقتصادی، خاطرنشان می‌کند که بسیاری از مقاصد، به ویژه کشورهای وابسته به گردشگری، باید در طول سال ۲۰۲۲ و پس از آن، به گردشگری خود تنوع ببخشند. این نشریه با تکیه بر تحلیل UNWTO، نشان می‌دهد که چه تعداد از مقاصد در حال توسعه گردشگری داخلی و روستایی هستند تا به اقتصادهای محلی در مناطق روستایی و دچار رکود کمک کنند تا اشتغال‌زایی و حفاظت از منابع طبیعی و میراث‌فرهنگی و را در کنار توانمندسازی زنان، جوانان و بومیان افزایش دهند. علاوه بر این، گزارش سازمان ملل اشاره می‌کند که چگونه کشورهای در حال توسعه جزیره‌های کوچک می‌توانند گام‌هایی در راستای حفاظت از حق مشاغل و کارگران محلی در بهره‌مندی بیشتر از مزایای اقتصادی گردشگری بین‌المللی بردارند.

* ترجمه: اسدالله حقانی

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.