اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

وزارت گردشگری در مسیر اجرای طرح سفر ارزان/ تفاهمنامه‌ها و‌مذاکرات در حال انجام است.

وزارت گردشگری در مسیر اجرای طرح سفر ارزان/ تفاهمنامه‌ها و‌مذاکرات در حال انجام است

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، سفر بخش بزرگی از زندگی خانوادگی ماست. سفر خانوادگی نه تنها موجب تقویت روحیه بلکه موجب نزدیکی واستحکام روابط عاطفی بین اعضا، یادگیری مهارت‌های جدید و رشد فردیمی‌‌شود. از این سو قرارگرفتن سفر در سبد فرهنگی خانواده امرمهمی‌ست که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تعریفسیاست گسترش سفرهای ارزان قیمت داخلی برای اقشار کم‌تر برخوردارجامعه آن را در دستور کار خود قرار داده است.

گردشگری حق همه مردم است و همه باید بتوانند کردشگری کنند و به سفر بروند. حال که گردشگری حق همه مردم است؛حتی طبقه فرودست اقتصادی هم باید کفی از سفر را داشته باشد.

این‌ها صحبت‌های عزت‌الله ضرغامی در برنامه تلویزیونی جهان‌آرا است.

او‌ با تاکید بر این موضع خود می‌گوید: «ما از همان روزهای اول روی گردشگری ارزان قیمت برنامه‌ریزی کرده‌ایم و درآینده نزدیک از خروجی‌های آن خواهم گفت.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این مصاحبه به واگذاری اجرای سیاست سفر ارزان به بخش‌‌هایی ازوزارتخانه از جمله شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی اشاره می‌کند و می‌گوید : «ظرفیت‌هایی رابرای بلیت و مراکز اقامتی ارزان شناسایی و هماهنگ کرده‌ایم و مذاکراتی با نهادهای مختلف برای گرفتن مراکز اقامتی،مهمان‌پذیرها، هتل‌های درجه دو و سه انجام گرفته است.»

مهندس ضرغامی بر استفاده از ظرفیت‌ سایر دستگاه‌ها در راستای اجرای سیاست سفر ارزان  تاکید دارد و از مدلی درگردشگری ارزان  با عنوان «گردشگری تعالی‌بخش» نام می‌برد.

«گردشگری تعالی بخش» که در  ۱۵ مدل گردشگری تعریف شده است و هریک از آن‌ها به تدریج وارد فاز اجرایی می‌شود، به هر نوع گردشگری گفته می‌شود که به بخش‌ها و صنایع مختلف با موضوع گردشگری نگاه جدیدی داشتهباشد و موجب آورده برای گردشگر شود. در این مدل گردشگری قرار بر این است که امکانات سایر دستگاه‌ها و نهادها دراختیار عموم مردم گذاشته شود و علاوه بر سرگرمی و ارزانی سفر، ایجاد تنوع و رقابت، اهدای تسهیلات، ارتقایمحتوای سفر مورد توجه قرار گیرد.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های اجرای این طرح، توافق با برخی دستگاه‌های مرتبط است که در این رابطه بخشی از توافق‌هاانجام شده و یا در حال انجام است. از جمله این اقدامات می‌توان به انعقاد تفاهمنامه با وزارت تعاون در رابطه باتعاونی‌ها، بنیاد علوی برای اهدای تسهیلات به مناطق محروم، گفت‌وگو با بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ومذاکره با مجموعه اوقاف برای در اختیار گذاشتن چهار هزار اقامتگاه تحت اختیارش برای سفرهای ارزان قیمت و متنوع اشاره کرد.

همچنین احصا ۳۰ قطب کشاورزی از ۵۰۰ نقطه در کشور و‌ برنامه‌ریزی برای اجرای تورهای چندروزه در  این مناطق و‌ تجربه زندگی در کنار اهالی بومی و قرار گرفتن در جریان مراحل برداشت محصولاتشان از دیگراقدامات در حال انجام است.

باید متذکر شد که استفاده از خدمات سایر دستگاه‌ها به معنای مصرف رایگان نیست، بلکه هدف این است  که از تنوعامکانات در اختیار دستگاه‌های دولتی در جایی استفاده شود که تمامی مردم مصرف کنند آن‌ها باشند. نگاه و راهبردوزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز بر این است که گردشگری برای مردم تولید کسب و کار کند، سفر درسبد فرهنگی خانواده‌ها قرار گیرد و برای مردم آورده داشته باشد.

نگاه گردشگری تعالی‌بخش نیز این است که با اجرای مدل درست کسب و کار همراه با هم‌افزایی کل فرایند گردشگری باارزش افزوده ویژه همراه شود و‌ مردم از منافع آن منتفع شوند.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.