اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور در گفت‌وگو با میراث‌آریا تشریح کرد.

برنامه‌های معاونت گردشگری برای مدیریت یکپارچه گردشگری سلامت/ درآمد سالیانه ۳,۵ میلیارد دلاری در افق ۴ ساله

برنامه‌های معاونت گردشگری برای مدیریت یکپارچه گردشگری سلامت/ درآمد سالیانه 3.5 میلیارد دلاری در افق ۴ ساله

خبرگزاری میراث آریا: موضوع ساماندهی شرکت‌های حوزه گردشگری سلامت از جمله مسائل مهمی است که معاونت گردشگری برنامه‌های زیادی برای ساماندهی و ارتقاء آن دیده است و در همین زمینه سند راهبردی گردشگری سلامت نیز به امضای هیات دولت رسیده و به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شده است. در همین رابطه با «دیاکو عباسی» دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور گفت‌وگویی داشته ایم که در ادامه می خوانید:

قطع موازی کاری و صدور مجوز شرکت‌ها از سوی وزارت میراث‌فرهنگی

عباسی به یکی از بندهای مربوط به وظایف وزارت بهداشت و درمان در سند مذکور اشاره کرد و افزود: براساس این بند مجوز دفاتر و شرکت‌های خدمات گردشگری سلامت توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صادر می‌شود و موازی کاری که در گذشته وجود داشت از بین می‌رود. همچنین مجوزهایی که در گذشته از سوی وزارت بهداشت و درمان در این خصوص صادر شده توسط معاونت گردشگری، ساماندهی و در مسیر ضابطه‌مند شدن قرار می‌گیرند.

تفاهم‌نامه‌ای که تکالیف را روشن می‌کند

وی به تنظیم تفاهم‌نامه‌ای در راستای مدیریت بازار گردشگری سلامت، اشاره کرد و گفت: این تفاهمنامه که به وزارت بهداشت و درمان ارسال شده در چهار بخش اصلی بازاریابی و تبلیغات، آموزش و توسعه منابع انسانی، زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری و نظارت بر اکوسیستم گردشگری سلامت تنظیم شده و تکلیف بسیاری موضوع‌ها از جمله نحوه فعالیت شرکت‌های تسهیل‌گری را روشن می‌کند.

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور، تصریح کرد:‌ برنامه‌ای مشترک ذیل هرکدام از این چهار بخش تعریف شده است که کارها را با اراده و عزم بین بخشی جلو ببریم.

او ابراز امیدواری کرد این ساماندهی موجب رفع مشکلات این حوزه شود.

طراحی سیستمی یکپارچه برای ساماندهی گردشگری سلامت

عباسی در اشاره به چالش‌های این حوزه نداشتن الگوی صحیح مدیریتی و عدم سازماندهی در سطح ملی را از مبنایی‌ترین چالش‌های این حوزه طی بیست سال گذشته عنوان کرد و افزود: برنامه‌ راهبردی و عملیاتی برای حل مسائل این صنعت داریم و به دنبال طراحی سیستم منسجم مدیریتی که براساس آن راهبری کلیت توسعه گردشگری سلامت در سطح ملی و بین دستگاهی انجام شود، هستیم.‌

برای برندسازی در کشورهای هدف برنامه داریم

او از عدم تبدیل کشور به مقصد گردشگری سلامت در سطح بین‌الملل به عنوان دیگر چالش این حوزه نام برد و ادامه داد: در طول چند سال گذشته نتوانستیم در سطح بین‌المللی بازارسازی کنیم و زیرساخت‌های لازم را برای فعالان این حوزه در بازارهای هدف ایجاد کنیم.

عباسی با بیان اینکه در مسیر برندسازی ملی گردشگری سلامت گام‌های خوبی برداشته نشده است، تصریح کرد: برند ما در بازارهای هدف به خوبی شناخته نشده است، برای برندینگ و تبلیغات از طریق حضور پررنگ‌تر در پلتفرم‌های بین‌المللی برنامه جدی داریم که کسب و کارها، شرکت‌ها و مراکز درمانی را معرفی کنیم و برند گردشگری سلامت را در سطح بین‌المللی بشناسانیم.

توانمدسازی فعالان بخش خصوصی برای رقابت بین‌المللی

آموزش و توانمند کردن شرکت‌ها، استارت‌آپ‌ها، دفاتر و مراکز درمانی برای رقابت در سطح بین‌المللی که به مسیری ثروت‌مندساز بینجامد، از دیگر برنامه‌های مورد اشاره دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور بود.

ارتقای جایگاه حقوقی شورای راهبری گردشگری سلامت

وی همچنین به ارتقای جایگاه قانونی و حقوقی شورای راهبری گردشگری سلامت در بدنه دولت اشاره کرد و گفت: با ارتباطاتی که با سازمان برنامه و بودجه داریم پیگیر ارتقای جایگاه حقوقی این شورا در بدنه دولت همچنین مشخص کردن جایگاه آن در برنامه هفتم توسعه هستیم.

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور این امر را گامی مهم برای اولویت‌بخشی به برنامه‌های شورای راهبری از سوی دستگاه‌های مرتبط عنوان کرد.

اجرای پایلوت سامانه ثبت و پذیرش گردشگری سلامت

عباسی از نظارت به‌عنوان چالشی دیگر نام برد و افزود: سامانه ملی ثبت و پذیرش گردشگری سلامت به‌منظور تقویت نظارت بر اکوسیستم گردشگری سلامت طراحی شده و به زودی در برخی استان‌ها اجرایی می‌شود.

او همچنین این پلتفرم را برای تعامل بیشتر و اثربخش فعالان دارای مجوز قانونی مناسب ارزیابی دانست.

فاکتورهای معاونت گردشگری برای صدور مجوز 

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت با بیان اینکه ۶۰۰ دفتر مجوز بند ب مجوز فعالیت گردشگری سلامت را دارند، ادامه داد: در حال حاضر که بنا بر مصوبه دولت مجوز تنها از سوی معاونت گردشگری صادر می‌َشود شرکت در دوره جامع آموزشی، داشتن قرارداد با مراکز درمانی دارای مجوز IPD، داشتن بیزینس پلن و مشخص بودن کشورهای مورد هدف به همراه برخی تعهدات محضری از جمله شروط اساسی برای صدور مجوزها از سوی معاونت گردشگری است.

نظارت استانی از طریق الگوی عملیاتی مدیریت گردشگری سلامت

او در توضیح چگونگی نظارت بر فعالیت این دفاتر گفت: نظارت از طریق معاونت گردشگری ادارات کل استانی انجام و گزارش‌ها در قالب جداول مشخص به‌صورت ماهیانه به ستاد ارائه داده می‌شوند.

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت به طرحی تحت عنوان الگوی عملیاتی مدیریت گردشگری سلامت اشاره و تصریح کرد: برای مدیران کل استانی مشخص کرده‌ایم که چه ساختاری داشته باشند و برچه اساس گردشگری سلامت را در استان‌ها مدیریت کنند.

تشکیل کمیته‌های استانی با حضور نماینده‌ نهادهای مربوطه

عباسی با اشاره به تشکیل کمیته‌هایی تحت عنوان گردشگری سلامت در استان‌ها، افزود: این کمیته متشکل از نمایندگانی از علوم پزشکی، اداره کل میراث‌فرهنگی، استانداری و نظام پزشکی است.

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور درباره آمار گردشگران سلامت، گفت: گردشگران این حوزه با دو هدف درمانی و تندرستی بیشتر از کشور عراق، افغانستان، عمان، آذربایجان، قطر و بحرین برای عمل‌های زیبایی، پیوند اعضا، کبد، چشم‌پزشکی، درمان ناباروری با آی وی اف، قلب و عروق، تندرستی و آب درمانی وارد کشور می‌شوند.

مراجعه یک سوم گردشگران سلامت به مراکز قانونی

عباسی تعداد ویزاهای درمانی صادر شده از سوی وزارت امور خارجه را ۳۵۰ هزار ویزا عنوان کرد و افزود: از نظر آماری این مشکل وجود دارد. آمار اصلی ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر است، اما ‌این افراد با ویزای درمان به کشور نمی‌آیند و به مراکز و کلینک‌های فاقد مجوز و زیرپله‌ای مراجعه می‌کنند.

۲۱۰ بیمارستان دارای IPD و ۴۰۰ مرکز آب درمانی در کشور

او همچنین از شیراز، مشهد، یزد، تبریز، ارومیه اهواز، رامسر، اردبیل، کرمانشاه، تهران، اصفهان و سنندج با محوریت کردستان عراق به‌عنوان شهرهایی با بیشترین ظرفیت در حوزه گردشگری سلامت نام برد و تعداد بیمارستان‌های دارای مجوز IPD را ۲۱۰ عدد و مراکز آب درمانی را ۴۰۰ عدد در سراسر کشور اعلام کرد.

درآمد یک میلیارد دلاری پیش از کرونا/ ده هزار دلار متوسط هزینه‌کرد هر گردشگر درمانی

گردشگری سلامت درآمد سالانه کشور را از بخش گردشگری پزشکی که با اهداف درمانی به کشور می‌آیند تا قبل از پاندمی کرونا حدود یک تا یک میلیارد و دویست میلیون دلار اعلام کرد و افزود: گردشگران پزشکی حدود چهار برابر دیگر گردشگران هزینه می‌کنند و بین هشت تا سیزده هزار دلار متوسط هزینه کرد گردشگرانی است که با هدف درمان وارد کشور می‌شوند.

عباسی با اشاره به اینکه این گردشگران می‌توانند سود قابل ملاحظه‌ای را برای شرکت‌ها به همراه داشته باشند، ادامه داد: پیش‌بینی این است در صورت سازماندهی و عملیاتی‌سازی برنامه‌ها همچنین استمرار ارتباطات قوی بین دستگاه‌های مرتبط با گردشگر سلامت در چهار سال آینده این درآمد به سه تا سه و نیم میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

انسجام و  تعامل بین‌بخشی برای رسیدن به افق چهارساله

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور در پایان با اشاره به اینکه این شورا از چهار وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، بهداشت، درمان و آموزش، امور خارجه و اطلاعات تشکیل شده است، افزود: این چهار دستگاه در طول این زنجیزه با هم در ارتباط‌اند و در کنار یکدیگر موضوعات و برنامه‌های گردشگری سلامت را با عزمی بین‌بخشی و تعامل بین دستگاهی به‌صورت مکمل با سه هدف عملیاتی‌سازی گردشگری سلامت در استان‌ها، تقویت سیستم نظارتی و ایجاد ساختار مدیریتی منسجم در سطح کشور پیش می‌برند و این حوزه را راهبری می‌کنند.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.