اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

میراث‌آریا بررسی می‌کند.

رویکردهای وزارت میراث‌فرهنگی برای سامان‌دهی بازار گردشگران عراقی

 

رویکردهای وزارت میراث‌فرهنگی برای سامان‌دهی بازار گردشگران عراقی

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، از آبان ماه که منع صدور روادید لغو و مرزها پس از ۱۹ ماه با هدف انتفاع فعالان گردشگری باز شد، عراقی‌ها جزو اولین گردشگرانی بودند که وارد کشور شدند. از آنجا که سالانه حدود ۴میلیون گردشگر از عراق وارد ایران می‌شود سروسامان دادن به این بازار، حذف دلال‌ها و سفر گروهی جزو اولویت‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گرفت.

ورود به موقع وزارتخانه

رزرو مراکز اقامتی مجاز در مرحله صدور ویزا از اولین پیش‌شرط‌هایی بود که این وزارتخانه در مذاکره با وزارت امور خارجه بر آن تاکید داشت و صدورویزا را منوط به آن عنوان کرد. رویکردی که در ابتدای کار به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها نتوانست عملیاتی شود و موجب اعتراضاتی شد؛ اما وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ورودی بموقع داشت.

در نخستین گام، نشستی در مشهد با حضور ۵۵ شرکت خدمات مسافرتی عراقی، محمود ادیب مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه، مجتبی کریمی سرکنسول ایران در کربلا برگزار شد که علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور و جواد موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی به نمایندگی از این وزارتخانه در این نشست حضور داشتند.

آغاز تماس آژانس‌های عراقی برای فرستادن گردشگران گروهی

سعید ولی‌زاده رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی خراسان درباره برگزاری این نشست به میراث‌آریا گفت: «دعوت از آژانس‌های عراقی که به همت مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی و با هدف حذف دلال‌ها و انجام سفر گروهی گردشگران عراقی به ایران انجام شد، اتفاقی مهم بود. پیش از این نشست شاهد برخی نابسامانی‌های به‌وجود آمده بودیم، اما در این نشست کنسولگرمان در کربلا قول مساعد داد که درخواست سفرها تنها از طریق آژانس‌های مسافرتی مجاز انجام شود.»

نشست‌های B۲B آژانس‌های مسافرتی دو طرف از دیگر محسنات این گردهمایی بود که در آن مذاکرات خوبی پیرامون هدف‌های مطرح شده صورت گرفت و آن‌طور که ولی‌زاده می‌گوید پس از این مذاکرات تماس‌ها‌یی از سوی عراقی‌ها برای فرستادن گروه‌های گردشگری آغاز شده و به زودی عراقی‌ها در قالب گروهی وارد کشور می‌شوند.

اقدامات وزارتخانه برای سامان‌دهی بازار گردشگران عراقی

در این نشست برخی سیاست‌ها و رویکردهای وزارتخانه از سوی شالبافیان مطرح شد که حمایت از شرکت‌های رسمی و قانونی عراقی، تقویت همکاری بین شرکت‌های دو طرف و طراحی سامانه‌ای با همکاری وزارت امور خارجه برای نظم دادن به این موضوع و صدور روادید از طریق خدمات ویزای الکترونیک از آن جمله بودند.

طراحی یک سامانه برای صدورویزای الکترونیکی و تنظیم یک سند همکاری

همچنین او برای تنظیم پیش‌نویس سند همکاری‌های گردشگری در حوزه ورود زائران و گردشگران عراقی از شرکت‌های عراقی خواست که اطلاعات درست و دقیقی ارائه دهند.

راه‌اندازی دفتر مشترک ایران و عراق در تمامی مبادی ورودی و خروجی پیشنهادی بود که از سوی معاون گردشگری کشور مطرح شد. سامان‌دهی چهار مرز زمینی و همکاری مدیران کل و بخش خصوصی برای برنامه‌ریزی گردشگران عراقی از دیگر اشارات شالبافیان بود که از روزهای اول لغو ممنوعیت صدور روادید و در وبیناری با مدیران کل استانی نیز بر آن تاکید کرده بود.

آژانس‌های عراقی نیز خواهان تنظیم تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت‌های ایرانی و عراقی برای رسمیت بخشیدن به سفرهای گروهی شدند و پیشنهاد کردند که مبادله گردشگر و زائر از طریق پروتکلی مشخص و به صورت قانونی، با ارائه مدارک سفر از سوی آژانس‌های مورد تایید دولت ایران انجام شود.

برگزاری تورهای آشناسازی برای معرفی سایر ظرفیت‌های ایران به عراقی‌ها

آشنایی فعالان گردشگری کشور عراق از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری کشوراز دیگر رویکردهایی‌ست که وزارت گردشگری در پیش گرفته و به‌ همین‌ منظور تورهای آشناسازی توسط ادارات کل استان‌های مختلف در حال برگزاری است. تا کنون استان‌های کردستان، کرمانشاه و خراسان‌رضوی و گلستان میزبان فعالان بخش خصوصی و اصحاب رسانه تخصصی کشور عراق بوده‌اند تا در قالب تورآشناسازی با ظرفیت‌ها، جاذبه‌ها و تاسیسات گردشگری سایر استان‌های کشور آشنا شوند. برگزاری این تورها می‌تواند مقاصد و محصولات گردشگری جدید و متنوعی را به گردشگران عراقی معرفی کند.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.