06 مهر اخبار صنعت گردشگری
دوازدهمین نمایشگاه صنایعدستی، گردشگری و صنعت هتلداری روزنهای به توسعه پایدار اصفهان
دورنمای فعالیت صنایعدستی و صنعت گردشگری استان اصفهان در سال ۱۴۰۱ خورشیدی
از ابتدای سال ۱۴۰۱ و با فروکش کردن موج ششم شیوع بیماری کرونا و پایان یکهتازی سویه جدید ویروس امیکرون، شرایط مناسبی برای حیات دوباره دو صنعت مهم یعنی صنعت گردشگری و هنرهای دستی و سنتی در دو حوزه اقتصاد و فرهنگ در محدوده فلات مرکزی ایران و در قلب پهنه فرهنگی اصفهان همچون سایر نقاط میهن عزیزمان ایران فراهم آمد.
با آغاز تعطیلات عید باستانی نوروز و سپس تعطیلات عید سعید فطر و پسازآن تعطیلات نسبتاً طولانی سه ماهه در فصل تابستان که با کاهش چشمگیر شیوع کرونا نیز همراه بود و حتی کاهش سریع شیوع موج هفتم کرونا را نیز شاهد بودیم، عملاً شرایطی فراهم آمد تا دوباره هنرمندان و عرضهکنندگان هنرهای دستی و سنتی حاصل دسترنج نیاکان خداجوی و همچنین فعالان صنعت نوپای گردشگری بتوانند حیات خود را از سر گیرند، بهگونهای که نزدیک به ۳۰۰هزار نفر فعال اقتصادی و فرهنگی در این دو حوزه در پهنه استان پهناور اصفهان بهتدریج از محاق خارجشده و بهتدریج به ترمیم ویرانیهای ناشی از تأثیرات شیوع چندباره این ویروس منحوس بر پیکر نحیف این دو صنعت ارزشمند پرداختند.
اصفهان و دوازدهمین نمایشگاه تخصصی صنایعدستی، گردشگری و صنعت هتلداری
امسال و همزمان با روز جهانی گردشگری و پاسداشت هفته گردشگری، سازمان جهانی گردشگری شعار «تفکری دوباره برای گردشگری» و وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شعار ملی «رویش اندیشههای نو در گردشگری ایران» را مطرح کردهاند.
اگر با نگاهی ژرف اندیشانه به این دو شعار بنگریم درمییابیم که در این دو شعار در نگاه اول امید به آینده بهویژه پس از سه سال تبعات ناشی از ویروس کرونا موج میزند و این در حالی است که در نگاه دوم اگرچه گردشگری در ایران صنعتی نوپا است، لکن همانگونه که در نوشتارهای قبلی نیز مطرح شد همین حیات ۲۰ ساله این صنعت نیز نیاز به بازنگری جدی داشته و ایام شیوع بیماری کرونا حداقل برای برنامهریزان و متصدیان این صنعت فرصتی طلایی را فراهم ساخت تا حداقل در حوزه گردشگری داخلی به واکاوی در آنچه در این دو دهه گذشته، بپردازند و حداقل سفرهای مسئولیتپذیر را جایگزین سفرهای انبوه و بیضابطه سازند. با این وصف رویش اندیشههای نو میتواند به معنای دمیدن تفکری جدید در این صنعت برای تغییر دیدگاه مردم و بسیاری از مسئولان مؤثر در توسعه کمی و کیفی این صنعت پاک در پهنه ایران باشد.
بهراستی امروز و در فرجام ۶ماه تلاش مستمر درزمینهٔ حیات دوباره صنایعدستی و گردشگری در پهنه فرهنگی اصفهان قرار گرفتهایم و این در حالی است که این دو صنعت پاک و فرهنگی نه تنها در طی سه سال اخیر دچار آسیبهای جدی شدند بلکه حوادث پیش از شیوع بیماری کرونا و تبعات ناشی از تحریمهای ناعادلانه نیز در این مبحث مزید بر علت شد تا فعالان نجیب صنایعدستی و گردشگری در ایران آسیبهای دیگری را هم جدای از آسیبهای کرونا تجربه کنند. با این وصف برنامهریزان و متصدیان بخش دولتی بهویژه در مدیریت عالی استان و ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان در تلاش برای جلب مشارکت سایر نهادهای دولتی از یکسو و تشویق بخش خصوصی در این دو حوزه بر آن شدهاند تا با برگزاری دوازدهمین نمایشگاه تخصصی صنایعدستی، گردشگری و صنعت هتلداری استان اصفهان پس از وقفه سهساله در حیات این دو صنعت، امید و رویشی نو را در حیات اجتماعی و فرهنگی این جهان شهر افسانهای در کنار ۲۷ شهرستان استان اصفهان رقم زنند.
تخصیص بیش از ۲۰۰ غرفه در این نمایشگاه در فضایی بالغبر ۵۵۰۰ مترمربع به فعالان و هنرمندان صنایعدستی و گردشگری و هتلداری، در کنار برگزاری پنج شب رخدادهای فرهنگی با تشریکمساعی اقوام مختلف ایرانی بهویژه عشایر استان اصفهان و همچنین برگزاری بیش از ۱۰ کارگاه آموزشی و هماندیشی در دو حوزه صنایعدستی و گردشگری، همراه با جلوهگری برندهای مطرح سوغات استان اصفهان از تاریخ هفتم تا یازدهم مهرماه در حقیقت کوششی است برای جلب نظر مدیران ارشد استان در زمینهٔ معرفی دستاوردهای مثبت توسعه این دو صنعت پاک و فرهنگی با توجه به تداوم دو عنصر شوم و مذموم خشکسالی و آلودگی هوا در اصفهان و توسعه تدریجی تبعات منفی این دو مقوله در حیات اجتماعی و فرهنگی استان و از سوی دیگر برگزارکنندگان این نمایشگاه تلاش دارند تا با تشویق فعالان گردشگری و هنرمندان و عرضهکنندگان صنایعدستی در راستای تشویق آنان به مشارکت در این نمایشگاه، آنها را به ادامه حیات این دو صنعت در ایام باقیمانده از سال ۱۴۰۱ و ایام گردشگری سال ۱۴۰۲ امیدوار ساخته و همچنین سایر مدیران استان را در تمامی مناطق مختلف تشویق به توسعه کیفی گردشگری و حمایت از هنرمندان صنایعدستی در حوزههای کاری خود کنند، زیرا اعتقاد داریم استان پهناور اصفهان با بیش از ۱۰۷هزار کیلومترمربع وسعت و وجود اقوام گوناگون و اقیلم متنوع از توان بالقوه فراوانی در راستای توسعه کیفی اقتصاد و فرهنگ جوامع محلی بر پایه این دو صنعت برخوردار است، لذا ارائه مسیرهای جدید گردشگری و رونق بازارچههای سفر بهمنظور توسعه کمی و کیفی سفرهای ارزانقیمت در کنار ساماندهی سفرهای داخلی در پهنه استان اصفهان از جمله دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است که امید داریم با یاری خداوند متعال و همت مردم و مدیران در این نمایشگاه تجلی یابد.
Sorry, the comment form is closed at this time.