08 شهریور اخبار صنعت گردشگری
در نشست ابر رویداد پیادهروی اربعین از نگاه گردشگری مطرح شد:
پیادهروی اربعین بزرگترین رویداد زمانمحور و مکانمحور
معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گفت: اربعین به عنوان بزرگترین رویداد زمان محور و مکان محور، زمینهساز بروز برجستهترین اخلاق انسانی است.
به گزارش میراثآریا و به نقل از مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، علیاصغر شالبافیان در نشست ابر رویداد پیادهروی اربعین از نگاه گردشگری که با همکاری پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی در محل سالن خلیجفارس معاونت گردشگری برگزار شد، گفت: اکنون شاهد جابهجایی جاذبههای مکانمحور به جاذبههای زمانمحور هستیم. طیف برگزاری جاذبههای زمانمحور بسیار متنوع است. این جاذبه منبعث از ظرفیت تاریخی، طبیعی، میراث فرهنگی، آیینی و مذهبی وغیره است. این موضوع نشاندهنده این است که از این رویدادها به غیر از زمانمحوری، میتوان متناسب با ذائقه گردشگران استفاده کرد. در پایاننامهها به موضوع گردشگری زمانمحور کمتر توجه شده است و باید تمرکز بیشتری در این عرصه کرد.
او افزود: تصور میشود هرزمان که بخواهیم میتوانیم رویدادها را برگزار کنیم در صورتی که رویدادهای زمانمحور امکان برگزاری در هر زمانی را که بخواهیم نمیدهد. ما با توجه به ظرفیتها آییننامه ثبت رویدادهای کشور را تهیه کردیم. در این آییننامه مشخص میکند که چگونه یک رویداد باید برگزار شود؛ نقش برگزار کننده رویدادها را به شهرداریها دادیم، فرماندار به عنوان مسئول برگزاری رویداد و شهرداریها به عنوان یکی از ارکان برگزار کننده رویداد انتخاب شدند.
شالبافیان اظهارکرد: رویدادهای زمانمحور را مانند ثبت اماکن تاریخی ثبت میکنیم و اکنون حدود ۳۵۰ رویداد ثبت شدند. ما ظرفیتهای بسیاری در این زمینه داریم اما اگر این ظرفیتها ساماندهی نشود ممکن است به ضد خود تبدیل شوند. رویدادهای زمانمحور عامل وحدت هستند و هر چیزی که سبب جذب گردشگر میشود باید به آن توجه کرد. برداشت انار، گلابگیری، برداشت زرشک و غیره نمونههایی از رویدادهای زمانمحور کشاورزی هستند. این رویدادها نیازمند تولید محتواها هستند. رویدادهای زمانمحور باید هرکدام سطحبندی شوند زیرا بعضی به صورت بومی، منطقهای و ملی هستند.
معاون گردشگری با بیان اینکه طیف وسیعی از رویدادهای زمانمحور مذهبی هستند گفت: بزرگترین رویدادی که میتوان نام برد پیادهروی اربعین است که زمینهساز بروز برجستهترین اخلاق انسانی است.
وی اظهار کرد: ما نیز یک عضو از ستاد اربعین هستیم و در کنار سایر نهادها در این ستاد فعالیت میکنیم. پنج استان کشور به دلیل وجود مرز و ۱۲ استان به دلیل در مسیر زائران بودن درگیر اربعین هستند. امسال به دلایلی سفر با اتومبیل شخصی تبلیغ میشود و ناوگان عمومی کشور در اولویت دوم قرار میگیرد. باید توجه داشت که همانگونه که خیرین و مردم از وقت و مال خود دریغ نمیکنند باید این فرهنگ نیز ایجاد شود که حفاظت از جان زائران نیز مهم است و باید تدابیری اندیشید که زائران سلامت به موطن خود بازگردند.
راهپیمایی اربعین در ظرف گردشگری جای میگیرد
محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی نیز با حضور در این نشست بیان کرد: جاذبه، مرکز ثقل موضوع گردشگری است. رقابت در گردشگری بسیار زیاد است و مزیت، عامل اصلی برنده بودن در رقابت است و در مزیتها موضوع جاذبه بسیار مهم و محوری است. رویدادها جاذبههایی مزیتآور هستند و بسیاری از کشورها تلاش میکنند تا رویدادهایی را خلق کنند. در رابطه با رویداد کتابهای بسیاری در دنیا نوشته و از جهات مختلف به آن پرداخته شده است.
وی با بیان اینکه رویداد رها شده نداریم گفت: رویداد مدیریت میخواهد؛ جمعیت زیادی به دلیل یک رویداد از مکانی به مکان دیگری سفر میکنند که اندک نیستند به همین دلیل باید این جمعیت مدیریت شود.
ایمانی خوشخو اظهار کرد: گردشگری یکی از مؤلفههای فرهنگ است. گردشگر، یک رسانه است و پیامی را از مکانی به مکان دیگر منتقل میکند. رویدادها با موضوعات مذهبی بسیار نیستند. نسبت به رویکرد معنوی در گردشگری کمتر توجه شده است. همه افراد برای تقویت حال روحی خود سفر میکنند. روح یک پدیده غیرمادی است و به همین دلیل نیازمند بیکرانگی است و هدف اصلی سفر توجه به خواسته روح است بنابراین سفر یک امر معنوی است.
این مدرس گردشگری افزود: سفر در زمان شلوغی سبب فراغت روح نمیشود بلکه صرفاً جابهجایی فیزیکی رخ داده و سفرهای برنامهریزی نشده عموماً از این گونه است. اربعین یک رویداد مذهبی است که وابستگی زمانی و مکانی دارد و جمعیت بسیار زیادی در این رویداد حضور پیدا میکنند.
ایمانی خوشخو تأکید کرد: راهپیمایی اربعین تمام و کمال در ظرف گردشگری قرار میگیرد. گردشگری دینی و غیردینی در یک جا رخ میدهد و نباید از حوزه وزارت گردشگری تفکیک شود. نمیتوان صحبت از گردشگری کرد و الگوهای توسعه گردشگری را قبول نداشت.
وی ادامه داد: در رویداد بزرگ اربعین هدف مشخص است و در آن تجارت موضوعیت ندارد؛ چنین راهپیماییای در دنیا وجود ندارد. در رویدادها پذیرایی یکی از مشکلات اصلی است در حالی که ویژگی راهپیمایی اربعین این است که بخشی از افرادی که در این راهپیمایی شرکت میکنند خودشان از دیگران پذیرایی میکنند و میزبان و مهمان با هم در پذیرایی شریک هستند.
Sorry, the comment form is closed at this time.