اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

تدوین استانداردهای جدید برای اندازه‌گیری پایداری در گردشگری

تدوین استانداردهای جدید برای اندازه‌گیری پایداری در گردشگری

به‌گزارش میراث‌آریا، تلاش‌های جهانی در راستای اندازه‌گیری میزان پایداری در گردشگری (MST) می‌تواند در حوزه گردشگری، راهنمایی برای تولید داده‌های معتبرتر و قابل مقایسه در مورد نقش گردشگری در زندگی مردم، سیاره زمین و رفاه همگانی باشد. این چارچوب داده به سیاست‌گذاران و بخش خصوصی حوزه گردشگری کمک خواهد کرد تا به سیاست‌های نوآورانه خود شکل دهد و مدل‌های کسب و کارشان را به منظور بهبود پایداری، تغییر دهد.

دولت‌ها، مشاغل و مصرف‌کنندگان به معیارهای شفاف و قابل اعتماد نیاز دارند. این معیارها باید به روشی هماهنگ تولید شود تا بتواند عملکرد را به دقت محک بزنند، پیشرفت را برقرار، خط‌مشی‌ها را ساده کنند و اطمینان حاصل کنند که تمامی اقدامات و فعالیت‌ها، بر اساس یک خط‌مشی و سیاستِ گسترده‌تر همسو است.

اندازه‌گیری پایداری گردشگری که در سال ۲۰۱۶ توسط UNWTO با مشارکت کشورهای پیشرو، سازمان بین‌المللی کار و بخش آمار سازمان ملل راه‌اندازی شد، پاسخی از سوی بخش گردشگری برای رفتن به فراتر از صرفا تولید ناخالص داخلی به‌شمار می‌رود.

در سومین نشست، گروه کارشناسی متشکل از وزارتخانه‌ها، مؤسسات آماری، مقامات محلی، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی، نقشه راه بلندپروازانه‌ای را برای افزایش تلاش‌ها در  راستای نهایی‌سازی چارچوب آماری به‌منظور سنجش پایداری گردشگری و تأیید آن به عنوان استاندارد اندازه‌گیری جدید برای این بخش اتخاذ تعیین کردند.

این نشست با حضور نمایندگانی از ۲۸ کشور  (از جمله شش کشور غیرعضو سازمان جهانی گردشگری)، رکورد جدیدی در تعداد شرکت‌کنندگان بود که نشان می‌دهد MST در این دوران اهمیت بالایی پیدا کرده است.

پایلوت‌های MST

یک سمپوزیوم در مورد تجربیات کشورها، که بلافاصله بعد از نشست گروه کارشناسان برگزار شد، کارهای پیشگامانه کشورها و مقاصد داخلی را به نمایش گذاشت. به همین مناسبت،UNWTO  همچنین نشریه «سنجش پایداری گردشگری: درس‌هایی از طرح‌های آزمایشی» را راه‌اندازی کرد.

پایلوت‌هایMST  نشان می‌دهد که امکان اندازه‌گیری متفاوت عناصری که پایداری گردشگری را تشکیل می‌دهند از جنبه‌های زیست‌محیطی و اجتماعی گرفته تا اقتصادی، با یک چارچوب یکپارچه وجود دارد.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.