اخبار صنعت گردشگری

اخبار صنعت گردشگری

نشست هم‌اندیشی معاونان وزارت میراث‌فرهنگی با رایزنان اقتصادی وزارت امور خارجه برگزار شد.

آغاز ارتباط موثر میان وزارت میراث‌فرهنگی و امور خارجه

 

آغاز ارتباط موثر میان وزارت میراث‌فرهنگی و امور خارجه

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، نشست هم‌اندیشی معاونان وزارت میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با رایزن‌‌های اقتصادی وزارت امور خارجه با حضور علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری، پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ظهر امروز چهارشنبه ۸ دی ماه ۱۴۰۰ در موزه فرش برگزار شد.

اشتغال ۲ میلیون نفر در حوزه صنایع‌‌دستی

پویا محمودیان معاون صنایع‌‌دستی در این نشست با اشاره به ۲۹۶ رشته فعال در حوزه صنایع‌دستی، از ایران به‌عنوان یکی از ۳ کشور نامدار در این حوزه در کنار چین و هند نام برد و افزود: «۳۱ استان کشور گنج پنهان این سرزمین هستند. همچنین ایران اولین کشور جهان از لحاظ ثبت شهرها و روستاهای حوزه صنایع‌دستی است.»

 او با اشاره به اشتغال دو میلیون نفر شاغل در حوزه صنایع‌دستی، گفت: «۷۵ درصد این حوزه را بانوان توانمند در حوزه تولید، آموزش و فروش داخلی و خارجی تشکیل می‌دهند.»

معرفی مدل خانه ایرانی، تلاش ایران برای کسب ریاست شورای جهانی صنایع‌دستی به‌عنوان یکی از مدعیان اصلی از دیگر سخنان معاون صنایع‌دستی بود.

معرفی استارتاپ‌ها و خانه‌های خلاق ایرانی

ارائه اطلاعات صحیح و جامع از وضعیت اقتصاد هنر و بازار کشورها، معرفی تجار و فعالان این حوزه، شناسایی صاحبان سایت‌های الکترونیک، اطلاع از رویدادهای هنری در سایر کشورها، شناسایی و تعامل با صاحبان بوتیک‌ها و گالری‌دارها، نمایش و معرفی مزیت‌ها و شاخصه‌های صنایع‌دستی کشور، معرفی استارت‌آپ‌ها و خانه خلاق ایرانی از جمله درخواست‌های مطرح شده از سوی محمودیان در این نشست بود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در پایان ابراز امیدواری کرد با همکاری و هدف‌گذاری در حوزه صادرات شاهد ارتقای تجاری جایگاه صنایع‌دستی ایران باشیم.

صنایع‌دستی یکی از هدف‌گذاری‌های وزارت خارجه برای ارزآوری

همچنین مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اعلام آمادگی این وزارتخانه برای همکاری با وزارت گردشگری، ارزآوری را یکی از وظایف وزارت خارجه اعلام کرد و گفت: «با دیده‌بانی قوی، وزارت امور خارجه می‌تواند در تمامی حوزه‌ها موجب ارزآوری به کشور شود.»

او صنایع‌دستی را به‌عنوان یکی از هدف‌گذاری‌ها برای ارزآوری معرفی کرد و افزود: «وظیفه ما این است که صنایع‌دستی ایران را در جهان معرفی کنیم و اگر بتوانیم فضا را در راستای صادرات صنایع‌دستی باز کنیم، امیدوارم تعداد شاغلان این حوزه از دو میلیون به سه تا چهار میلیون افزایش پیدا کند.»

صفری با تاکید بر اصالت صنایع‌دستی ایران در رقابت با کالاهای چینی، ادامه داد: «ما به‌عنوان دیپلمات‌های اقتصادی می‌توانیم برای افزایش اشتغال‌زایی در حوزه صنایع‌دستی تاثیر بسزایی داشته باشیم.»

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از کشورهای چین، اندونزی، هند و روسیه به‌عنوان کشورهای پیشنهادی برای معرفی صنایع‌دستی ایران نام برد و بر معرفی و آشنا کردن این کشورها با پتانسیل‌های ایران از طریق رسانه‌ها تاکید کرد.

گردشگری سلامت از دیگر مباحثی بود که صفری در این جلسه به آن اشاره کرد و گفت: «دلال‌ها در این حوزه موجب افزایش هزینه‌ها می‌شوند و باید دلال‌ها شناسایی و سامان‌دهی شوند.»

او با تاکید بر اعلام آما‌گی وزارت خارجه و دیپلمات‌های اعزامی برای معرفی صنایع‌دستی کشور، ابراز امیدواری کرد که با شکل‌گیری این همکاری و هم‌افزایی تعداد شاغلان حوزه صنایع‌دستی به ۴ میلیون نفر افزایش پیدا کند.

در ادامه این جلسه پنل پرسش‌وپاسخی با حضور  لیلا اژدری مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی، صانعی نماینده وزارت خارجه، حرمت‌الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کشور، احمد تجری مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری و سید مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی برگزار شد.

دیپلمات‌ها شرکت‌های بزرگ را برای حضور در نشست‌های B ۲ B   تشویق کنند

لیلا اژدری مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی نیز با اشاره به برپایی پانزدهمین نمایشگاه گردشگری گفت: «این نمایشگاه برای اولین بار با موضوع نشست‌های B ۲ B  برگزار می‌شود. درخواست ما از دیپلمات‌ها این است در کشوری که ماموریت دارند، شرکت‌های بزرگ را شناسایی و آن‌ها را برای حضور در این نشست‌ها ترغیب کنند.»

او تصریح کرد: «ما دسترسی مستقیم به این شرکت‌ها نداریم، دیپلمات‌ها می‌توانند تاثیر بسزایی در این راستا داشته باشند. برای کشورهایی که امکان حضور فیزیکی برای آن‌ها میسر نباشد، برگزاری نشست به‌صورت وبینار امکانپذیر است.»

اژدری از هدف‌گذاری برای جذب گردشگران از کشورهای منطقه در کنار بازارهای سنتی و تشویق ایرانیان خارج از کشور برای بازدید از ایران به‌عنوان استراتژی‌های بازاریابی و جذب گردشگران خارجی وزارتخانه نام برد.

تعامل دو وزارتخانه باید وارد  فاز عملیاتی شود/دیپلمات‌ها نیاز به اطلاع از جزئیات دارند

صانعی با ابراز آمادگی دیپلمات‌ها برای همکاری با وزارتخانه بیان کرد: «تعامل دو وزارتخانه باید با عبور از بروکراسی اداری وارد فاز عملیاتی و اجرایی شود.»

او اطلاع از جزئیات را از مهم‌ترین نیازهای دیپلمات‌ها عنوان کرد و گفت: «دست دیپلمات باید پر باشد و به صورت عملی وارد میدان شود.»

اعلام آمادگی بخش خصوصی برای برگزاری فم‌تور شرکت‌های خارجی شناسایی شده از سوی دیپلمات‌ها

همچنین ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تورگردانان ایران نیز در این نشست ابراز آمادگی کرد که با شناسایی و معرفی شرکت‌های بزرگ از سوی دیپلمات‌ها فم‌تورهایی برای آن‌ها از سوی بخش خصوصی برگزار شود.

حرمت‌الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی این نشست را نویدبخش حرکت اقتصادی جدید در کشور دانست و گفت: «بدون حضور سفرا و اهتمام آن‌ها نمی‌توان کار جدیدی انجام داد.»

او همچنین برای برگزاری فم‌تور از سوی بخش خصوصی و با همکاری دولت اعلام آمادگی کرد و گفت: «امیدوارم در نمایشگاه گردشگری امسال شاهد حضور  چشمگیر شرکت‌های خارجی باشیم.»

شناسایی ۱۳۴ بسته سرمایه‌گذاری خارجی

احمد تجری مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری از جذب سرمایه‌‌گذاری خارجی به‌عنوان اولویت‌های وزارتخانه نام برد و گفت: «در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی ظرفیت‌ها و نیازهای متنوعی در کشور وجود دارد.»

او با اشاره به مشارکت استان‌ها برای تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری افزود: «۱۳۴ فرصت و بسته سرمایه‌گذاری در استان‌ها شناسایی شده است که از تنوع بسیار برخوردارند.»

تجری تصریح کرد: «ضمن تنوعی که وجود دارد، گردشگری دریایی، راه‌اندازی شناورها، سواحل مکران، راه‌اندازی مجتمع خدمات رفاهی بین‌راهی، گردشگری سلامت، واگذاری ۳۰ کاروانسرا از جمله طرح‌های دارای اولویت هستند.»

دیپلمات‌ها نواقص را از نگاه گردشگران خارجی بگویند

مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی نیز به نقش دیپلمات‌ها در کاهش ایران‌هراسی در جامعه بین‌المللی اشاره کرد و گفت: «هم‌اکنون در معاونت گردشگری در حال تدوین محورهای مختلف گردشگری در کشور هستیم. دیپلمات‌ها می‌توانند در این مسیر به ما کمک‌ کنند و از نگاه گردشگران خارجی نواقص را به ما بگویید.»

در ا‌دامه دیپلمات‌ها سئوال‌هایی را با حاضران در پنل مطرح کردند و پس از پایان پنل بازدیدی از موزه فرش انجام شد.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.