اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

اصول مراقبت از ذهن در طول تورهای گردشگری

اصول مراقبت از ذهن در طول تورهای گردشگری

بسیاری بر این باورند که راهنمای گردشگری بودن شغل ساده‌ای است که شخص راهنما فقط به تماشای مناظر در حین سفر می‌پردازد و گاهی به سوالات مسافران هم پاسخ می‌دهد. اما این شغل یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیا است که با درجه سطح مسئولیت بالایی همراه است. راهنمای تور باید از لحاظ فکری کاملا در سطح ایده‌آل و کاملا به ذهن خود مسلط باشد، چراکه دائما باید به تحلیل موضوعی مطالب بپردازد و ضمن اینکه نماینده تمام عیار شرکتی است که برای آن کار می‌کند، از لحاظ جسمی و بدنی نیز باید در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد.

راهنمایان تور همیشه در حال حرکت هستند. چه در حال رهبری یک تور پیاده‌روی سه‌ساعته باشند و چه به عنوان مدیر تور برای ۱۰روزه متوالی کار کنند. این شرایط یک شرایط کاملا استرس‌زا است. به‌خصوص در دنیایی که همه غیرمنطقی عمل می‌کنند و پس از گذشت  سال‌ها از خواب زمستانی بیدار شده و تازه متوجه این موضوع می‌شوند که دچار بیماری‌های شغل تورلیدری شده‌اند و دیگر کار از کار گذشته است. اینگونه است که یک راهنمای گردشگری از زندگی اجتماعی به صورت اجباری خارج می‌شود!

اگر در سایت‌های مختلف گردشگری نظرات راهنمایان و اپراتورهای تور در سراسر جهان را مشاهده کنیم، به نظر می‌رسد که بسیاری از راهنماها فقط به یک محیط مناسب در حین سفر نیاز دارند تا به آرامش مد نظرشان برسند. پس درصورت نداشتن آگاهی کامل از خطرات این شغل، دیوانگی محض است که به عنوان یک تور لیدر مشغول فعالیت شوید.

حال این سوال پیش می‌آید که وقتی راهنمایان تور، خارج از محیط شخصی خود قرار می‌گیرند و مشغول تورلیدری هستند، چگونه از خود مراقبت می‌کنند؟

همه ما احتمالاً در بحبوحه شلوغی و سرعتِ بالای دنیای امروزی، به یک تنفس شغلی نیاز داریم، زیرا مراقبت از خود موضوعی است که نباید دست گم گرفته شود. در ادامه نکات مفیدی را از جامعه راهنماها و کارآفرینان جمع‌آوری شده است را می‌خوانیم.

  • یک روال خواب مناسب و منظم برای خود داشته باشید و به آن پایبند باشید، چراکه اکثر تورلیدرها در شب برنامه کاملا نامنظمی دارند. در صورتی که باید گاها و به صورت اورژانسی از استراحت شبانه خود بزنند.
  • یک ساعت قبل از خواب تلفنتان را کنار بگذارید. این موضوع باید به صورت یک عادت دربیاید، چراکه تماس‌های مکرر با تورلیدران در طول روز به اندازه کافی آنها را سردرگم می‌کند و باید زمان در دسترس بودن آنها برای همه مشخص باشد.
  • در پایان روز دوش بگیرید. این کار باعث گردش بیشتر جریان خون شما می‌شود و از لحاظ جسمانی اندکی به آرامش خواهید رسید.
  • هنگام سفر با یک گروه، یک کتاب کاغذی بی‌ربط با سفر همراه داشته باشید تا از وسواس فکری در مورد سفر خودداری کنید.
  • خودتان را با چیزی به آرامش برسانید (یک لیوان آبمیوه طبیعی و هرچند گرانقیمت در یک هتل درجه یک!)
  • از تک‌تک لحظات تنهایی خود که می‌توانید در طول روز داشته باشید به نحو احسن استفاده کنید. به این صورت، در طول سفر تمرکز بهتری برای انجام کار پیدا خواهید کرد.
  • تا حد امکان بارتان را سبک کنید، چه برای سفرهای طولانی و چه در زمانی که با گروهی یک پیاده‌روی کوتاه می‌کنید. مطمئنا پیشنهاد سختی است، اما با ارائه تورهای بیشتر، به این موضوع و نتایج مثبت آن پی خواهید برد.
  • هنگام مسافرت، سعی کنید کمی ورزش ساده را در برنامه خود بگنجانید.
  • به پادکست‌های ذهن‌آگاهی گوش کنید.
  • ۱۰ دقیقه یوگا در پایان یا ابتدای روز می‌تواند بسیار مفید باشد.
  • بازی‌های فکری ساده دستی می‌تواند سطح تمرکز شما را بالا ببرد ضمن اینکه به مغز خود این فرصت را می‌دهید تا آرامش داشته باشد.
  • آب زیاد بنوشید تا آب بدنتان کم نشود، در غیر این صورت قطعا مشکلات جدی برای شما به وجود خواهد آمد. تکرار شدن این مسئله می‌تواند صدمات وحشتناکی به بافت بدنی شما وارد کند.
  • پیاده‌روی سریع در پایان روز برای پاکسازی ذهن و خروج سموم به‌واسطه تعریق بدن توصیه می‌شود.
  • به جای پیام فرستادن برای دوستان و خانواده، با آنها تماس بگیرید و چند دقیقه‌ای حرف بزنید.
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.