اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

امامزاده «آقا علی عباس» را کجای اصفهان زیارت کنیم؟

امامزاده «آقا علی عباس» را کجای اصفهان زیارت کنیم؟

به گزارش میراث آریا، وزیر میراث‌فرهنگی در سفر خود به استان اصفهان از امام‌زاده آقا علی عباس(ع) و شاهزاده محمد(ع) بازدید کرد. سالانه بیش از ۵ میلیون نفر گردشگر مذهبی از شهر بادرود و امام‌زاده واجب‌التعظیم آن بازدید می‌کنند.
در فاصله ۸ کیلومتری شهر بادرود و در ۳۸ کیلومتری شمال شرقی شهر نطنز در دل کویر، آرامگاه و آستان دو بزرگوار از سلاله پیغمبر اکرم (ص) به نام امامزاده آقاعلی عباس و امامزاده محمد (ع) از فرزندان حضرت امام موسی کاظم (ع) و برادران حضرت ثامن الائمه علی ابن موسی الرضا (ع) و حضرت معصومه (ع) قرار دارد. این مکان در گذشته محل زندگی هیچ زی حیاتی نبوده و به برکت این دو بزرگوار محل عاشقان به اهل بیت عصمت و طهارت گردیده است و سالیانه عده کثیری از زائرین از اطراف و از سراسر کشور اسلامی ایران به زیارت مرقدشان مشرف می شوند.

زندگینامه امامزادگان

بر اساس کتب قدیمی و تاریخ این دو امامزاده عالی مقام به اتفاق حضرت شاهچراغ (ع) که بارگاهشان در شیراز پذیرای زائران است و عده دیگری از سادات و موالیان به منظور ملاقات برادر بزرگوار خود حضرت امام رضا (ع) به ایران آمدند و در راه به حوالی کاشان رسیدند، که در آن زمان فرمانروایش عبدالجبار طبرسی نامی از زمره دوستان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بوده است. عبدالجبار به محض اطلاع از ورود ایشان به خدمتشان رسیده و پس از بردن آنها به منزل خود به مدت ۱۷ شبانه روز از آنها پذیرائی کرد . او به دلیل عدم اطمینان به گفتار مأمون خلیفه عباسی آنها را از رفتن به طوس بازداشته و اظهار کرده که اقوال و کردار مأمون روی حساب سیاست سلطنتی خود استوار است، فعلاً بمانید تا خبر صحیح برسد

آن‌ها مدتی در حوالی کاشان و فین ماندند، سپس حرکت کرده تا روستای یزدلان و از آنجا به روستای بادافشان (بادرود امروزی) رسیدند. فرمانرواهای این نواحی نیز از آنها به شایستگی پذیرایی کردند و آنها در زمان ماندن در روستاها افراد زیادی را با خود همراه کردند.

پس از شنیدن خبر شهادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در روز چهارشنبه هفتم ربیع الاول سال ۲۰۳ هجری آنها اقامه عزا نمودند. مردم آن نواحی برای عرض تسلیت خدمت امامزادگان رسیدند تا مدت چهل روز گذشت؛ سپس آنها را به حمام برده و لباس عزا را از تنشان بیرون آوردند؛ پس از چندی توقف در قلعه بادافشان با قصد برگشت به وطن به راه افتادند .

خبرچینان خبری مبنی بر اینکه برادران حضرت امام رضا (ع) قصد آمدن به طوس برای گرفتن انتقام خون برادرشان را دارند، به گوش مأمون رسانیدند. مأمون از شنیدن چنین خبری به وحشت افتاد و فرمان داد تا لشکری بر سر راه آن‌ها قرار گرفته و فرزندان امام موسی کاظم (ع) را به قتل برسانند.

طبق نقل قول ها، روز چهاردهم جمادی الاولی سال ۲۰۳ هجری بود که امامزادگان از بادافشان در حال کوچ بودند که لشکر مأمون رسیده و پس از محاصره ، آب و نان را از ایشان و اصحابشان منع کرده است. پس از گذشت چندین روز اصحاب آن دو بزرگوار ، یک به یک به شهادت رسیدند.

آن دو بزرگوار در نیمه شب به قصد فرار از بادافشان بیرون آمده تا بلکه بتوانند خود را از شر لشکر مأمون نجات بدهند و به وطن خود باز گردند. پس از طی مقداری از راه، در محلی گم شدند و پس از طلوع صبح خود را پشت حصار قلعه بادافشان دیدند. در این لحظه بود که این دو بزرگوار فرمودند: انالله وانا الیه راجعون.

لشکر مأمون دور آنان را گرفتند اما نوادگان پیامبر (ص) تسلیم نشده و چنان شجاعتی به خرج دادند که باعث حیرت و تعجب گردید . عده ای را به خاک افکندند و وقتی سپاه ناتوان شد، جدایی بین آن دو بر آمدند . حضرت شاهزاده محمد (ع) بر آن جماعت حمله کرد، و عده‌ای را هلاک نمود. ناگاه یکی از سپاهیان مأمون از کمین‌گاه بیرون آمده و شمشیرش را بر کتف مبارک آن حضرت فرود آورد و او را از اسب به زمین انداخت. سپاهیان دور بدن نازنین او را گرفتند و با شمشیر و خنجر پاره پاره نموده و به شهادت رساندند.

سپس همه سپاهیان به سوی حضرت علی عباس (ع) حمله ور شدند. او نیز بر دشمنان تاخت تا آن که از کثرت جراحات وارده بر بدن و خونریزی زیاد از اسب روی زمین افتاد. سپاهیان با شمشیر و نیزه و خنجر، بدن مطهر حضرت علی عباس (ع) را قطعه قطعه کردند و او را به شهادت رساندند.

و اینگونه شد که آن دو بزرگوار با شکم گرسنه و لب تشنه همانند جد بزرگوارشان اباعبدالله الحسین (ع) به فیض شهادت نائل آمدند. به طوری که نقل شده اجساد مطهر این دو امامزاده چندین شبانه روز در آن بیابان افتاده بود و کسی جرات دفن آنها را نداشت تا اینکه شیرزنان خالدآباد به قصد دفن آنها رفتند و مردان نیز به کمک آنها شتافتند و آن دو بزرگوار عالی مقام را در محلی که اکنون بارگاه مجلل ایشان است به خاک سپردند.

معماری بارگاه

این بارگاه مقدس در مجموعه‌ای با زیربنای ۳۶۰۰۰ مترمربع قرار گرفته است که ۵۰۰۰ متر مربع آن مربوط به ساختمان حرم مطهر و صحن‌های آن می‌باشد . از تمام زیربنا تنها ۱۳۰۰۰ متر مربع آن با کمی تغییرات و مطابق طرح احداث گردیده است .

امامزاده از دو طبقه تشکیل می شود که ۱۰ رواق و ۴ درب ورودی دارد .ارتفاع گنبد ۴۵ متر و قطر آن ۲۳ متر است. تمام گنبد مزین به هنر کاشی‌کاری است. در دو طرف گنبد زیارتگاه نیز دو گلدسته به ارتفاع ۴۰ متر و قطر ۳/۵ متر قرارگرفته است. آینه‌کاری و گچ‌کاری نمای داخل گنبد و فضای بارگاه ملکوتی امامزاده آقا علی عباس و شاهزاده محمد (ع) نشان از ظرافت و دقت دستان هنرمندان کشورمان دارد .ضریح حرم با ابعاد ۴ در ۵ متر بسیار چشم نواز و از جنس طلا است و سنگ مزار امام زادگان در داخل آن قرار دارد.

در طبقه فوقانی حرم، موزه امامزاده به مساحت ۱۵۰ متر مربع و کتابخانه‌ای به مساحت ۱۰۰ مترمربع و ۳۰۰۰ جلد کتاب به منظور استفاده زائران قرار دارد در قسمت جنوبی صحن مطهر، ساختمانی به عنوان مرکز فرهنگی‌ قرآنی برای عموم مردم در نظر گرفته شده است. در گوشه غربی صحن جهت برخورداری زائرین و مسافرین از خدمات درمانی و پزشکی، دارالشفای زیارتگاه و در گوشه پایین صحن نیز گلزار شهدای گمنام قرار داشته که مورد توجه و تکریم زائرین این بارگاه قرار دارد.

امکانات صحن

هرچند که سفرهای زیارتی به عنصر ایمان مزین هستند اما هر زائری برای سفر نیاز به امکاناتی در مقصد دارد  تا فضای فرهنگی نیز در کنار فضای معنوی برای او ایجاد شود . بدین منظور در طبقه فوقانی حرم ، موزه امامزاده به مساحت ۱۵۰ متر مربع  و کتابخانه‌ای به مساحت ۱۰۰ متر و ۳۰۰۰ جلد کتاب به منظور استفاده زائران قرار دارد که در حال حاضر بخش کتابخانه به علت ساماندهی در دسترس نیست.

در قسمت جنوبی صحن مطهر ساختمانی به عنوان مرکز فرهنگی‌ قرآنی برای عموم مردم در نظر گرفته شده است .در گوشه غربی صحن جهت برخورداری زائرین و مسافرین از خدمات درمانی و پزشکی، دارالشفای زیارتگاه خصوصا در ایام تعطیل و اعیاد و سوگواری در خدمت زائرین است. در گوشه پایین صحن نیز  گلزار شهدای گمنام قرار داشته که مورد توجه و تکریم زائرین این بارگاه قرار دارد.

امکانات مجموعه

سفره خانه حضرتی که با هزینه مرحوم حاج ابراهیم سرشکی بنا و در ۲۸ صفر ۱۳۸۷ رسما افتتاح شده است در دو طبقه مجهز به آشپزخانه بزرگ با تمامی امکانات آشپزی و ظرفیت سرویس دهی به ۱۰ هزار نفر در هر وعده و همچنین دو سالن بزرگ اماده ارائه خدمات به زائرین است.

پارکینگ محصور آستان در ضلع غربی مجموعه قرار دارد و علاوه بر آن پارکینگ روبروی میدان گل با ظرفیت اسکان ۱۰۰۰ خودرو، و پارکینگ واقع در پشت میدان گل با ظرفیت ۵۰۰۰ خودرو، و جنب پارک کویری که هنوز آماده بهره برداری نگردیده است؛ آماده استفاده زائرین گرامی می باشد.

فضاهای سبز خارج از صحن امکانات خوبی را برای مسافران دارد . میدان گل نزدیک بلوار ورودی و روبروی باب آقا علی عبّاس و شاهزاده محمد « علیهما السلام » قرار گرفته و دارای سکو های استراحت است . پارک کویری به مساحت ۲۰ هکتار در ضلع جنوب غربی و ابتدای بلوار خروجی وجود دارد و دارای یک حلقه چاه می باشد که با ایجاد سایه و هوای مناسب جهت تلطیف هوای آستانه و پذیرایی از مسافران آماده شده است.

مزرعه ای با وسعت ۲۳ هکتار در فاصله ده کیلومتری غرب آستان احداث شده که محصولاتی از قبیل انار، پسته، غلّات و علوفه برای دامها تولید می کند. عواید حاصله از محصولات پس از فروش صرف هزینه های آستانه می گردد.

یک واحد مرغداری متشکل از دو سالن با ظرفیت پرورش ۱۴ هزار جوجه مرغ واقع در کنار جاده سرآسیاب نرسیده به اتوبان کاشان – اصفهان ایجاد شده و متعلق به آستان است.
برج کفتر خانه به شکل مربع سطح آن ۳۰ متر و ارتفاع آن ۶ متر می باشد. این برج آجری می باشد و به صورت شبکه شبکه مخصوص کبوتران در قسمت پشت حمام و جنب کمربندی آستان ساخته شده است.

علاوه بر این ۴۰۰ باب زائرسرای مفروش و مجهز به پنکه سقفی، ۹ باب سوئیت برای مهمانان رسمی ، ۳ سالن ، انبار ظروف (شامل ظروف غذا ، وسایل پخت وپز، یخچال ، گاری مخصوص حمل بار، ویلچر، فرش، و …) ، حمّام (مجهز به ۲۰ دوش و آبگرمکن خورشیدی و ظرفیت خدمت رسانی ۱۰۰۰ نفر در روز ) ، نانوایی ، سرویس های بهداشتی ، مخابرات (شامل دفتر مخابراتی، ۸ باجه تلفن کارتی و همچنین جایگاههای ویژه شارژ تلفن همراه) ، شهر بازی ، بازار و کشتارگاه ( جهت ذبح نذورات) ، امکاناتی است که در این مجموعه قرار دارند و در حال حاضر کمپ گردشگری نیز در حال ساخت می باشد.

چاه های آب مجموعه

پنج حلقه چاه در نقاط مختلف وجود دارد که سر سبزی و طراوت خیره کننده ای را به این آستان در دل کویر لوت ایران بخشیده است.

این چاه ها عبارتند از:
*چاه شماره یک واقع در پشت بهزیستی بادرود که تا قبل از بهمن ۸۷ آب آشامیدنی آستان را تامین می کرد هم اکنون جهت مصارف کشاورزی استفاده می شود.این چاه به همت یک ارمنی که مورد توجه امامزادگان قرار گرفته بود ، ایجاد شده است.
*چاه شماره دو واقع در پشت پارکینگ و جنب کمپ گردشگری که برای تامین آب فضای سبز و کشاورزی کاربرد دارد.
*چاه شماره سه واقع در پشت آستان و مجموعه فرهنگی در شمال غربی که جهت آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد.
*چاه شماره چهار واقع در پارک کویری که از آن برای تامین آب فضای سبز پارک و مصارف کشاورزی استفاده می شود.
*چاه شماره پنج که واقع در مرغداری است و نیازهای آن واحد را برطرف می کند.

موقعیت مکانی

آستان امامزادگان آقاعلی عباس و شاهزاده محمد (ع) در فاصله ۸ کیلومتری شهر بادرود و در نزدیکی خالدآباد و ۳۸ کیلومتری شمال شرقی شهر نطنز قرار دارد و به فاصله ۱۶ کیلومتری به جاده ترانزیت بندرعباس ـ تهران، وصل شده و در حد فاصل ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی کاشان و ۶۰ کیلومتری شمال غربی اردستان است.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.