اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

حال و هوای عتبات یک هفته مانده به اربعین

حال و هوای عتبات یک هفته مانده به اربعین

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از ایسنا، پس از آن‌که در پی شیوع ویروس جدید کرونا در سال ۱۳۹۹ این گردهمایی عظیم پذیرای میهمانان بین‌المللی نبود و در سال ۱۴۰۰ هم به شکلی محدود برگزار شد؛ تا جایی که با بسته ماندن مرزهای زمینی، تنها نیم میلیون نفر از زائران ایرانی در آن حضور یافتند، امسال با بهبود شرایط، مجددا پذیرای میلیون‌ها نفر از شیعیان مشتاق لبیک گوی حسین (ع) است.

هم‌اکنون با وجود جمیع شرایط، شهرهای نجف اشرف و کربلای معلی به خوبی پذیرای خیل شیعیان مشتاق از کشورهای مختلف، از جمله تعداد قابل توجهی از زائران ایرانی است، اما در زمینه دستیابی‌های زمینی ملاحظه‌هایی وجود دارد.

زائران ایرانی که این روزها از مرز هوایی برای رسیدن به شهر نجف اشرف، به منظور آغاز پیاده‌روی اربعین استفاده می‌کنند، تقریبا با مسأله خاصی مواجه نیستند. برای نمونه، پروازهای فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تهران از طریق ترمینال «سلام» این فرودگاه که مخصوص حجاج تعبیه شده است، به آرامی در حال انجام است؛ هرچند بعضا پروازها با کمی تاخیر انجام می‌شوند که شاید یک دلیل آن، جدیت ماموران صدور کارت پرواز، در بررسی کردن پرینت انگلیسی کارت واکسن زائران اعزامی است.

اما زائرانی که مرزهای زمینی را برای ورود به عراق انتخاب کرده‌اند، امسال بیش از پیش با چالش‌ نامتوازن خدمات خروجی با خدمات ورودیِ آن سوی مرز مواجه شده‌اند. این وضعیت با بسته شدن موقتی مرزها نیز همراه شده است.

خدمت‌رسانی به زائران در موکب‌های ایران و عراق

چراکه امکانات دسترسی زائران از مرزها تا مبادی طریق پیاده‌روی، متناسب با تعداد زائران نیست. البته موکب‌های عراقی و نیز موکب‌های هیأت‌های ایرانی همچون همیشه با شوق در حال خدمت‌رسانی به زائران تمامی کشورها هستند، اما با توجه به حجم استقبال و نیز این‌که نسبت به پیش از شیوع ویروس جدید کرونا، حدود یک ماه تغییر فصلی اربعین از پاییز به داخل تابستان را داشته‌ایم، شرایطی پیش روی زائران است که بنا بر آن، بهتر است با تمهیدهایی پای در مسیر بگذارند؛ ازجمله این‌که با توجه به تکمیل ظرفیت بیشتر موکب‌ها در روز، بسیاری از زائران، ساعت‌های گرم را برای پیاده‌روی انتخاب می‌کنند که دست‌کم حتما باید با تأمین مداوم آب بدن همراه باشد. در همین چند روزه حدود هفت هزار نفر از زائران ایرانی بر اثر عوارض گرمازدگی، به واحدهای مستقر اورژانس مراجعه کرده‌اند.

بنابراین با توجه به تغییر زمان سال قمری به ایام گرم‌تر در سال‌های آتی، علاوه‌بر تمهیدهای لازم در زمینه امکانات، برنامه‌ریزی‌هایی در زمینه آموزش زائران نیز ضروری به نظر می‌رسد. نکته‌هایی که قطعا برای امسال هم در صورت باز شدن مجدد مرزهای زمینی، توجه به آن‌ها ضروری و مفید است.

نجف اشرف میزبانی باشکوه

با همه شرایط یادشده، شهر نجف اشرف که برای بسیاری از زائران، ابتدای طریق پیاده‌روی لبیک گویان به سوی امام حسین (ع) است، این روزها و شب‌ها، شکوهی پررونق‌تر از همه ساله را در ایام منتهی به اربعین تجربه می‌کند؛ تا جایی که علاوه بر مبادی منتهی، خود حرم امیرالمومنین (ع) نیز میزبان حجم بی‌سابقه‌ای از زائران است.

شبستان ضریح امام اول شیعیان در هر ساعت از شبانه روز مملو است از جمعیتی که در حالت پرترافیک اما روان در حال انجام زیارت و مناسک آن است، در صحن‌ها نیز تعداد بی‌سابقه‌ای از زائران در حال انجام مناسک زیارت یا در حال استراحت برای تجدید قوا برای انجام پیاده‌روی چند ده کلیومتری به سمت کربلای معلی هستند.

در طریق بین نجف اشرف و کربلای معلی نیز در هر ساعت از شبانه‌روز، زائران مشتاق در حال انجام سنت ریشه‌دار پیاده‌روی اربعین هستند.

موکب‌ها نیز به طور مرتب و متناوب در حال خدمت‌رسانی به زائران در حال پیاده‌روی یا استراحت هستند. در این میان، گروهی از زائران با توجه به شرایط اشاره شده، ساعت‌های حول غروب آفتاب و شب هنگام تا کمی پس از طلوع آفتاب را برای انجام پیاده‌روی انتخاب می‌کنند.

کربلای پرلبیک

در شهر کربلای معلی نیز همچون نجف اشرف این روزها خیل شیعیان مشتاق از کشورهای مختلف ازجمله ایران به وفور حضور دارند.

در کربلا هم خیابان‌های منتهی به حرمین شریفین حضرت امام حسین (ع) و فرزندانش و حضرت ابوالفضل عباس (ع) تقریبا در تمامی ساعت‌های شبانه روز شاهد عبور و مرور زائران حسینی است.

صحن و شبستان حرم حضرت امام حسین (ع) حضور پرشور و در حال حرکت مداوم زائرانی را دارد که دم گرفتن‌های گوشه به گوشه نشان می‌دهد بسیاری از آنان ایرانی هستند.

این وضعیت در بین‌الحرمین نیز تداوم دارد و در شبستان حول ضریح حضرت ابوالفضل العباس (ع) به اوج تراکم انسانی می‌رسد؛ تا جایی که روز گذشته ضریح حضرت عباس (ع) برای ساعاتی، به روی زائران جدید بسته شد.

این درحالی است که هم‌اکنون نیز به‌طور مداوم گروهی از زائران ایرانی پس از زیارت کربلا در حال حرکت به سمت مرزها برای بازگشت هستند، اما طبعا جمعیت مشتاق، با نزدیک شدن به روز اربعین در یک هفته آتی، در کربلای معلی روز به روز بیشتر خواهد شد و با این روند، تصور می‌شود که امسال پیاده‌روی جهانی اربعین، میزان و معیارهای عددی را به شکل محسوسی جابه‌جا کند.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.