اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

میزبانی شایسته از زائران رضوی آخر ماه صفر، با همت جهادی/ افزایش ۳ برابری ظرفیت های اقامتی در مشهد

 

میزبانی شایسته از زائران رضوی آخر ماه صفر، با همت جهادی/ افزایش ۳ برابری ظرفیت های اقامتی در مشهد

به گزارش میراث آریا، امسال اما آیین عزاداری دهه پایانی ماه صفر، پس از ۲ سال هجران و دوری دلدادگان امام رئوف از مقتدایشان، به دلیل شیوع ویروس کرونا، حال و هوای دیگری دارد و با شور و اشتیاق زایدالوصف عاشقان امام‌ رضا (ع) همراه شده است.

با فروکش کردن تعداد مبتلایان کرونا و پوشش فراگیر واکسیناسیون همگانی و مدیریت و کنترل نسبی این بیماری، شاهد رونق سفرهای ویژه دهه آخر صفر و پیش بینی ورود بین ۶ تا هشت میلیون زائر از سوی متولیان و مسوولان هستیم که در صورت تحقق، رکوردی در زمینه میزان سفر به مشهد در یک برهه کوتاه محسوب می‌شود.

در استان خراسان رضوی تمامی ظرفیتها، امکانات و توان نیروی انسانی برای خدمت هرچه بهتر و مطلوبتر به زائران امام رضا (ع) دراولویت دستگاههای اجرایی قرار گرفته است ضمن اینکه چندین استان همجوار نیز همراهی و همکاری در این زمینه را بر عهده گرفته‌اند تا شاهد رونق خدمت باشیم.

آماده‌سازی ظرفیت‌های اقامتی در دو بخش دائمی و موقت، تامین ارزاق عمومی به ویژه نان و سایر کالاهای اساسی، افزایش ظرفیتهای حمل و نقل، تامین امنیت و بهداشت گوشه‌ای از اولویتها و اقدامات پیش‌بینی شده در قالب ستاد اجرایی خدمات سفر است که در خراسان رضوی صورت گرفته است.

خدمت و میزبانی شایسته، اولویت همه دستگاهها

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به بسیج تمام ظرفیت‌های استان برای خدمات‌دهی به زائران دهه آخر صفر افزود: کلیه دستگاههای اجرایی مسوول و متولی حوزه زائران، طبق برنامه‌ریزی های انجام شده خدمت با کیفیت و رفع کلیه نیازهای زائران را در اولویت نخست برنامه های خود دارند.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد ادامه داد: با توجه به عبور از پاندمی کرونا و ۲ سال توقف نسبی مراسم و آیین های مذهبی و عزاداری، امسال شاهد اوج گیری حضور زائران و عاشقان امام رضا(ع) در مشهد خواهیم بود، بر این اساس برنامه ریزی‌های هدفمندی در این خصوص انجام شده است.
وی افزود: استان در کلیه بخشها از جمله اقامت، تامین ارزان مایحتاج و حمل و نقل، پیش‌بینی امکانات لازم را برای میزبانی مناسب از زائران و عزاداران کرده است.

جانشین رییس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی با اشاره به همکاری چند استان همجوار در راستای دستور معاون اول رییس جمهور و وزیر کشور برای استفاده از ظرفیت‌های ملی به منظور خدمت به زائران، اظهار کرد: زائران خارجی از کشورهای دیگر نیز که امسال توفیق زیارت اربعین را نداشتند، به جمعیت زائران دهه آخر صفر در مشهد اضافه خواهند شد که پیش بینی ما این است بین ۶ تا هشت میلیون زائر داشته باشیم.

او افزود: هم اینک شهرداری مشهد برای اقامت بیش از ۷۰ هزار نفر و آموزش و پرورش بیش از ۱۵۰ هزار نفر برای پذیرش زائران دهه آخر صفر در مشهد ظرفیت اقامتی ایجاد کرده اند.

این مسوول ادامه داد: هم اکنون ۶۰۰ هزار ظرفیت در مشهد ایجاد شده است و در شرایطی که هیچگاه سابقه نداشته که ادارات هم در این بخش پای کار بیایند، اکنون تمام ادارات موظف شده‌اند تا ساختمان‌های خود را برای اسکان زائران در اختیار قرار دهند.

او با اشاره به تفاوتهای دهه پایانی صفر امسال با سالهای گذشته، گفت: امسال پس از ۲۸ سال، دهه پایانی صفر با پایان تابستان همزمان شده و این تقارن باعث شده، موج مسافرت های پایان تابستان با موج زائران دهه پایانی صفر همراه شوند و شاهد اوج گیری حجم ورود مسافر به مشهد باشیم.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: پویش مردمی هم محله ای امام رضا (ع) یکی از اقداماتی است که امسال با محوریت مردم مشهد در حال شکل گیری است.

او افزود: این پویش با حمایت جمع زیادی از مردم، کسبه و تشکلهای مردمی و چهره های فرهنگی، اجتماعی شهر مشهد در حال اجراست که در قالب آن مشهدی‌ها خدمات خود را به زائران بارگاه رضوی ارائه می دهند.

۵۰۰ غرفه توزیع ارزاق عمومی

معاون استاندار خراسان رضوی بیان کرد: در حوزه تامین و توزیع ارزاق عمومی، ۵۰۰ واحد در سطح شهر مشهد مشخص شده‌اند که حداقل ۱۳ قلم از کالاهای مورد نیاز زائران را تامین می کنند.

گنابادی نژاد ادامه داد: در حوزه نانوایی‌ها، با مسوولیت فرمانداری مشهد، اتفاقات خوبی صورت گرفته و سهمیه آرد مورد نیاز نیز از سوی جهاد کشاورزی تامین شده است.

او تاکید کرد: در این ایام ارزاق مورد نیاز زائران و مجاوران به میزان کافی تامین و توزیع می‌شود و به هیچ وجه کمبودی در این رابطه وجود نخواهد داشت.

او گفت: علاوه بر این تیم های نظارت و بازرسی ویژه از سوی سازمان جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و بسیج به صورت فعال و موثر وظیفه نظارت بر بازار و رسیدگی به شکایات احتمالی را بر عهده دارند.

معاون استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: در کنار کلیه اقلام اساسی و کالاهای مورد نیاز، تامین نان نیز به شکل ویژه برنامه‌ریزی شده است تا در این رابطه با هیچ موردی از کمبود مواجه نشویم.

 افزایش چشمگیر ظرفیت تولید نان در مشهد

مدیر جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه در دهه پایانی ماه صفر، ظرفیت تولید نان در این شهرستان افزایش یافته و تمهیدات ویژه ای برای تامین نان زائران و مجاوران در نظر گرفته شده است، افزود: در این راستا ۱۰۸ واحد نانوایی در محدوده‌های منتهی به حریم حرم مطهر رضوی در این ایام فعالیت خواهند داشت.

محمد میری دیسفانی افزود: به منظور افزایش ظرفیت تولید نان در این ایام، استقرار ۱۵۰ نانوای خیّر با ۵۰ تنور خانگی و ظرفیت پخت و عرضه رایگان روزانه ۱۰ هزار قرص نان لواش، اختصاص هزار و ۸۰۰ کیسه آرد به شورای هیئات مذهبی، استقرار ۱۲ دستگاه کانکس سیار نانوایی از طرف شورای هیئات مشهد و محاسبه ریز تراکنش های ۳۵۰ واحد نانوایی برای افزایش پخت با دستگاه های جدید، از جمله تمهیدات پیش‌بینی شده است.
مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: اختصاص ۱۷ هزار و ۵۰۰ کیسه آرد به متصدیان نانوایی برای پخت فوق العاده، بازگشایی سه واحد نانوایی غیرفعال در حریم حرم مطهر رضوی و اختصاص سهمیه آرد برای رفاه حال زائران و مجاوران از دیگر اقدامات محقق شده است.

میری با اشاره به فعالیت همه روزه نانوایی‌های اطراف حرم مطهر رضوی افزود: اختصاص ۴۵۰ کیسه سهمیه آرد به نانوایی های مستقر در کمپ زائری غدیر، تعیین ۸۰۰ واحد نانوایی منتخب برای افزایش زمان کار تا ساعت ۲۳ هر شب و استفاده از ظرفیت مدارس مسیرهای منتهی به حرم مطهر برای نصب تنورهای سیار نانوایی نیز از جمله برنامه‌های این ایام در تامین نان مردم است.

او گفت: با هدف نظارت بر ۵۰۰ واحد صنفی عرضه ارزاق عمومی و ۸۰۰ واحد نانوایی منتخب در چهار ورودی حرم مطهر، ۱۲۰ بازرس در قالب ۶۰ تیم و ۸۰ نفر هم در قالب ۴۰ تیم برای سایر مسیرهای خارج از محدوده حریم حرم در نظر گرفته شده است.

خدمت ۱۸۰۰ امدادگر به زائران امام رضا(ع)

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی نیز با بیان اینکه امسال همزمان با دهه پایانی صفر، ۱۰۷ پایگاه هلال احمر در نقاط مختلف محورهای منتهی به مشهد در استان خراسان رضوی خدمات ارائه می‌دهند، افزود: در این قالب هزار و ۸۰۰ نفر نیروی هلال احمر استان برای امدادرسانی دهه پایانی صفر خدمت رسانی می‌کنند.

محسن ذاکریان بیان کرد: طرح همسفران خورشید به منظور ارائه خدمات به زائران امام رضا(ع) همزمان با دهه پایانی صفر توسط جمعیت هلال احمر و به میزبانی خراسان رضوی در حال اجراست.
وی ادامه داد: در این ایام با استقرار ۶۰ دستگاه آمبولانس، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۳۰ دستگاه خودرو نجات، ۴۰ دستگاه خودرو امدادی و ۲ فروند بالگرد در ۶ محور اصلی و محورهای فرعی زیر پوشش معاونت امداد و نجات خراسان رضوی به زائران امام رضا(ع) ارائه خدمت می‌شود.

او ادامه داد: علاوه بر فعالیت ۱۰۷ پایگاه ثابت، سیار و قرارگاهی برای ارائه خدمات به زائران، پوشش اسکان مورد نیاز در فضاهای باز و بوستان های اصلی شهر مشهد با پوشش حدود ۵۰ هزار چادر برای اسکان زائران، پشتیبانی خدمات درمانی با نیروهای اورژانس و فوریت‌ها در محل های اسکان زائران پس از ورود زائران از محورهای اصلی و فرعی به مشهد از دیگر اقدامات در این زمینه است.

افزایش سه برابری ظرفیتهای اقامتی در مشهد

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: ظرفیتهای اقامت غیررسمی امسال در ایام دهه پایانی ماه صفر در کلانشهر مشهد نسبت به گذشته سه برابر افزایش یافته است.

یوسف بیدخوری با بیان اینکه موج ورود زائران در ایام دهه پایانی ماه صفر از جمله موج های مهم سفر به مشهد است، ادامه داد: امسال ظرفیت اسکان در واحدهای اقامتی رسمی شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر و خانه مسافر در مشهد به ۱۳۵ هزار نفر می رسد که البته این میزان با توجه به حجم سفرها کافی نیست.

او ادامه داد: سیاست ما این است که تمامی ظرفیتهایی که امکان اقامت برای زائر امام رضا (ع) داشته باشد را هماهنک کنیم و در این راستا می توان به آماده سازی ۸۰۲ مدرسه و ۱۰ سالن ورزشی آموزش و پرورش با ظرفیت پذیرش ۱۵۰ هزار نفر شب اشاره کرد.

بیدخوری بیان کرد: با اختصاص کلیه سالن‌های ورزشی، امسال بیش از ۱۴ هزار و ۳۰۰ نفر ظرفیت توسط اداره کل ورزش و جوانان و بیش از ۷۰ هزار نفر شب از سوی شهرداری مشهد تامین شده است که امسال در تمامی بخشها این ظرفیتها سه برابر شده است.

او تاکید کرد: ظرفیتهای خالی اقامتی در هر ۲ بخش دائمی و موقت در ستاد هماهنگی خدمات قابل مشاهده و مدیریت است.
۷۰۰ هزار نفر شب ظرفیت اقامتی

معاون گردشگری اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی با اشاره به آمادگی کامل تاسیسات گردشگری و اماکن اسکان موقت و اضطراری استان برای میزبانی از زائران این ایام، افزود: حدود ۷۰۰ هزار نفر شب اقامت در واحدهای اقامتی و اماکن موقت و اضطراری در دهه آخر صفر، تدارک دیده شده است.

این مسوول با اشاره به استقرار قرارگاه خدمات‌رسانی به زائران دهه آخر صفر در نزدیکی حرم مطهر رضوی، ادامه داد: تمامی دست‌اندرکاران و متولیان در این قرارگاه مستقر شده و رسیدگی به مشکلات زائران را بر عهده دارند.

بیدخوری افزود: زائران برای تامین اسکان، یا شکایت، انتقاد و پیشنهاد از هرگونه خدمات اسکان با شماره تلفن ۳۷۰۴۵-۰۵۱ تماس بگیرند.

۱۴ هزار و ۵۰۰ جای پارک خودرو در مرکز مشهد

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز با اشاره به آماده‌باش ۱۰۰ درصدی نیروهای خدمات شهری مشهد در دهه پایانی صفر، گفت: در ایام تعطیلات عادی ۳۰ درصد نیروهای خدمات شهری را در حالت آماده باش قرار می‌دهیم، اما با توجه به اینکه در ایام دهه پایانی صفر با موج سنگین زائر روبه رو خواهیم بود، ۱۰۰ درصد نیروها در حالت آماده‌باش خواهند بود.
علی نجفی بیان کرد: در حوزه حمل و نقل۵۰ دستگاه اتوبوس ویژه برای محورهای منتهی به حرم تعریف شده و افزایش ساعت کار اتوبوسرانی و قطار شهری و همچنین کاهش سرفاصله زمانی مترو نیز برای این ایام در دستور کار قرار گرفته است. همچنین حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ جای پارک خودرو در هسته مرکزی شهر فراهم شده است.

او با بیان اینکه در حوزه معاونت محیط زیست و خدمات شهری بر اساس ماموریت سازمانی وظایفی داریم، اظهار کرد: از جمله وظایف اصلی این نهاد رُفت‌ و روب و جمع‌آوری زباله است که در این خصوص۶ هزار و ۲۰۰ پاکبان و بیش از پنج هزار باغبان در مجموعه شهردای فعالیت خواهند کرد.

نجفی افزود: یکی دیگر از مشکلات ما تامین آب شرب است که این موضوع جزو وظایف ذاتی شرکت آبفا است، اما در این راستا  ۳۱۹ آبخوری و آبسردکن در اطراف حرم مطهر و هسته مرکزی شهر مشهد مستقر شده است.

او بیان کرد: برای تامین ارزاق در ۲ حوزه اطراف حرم ۱۷ غرفه موقت مستقر شده که با حمایت فرمانداری و اداره صمت ملزومات مورد نظر نیز تهیه شده است. علاوه بر این در چند بوستان بزرگ شهری از جمله کمپ غدیر و بوستان های ریحانه، ترافیک، حجاب، پردیس و غیره، که برای اسکان تمهیدات لازم فراهم شده است، غرفه ارزاق نیز پیش‌بینی شده تا زائران ارزاق مورد نیاز خود را با قیمت مناسب تهیه کنند.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.